Forum

Beskæring af hindbær

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 17. januar 2016 kl. 11.07

Jeg anlagde hindbærbed sidste forår med sommerhindbærplanter. Planterne er nu bundet op, men de er meget høje- næste 2 m. og derfor rager toppen op over bedet. Ville I beskære toppen lidt (og bliver de højere)?

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 17. januar 2016 kl. 12.46

Hvordan "op over bedet"?
Jeg tror umiddelbart at det vil åbne op for sygdomme hvis du sådan topper dem.

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 17. januar 2016 kl. 13.07

Hvis det er gammeldags sommerhindbær, skal alle grene, der har båret bær i 2015, skæres af ved jorden. De går altid ud. Nye skud fra 2015 vil bære i år, og kortes ned til en højde på ca. 1½ m.

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 17. januar 2016 kl. 15.13

Tak Tilde. Det var det jeg mente. De få grene der bar sidste år er skåret helt ned. Kan jeg beskære toppen nu?

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 17. januar 2016 kl. 15.41

Det mener jeg ikke, der sker noget ved. Jeg klippede altid meget tidligt forår. I brysthøjde og ca. 1 cm. over en god knop.

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 18. januar 2016 kl. 0.00

Hej Mette det er en dårlig idé at begynde at klippe toppen af dine hindbær på denne årstid, det gør man efter høst, hvis planterne allerede er 2 m høje efter nedklipningen, har de fået alt for meget næring, og vil derfor måske ikke give så mange bær, derfor lad dem gro opad selvom de bliver over "3 m", en "sulten" plante producerer flere frugter/bær end en "mæt". Henry G.

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 18. januar 2016 kl. 0.10

Jeg har da aldrig oplevet at hindbær gror mere opad det andet år. De har altid sat sideskud i bladhjørnerne med blomster og senere bær. En passende højde giver altid de flotteste store bær.

Nyt svar til emnet »Beskæring af hindbær«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Beskæring af hindbær

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider