Forum

Grøntsagers udviklingstid.

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 15. februar 2016 kl. 22.47

Igen mangler jeg udviklingstiden for grøntsagerne.
Frøposernes plante- og høsttidspunkt er sjældent præcise nok når der skal være både en og to afgrøder i bedet i løbet af sæsonen.
Og jeg kan ikke finde en samlet oversigt.
Kun hist og pist udviklingstid i dage.
Nogen som ved hvor der er en samlet oversigt.
Naturligvis er det vanskeligt med en samlet oversigt, fordi frøene ofte ikke har samme navn og der er mange variationer af samme afgrøde.
Men det kunne nu være rart med antal dage fra såning til høst i stedet for måned for plantning og måned for høst.

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 16. februar 2016 kl. 9.44

Det nærmeste jeg kan komme er
growcamp.com/wp-content/uploads/tips-ideas/saa_og_hoesttider_dk_www.pdf
Og kartofler har 60 dages udviklingstid.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 16. februar 2016 kl. 11.05

Nu er det jo ret svært for frøproducenterne at skrive en præcis udviklingstid for de enkelte frøsorter. Der er jo så mange forskellige faktorer der spiller ind, at man umuligt kan angive et høsttidspunkt. Der er jo en grund til at mine kartofler af samme sort kan høstes 5-7 uger senere end på SAMSØ.
Jordbundsforhold, temperaturer, sol og vind, regn og tørke.......er vist umulige at spå om for frøproducenterne.
Nogle kan få persille til at spire i løbet af 14 dage, mens jeg må vente i 6 uger.
Ingeborg

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 16. februar 2016 kl. 20.56

Udviklingstiden for en grøntsag er den tid der går fra den er sået/sat til den kan høstes. Hvis de på Samsø lægger kartoflerne 1. marts, og du lægger dem 1. maj, så er det jo ikke mærkeligt, at høsttidspunktet er forskelligt.
Nu hævder jeg jo, at kartofler har en udviklingstid på 60 dage. Men det afhænger jo af sort og af temperaturen.
De tidlige kartofler skal man give varmere betingelser end hovedafgrøden.
Peter Norris har muligvis nogle udviklingstider nævnt i sin fine gennemgang af sædskifte. Jeg har den blot ikke her ved hånden.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 16. februar 2016 kl. 21.34

@Lars.
Jeg forstår din fremstilling.
Udviklingstiden er forskellig efter hvornår der bliver sået.
Men i stedet for den grafiske fremstilling på frøposer eller teksterne med "så: april - høst: august" kunne der stå noget i retning af:
"Så: v/temp 5g udviklingstid 110 dg."
Eller endnu bedre:
"Så v/temp: 5g. Spire efter 14dg."
"Udviklingstid til høst: 85d"
Jeg kan godt se, at der er en opgave med opstilling af data på en overskuelig måde.
Men det er udviklingstiden, der er den interessante. Både hvad angår spiretiden såvel som udviklingstiden.

Når jeg vil have blomkål fra juni til oktober/november skal der korrigeres for temperaturstigningen i.f.t. udviklingstiden og derfor også tidspunktet for hvornår frø skal sættes til spiring.
Men har man mange, mange års erfaring, så har man haft mulighed for notere disse data.
I modsætning til sidst jeg beskæftigede mig med køkkenhave, for 25- 30 år siden, har jeg idag en database, hvor det er såre nemt at notere disse - mere eller mindre - faktuelle data og ikke mindst finde dem.

Der er flere der har spire og/eller udviklingstider i dage.
F.eks. www.olssonsfro.se/db_img/file/Olssons_dansk_katalog_2010.pdf
Men også Bingenheimer har det. Men ingen har det konsekvent for alle afgrøder og de ikke alle med angvivelse af temperaturer.
Så det er nok et håbløst ønske jeg tænker at få opfyldt.

Nyt svar til emnet »Grøntsagers udviklingstid.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Grøntsagers udviklingstid.

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider