Skrevet af: Kirstine Olafsson, 8. januar 2016 kl. 15.52
Jeg har dyrket artiskokker i flere år med stort held m.h.t. udbytte og overvintring. Men med hensyn til spiseligheden af artiskokkerne står det sløjt til. Det er højst blevet til et par fedtede småbunde. Jeg har sydpå smagt vidunderlige artiskokker, der blot var studset lidt i spidsen og skåret i kvarte. Ligesom dem, man køber i glas. Noget må jeg gøre galt. Får jeg høstet for sent, eller kræver det en speciel sort af artiskok?
Kan nogen hjælpe mig med gode råd?
Kirstine
Skrevet af: Lone Brems, 8. januar 2016 kl. 17.33
Hej Kirstine Olafsson
Sortsvalget er vigtigt - Det sikre er at købe vegetativt formerede planter fra en pålidelig planteskole.
Kig efter sorterne Romanesco, Green Globe eller Serridslevgaard.
Frøformering kan man have held med - ikke alle sorter kan frøformeres med et resultat der er velegnet til spisebrug.
Høstttidspunktet er vigtigt - eller for at være præcis: Afgørende!
Høst de helt små blomsterknopper (der måler 3 - 4 cm i diameter) og tilbered dem, som du husker dem fra Sydeuropa. Gevinsten ved tidlig høst er - ud over nogle dejlige måltider - at planterne "kommer lidt i panik" og sætter masser af nye skud med blomsterknopper, så det bliver muligt at høste de ikke helt udviklede blomsterhoveder i flere omgange.
Hvis blomsterhovederne er mere veludviklede er der kun én metode for at spise dem efter kogning. Svøbbladene er på det udviklingstrin for træede til at de kan koges møre. Pil hvert enkelt svøbblad af blomsterhovedet og nyd den opsvulmede nederste del af hvert svøbblad sammen med lidt citron-olieblanding. Det tar en masse tid at spise og særlig mæthed opnår man næppe - men det er en delikatesse, som kan nydes for det den er ;-)
Det danske haveselskab udgav i 1996 en lille opskriftssamling: "Artiskokken på 43 måder" - måske den kan købes antikvarisk ?
Du kan finde dyrkningstips og anvisning på høsttidspunkt ved at skrive søgeordet "Artiskok" i feltet øverst her på Havenyt's side.
Venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Kirstine Olafsson, 10. januar 2016 kl. 15.58
Hej Lone.
Tak for et fint svar. Fejlen er formentlig, at jeg har høstet artiskokkerne for sent. En af mine artiskokker er af sorten Verde Romanesco, så sorten burde ikke være forklaringen på det mislykkede resultat m.h.t. spisekvalitet.
Inden jeg stillede spørgsmålet i forum forsøgte jeg at søge på havenyts side men fandt udover råd om overvintring af artiskokker ikke noget om dyrkning eller høsttidspunkter.
Med venlig hilsen
Kirstine
Skrevet af: Marianne Mortensen, 12. januar 2016 kl. 18.24
Den lille bog, som Lone omtaler, kan evt. lånes (skaffes) på biblioteket, den er skrevet af Inga Linde Jensen.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Artiskokker