Forum

Flerårig kål – beskæring?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 17. januar 2016 kl. 10.17

Skal flerårig kål - grønkål - der bliver ret høj - skæres ned? Stokkene lægger sig ned/ bøjer ned sensommer/efterår. Vil de slå rødder/danne nye planter der hvor de rammer jorden og så skyde derfra. Eller skal selve stokken beskæres inden den bliver for høj til at kunne bære bladmængden og modstå blæsten? Bindes op?

Hvor længe kan de gro på samme sted?

Første år jeg har dem så noget i tvivl.

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 18. januar 2016 kl. 12.29

Mine gør det samme, og indtil videre har jeg intet gjort :) Jeg har alligevel tænkt mig at lave nye planter, da skal stå et andet sted fremover, og det er jo let at tage stiklinger med alle de sideskud, de laver :)

Men ellers spørg Camilla Plum eller Naturplanteskolen, som begge har dem.

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Madsen, 19. januar 2016 kl. 7.50

Kan I ikke fortælle lidt om de flerårige kål? Er de nemme at dyrke, overlever de. elsker kålsommerfuglen også dem? Hvordan bruger I dem/ hvor ligger de smagsmæssigt? Er lidt nysgerrig, men det er jo ikke nogen man bare lige farer ud og køber fem af :-)

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 20. januar 2016 kl. 8.38

@ anja hvis du kommer denne vej vil jeg meget gerne ha´ nogle stiklinger

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 20. januar 2016 kl. 11.39

Jeg købte mine hos Camilla Plum. Da de ankom med posten tænkte jeg godt nok mit. Troede ikke sådan et par kedelige afrevne blade ville du til noget. Men jeg tog fejl. De blev sat i potter og efter ca en uge var rødderne at se i bunden af potten. Vækstkraften fejlede ikke noget. Jeg plantede dem ud da rødderne var blevet flere og kraftigere og de voksede flot. Så nemt. Det ser ikke ud til at genere dem at de ikke får fuld sol hele dagen. Her står de i skygge til middagstid.

Jeg har haft net over så ved ikke lige mht sommerfuglene. Mon ikke det er det samme for alle kålsorter?

Synes smagen er i retning af grønkål - jeg har brugt bladene snittede i salater. Ville have haft høstet i efteråret til nedfrysning, men nåede aldrig så langt - og også unødvendigt - de har holdt sig fint på stokken. Har dog ikke lige været ude og se hvordan de har klaret nattens hårde frost.

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 20. januar 2016 kl. 14.49

det skal jeg huske, Mogens :)

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 20. januar 2016 kl. 14.51

Jeg har ikke haft mine dækket med net, og sommerfuglene har faktisk ikke være slemme ved dem. Men de forp..... snudebiller, der kom i stort tal på et tidspunkt, fik stort set ødelagt alle de grønne blade.

De har dog skudt igen, men det er ikke meget, jeg har nået at smage dem selv...

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Christensen, 29. januar 2016 kl. 6.29

Jeg har en plante på 3. år, indtil nu har sommerfuglene ikke været slemme ved den. Men sneglene holdt maratonfest i planten i foråret, det var ulækkert så mange store snegle der var.Planten fylder fylder ca 1 kvadratmeter.
Jeg plukker blade jævnt henover vinteren, finthakker og bruger som det grønne drys.
Den virker meget vinterhårdfør.

Nyt svar til emnet »Flerårig kål – beskæring?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Flerårig kål – beskæring?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider