Skrevet af: Freja H., 12. januar 2016 kl. 13.02
Hej Alle
jeg skal til at forplante min første køkkenhave og håber derfor i vil være behjælpelig.
Da der jo er frost i jorden lige nu kan jeg ikke begynde at plante i min have, men jeg har en udestue som jeg tænker jeg kan bruge til forplantning men har læst mig frem til på nettet at der skal være 20-25 grader før de forskellige ting begynder at spirer. Men der er overhoved ikke isoleret derude og derfor kun omkring de 5-10 grader derude højst, kan jeg supplere med en elradiator så der bliver varmere eller er det et helt umuligt projekt? Og hvilke grønsager og frugter ville i anbefale mig at plante???
Skrevet af: Vibeke Dyrst, 12. januar 2016 kl. 13.11
Jeg forstår godt din utålmodighed og længsel efter forår, men......
Med forbehold for at jeg ikke aner hvilke planter du regner med at forspire i din udestue, så ville jeg vente til der er flere dagtimer. Eller tilsætte lys og så begynder det at blive en ret dyr køkkenhave du får dig.
Hvis du varmer op nu og sår hvad du nu vil så, får du i bedste fald nogle lange tynde planter, som sandsynligvis er sværere at få til at gro ude, hvis overhovedet, end de planter du ville kunne så om et par måneder eller 3, uden varme og lys.
Skrevet af: Freja H., 12. januar 2016 kl. 13.12
Eller ville en vækstlampe være sagen???
Skrevet af: Vibeke Dyrst, 12. januar 2016 kl. 13.13
NB ...du kunne forsøge med hvidløg, som forholdene er nu, især hvis de har ligget i køleskabet nogle uger inden du lægger dem.
Skrevet af: Freja H., 12. januar 2016 kl. 13.15
Hej Vibeke.
Tak for dit svar, jeg er helt ny inde for det her emne og tænkte os selv at jeg nok måtte vente et par måneder endnu, men ja må nok holde min utålmodighed ud lidt i nu :)
Skrevet af: Svend Høst, 12. januar 2016 kl. 15.32
Du kan jo så i potter inde i en lys vindueskarm , og så sætte dem ud i udestuen når de har spiret , 5-10 Gr. C er ideelt til den lysmængde vi har nu og vi får 2-3 minuter mere lys hver dag i øjeblikket.............
Skrevet af: Lone Brems, 12. januar 2016 kl. 15.34
Hej Freja H
Måske er der mulighed for at forspire inde i huset og så sætte til langsom groning i udestuen om nogen uger. Men om det er realistisk afhænger af, om der er risiko for nattefrost i udestuen og om planterne vil få det for varmt midt på dagen.....
Og råd om hvad du kan starte med er det svært at give uden at vide lidt mere om
* hvor meget plads du har i kommende køkkenhave
* hvilke urter, du tænker du kan have glæde af at høste
* om du har klargjort jorden i kommende køkkenhave
Hvis du fortæller lidt mere om udestuen - både hvor kold den bliver og hvor varm (med vintersol) og lidt mere om dine forventninger til køkkenhaven, så er der nok flere som gerne giver dig tips, sådan at du kan få en rigtig fin startsæson som havedyrker :-)
Venlig hilsen
Lone
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 12. januar 2016 kl. 17.47
Helt ærlig synes jeg at det er spildte kræfter, energi og penge at begynde at så planter til en køkkenhave allerede nu. Der er meeget længe til et frostfrit forår udenfor. Sidste år var vi endda 3-4 uger senere end normalt og man kunne først få planter ud ved pinsetid. I år falder pinsen desuden også meget tidligt.
Du kan sikkert få meget til at spire ret hurtigt, men hvad vil du gøre, når planterne bliver ranglede og ikke til at styre indendørs.
Næh, tålmodighed er en god ting - også for havefolket.
Ingeborg
Skrevet af: Tine Horsum, 13. januar 2016 kl. 4.27
Haha forplantning i udestuen... :-) Er der ike for koldt til den slags?!
Spøg til side, planter kræver lys, og elradiotorer bruger meget strøm (dyrt). Væbn dig med tålmodighed, og vent et par måneder, så vilalt gro.
MvhTine
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 13. januar 2016 kl. 19.11
@Tine . Du gjorde min dag rigere med svaret på forplantningen i udestuen. Godt vi ingen udestue har!
Ingeborg
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Forplantning i udestue