Forum

Jorddække kompostering- Køkkenhave

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Henriette Nielsen, 8. december 2015 kl. 13.05

Hej! Jeg har en køkkenhave hvor jeg gerne vil forbedre jorden, da det har været skidt med udbyttet af afgrøder de sidste par år. Det skal lige siges at jeg er ret ny med hus og have, så har meget at lærer endnu! :D
Anyway, jeg har læst mig frem til at det er en god ide at dække jorden med kompost, blade, græsafklip, heste/hønsemøg, halm osv.
Tænker at jeg løsner eller evt. vender det helt og så spreder et lag kompost. Men som jeg også kan læse så fremskynder det »kompost« processen lidt jo varmere temperatur der er.. ville det her være en godt idé at lægge en presenning over, indtil foråret?

Mvh HSN

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 8. december 2015 kl. 14.58

Om efteråret lægger man halvomsat og uomsat kompost (blade, møg etc) på bedene og lader orme og bakterier arbejde i løbet af vinteren.
Til foråret, når du skal i gang med bedet, fjerner du eventuelle rester og lægger det på kompostbunken, mens det omsatte kultiveres ned i de øverste cm..
Når dine planter har etableret sig, tilfører du omsat kompost.
Det er om sommeren, at du kan varmkompostere dit have- og køkkenaffald. Det er helt sikkert beskrevet i op til flere tråde.

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 8. december 2015 kl. 14.59

PS. undlad pressenning.

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henriette Nielsen, 10. december 2015 kl. 12.28

ok, tusind tak.

Nyt svar til emnet »Jorddække kompostering- Køkkenhave«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Jorddække kompostering- Køkkenhave

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider