Forum

Porrertoppe væltet.

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 5. december 2015 kl. 11.07

Hvad gør jeg med porrer når toppen er væltet.
Det er sket efter vi havde et par dage med frost og det er vinterporrer (!?).

1 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 5. december 2015 kl. 11.39

Mit gæt - og det er kun et gæt - er, at der har været noget fusk med frøet.
Nu ville jeg lade dem stå. Dække dem med halm, blade e.l. inden det bliver frost igen.
Men der kan være andre meninger.

2 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 5. december 2015 kl. 12.00

Har du ikke et billede?

3 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 5. december 2015 kl. 14.20

Kan de ikke have været fyldt med vand og så er cellerne i bladet sprunget på dem.?
De har sikkert groet så længe at der har været varme i jorden og så har de fået kulde og er væltet .

4 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 5. december 2015 kl. 17.26

Her er det triste skue.

5 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 5. december 2015 kl. 17.36

Hvis du har gødet med en kvælstofrig kompost at så sker det
Kan de spises?

6 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 5. december 2015 kl. 17.52

Jeg tror, det er sommerporrer.
På mange toårige planter falder toppen ved frost. Det er en fordel for planten, da toppen så beskytter roden hen over vinteren.
Porrer er nok den plante, som bedst kan udnytte kvælstof i store mængder og sent på året.
Har du prøvet at grave en op for at se, hvordan skaftet ser ud? Hvis det er friskt, ville jeg lade dem stå, og så bruge dem.
Så må du købe, hvis du skal bruge en suppevisk.

7 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 5. december 2015 kl. 18.19

@Tilde P.
Tak for forklaringen.
Skafterne er friske nok.
Jeg tænkte, at det måske er som løg. Når toppene har lagt sig, skal de op.
Og så er jeg lidt bekymret for om bladmassen ligger og rådner og skafterne følger med i processen.
Vil det være en ide at skære noget af bladmassen af?
(Og den kan jo fryse til suppevisk)

@Søren S. Duun
Ja. De er gødet med lupingødning. Men ikke mere end jeg plejer. Hvilket er ganske lidt. Et par håndfulde til bedet og kultiveret ned. Der er kommet kompost på bedet i begyndelsen af marts. Men porrerne er 2. afgrøde.

8 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 5. december 2015 kl. 18.32

Hvis du skærer toppen af nu, skal du være vaks med noget dækkemateriale inden det bliver frost.
Jeg ville lade dem være jorden så længe som muligt. De tørrer nemt ud, hvis du graver dem op.

9 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 5. december 2015 kl. 19.44

Mine porre er korte i skaftet så vi bruger lidt af bladene. Vi har talt om ikke vi skulle tage dem op inden vinteren og så skærer dem ud i mindre stykker og fryse dem . Så har vi dem lige når vi skal bruge dem .
Mine ved jeg hellere ikke hvad er det var nogle min mor havde købt som værende purløg, troede hun .

Som Tilde skriver så er det nok sommerporre så jeg ville tage nogle af dem op til fryseren da jeg ikke ved hvordan de ter sig med hensyn til frost . Jeg har kun erfaring med vinterporre .
Jeg syntes ikke det lyder voldsom med hensyn til dit kvælstof forbrug.Så det er ikke derfor de er væltet .

10 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 5. december 2015 kl. 19.44

Hej Willy jeg tror det er på høje tid at du begynder at bruge nogle af dine porrer, da de står alt for tæt, derfor er de væltet, porrer plantes normalt i rækker med min. 40 cm. afstand, og min. 10 cm mellem planterne i rækken, og tåler rigtig meget naturgødning, f.eks. hønsemøg eller kogødning, det er bedre at plante færre end dem du har i dit bed, da de så vil blive væsentlig større. Henry G.

11 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 5. december 2015 kl. 20.45

Porrene skal have hvad der svare til ca 225 gram kvælstof pr 10 Kvm. Det er mere end broccoli og næsten det samme som hvidkål som er den afgrøde, der kræver mest af vore afgrøder. Så hvis du har haft den som 2 afgrøde og været fedtet med gødningen så er Henry inde på det rigtige når han påstår at dine porre langfra ikke har fået den mængde gødning som de skulle have haft.
Det kommer bag på mig at porre bruger så meget kvælstof som de gør . Når jeg har dyrket dem har jeg dog været tilfreds med resultatet men det kan godt være at man skal være lidt mere gavmild fremover.
Måske vil det hjælpe på at jeg som ofte får et lille skaft og stor bladmasse.

12 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 5. december 2015 kl. 22.10

Når man ønsker en lang "hvid" porre, skal man plante dem i bunden af ca. 15 cm dybe render, der i løbet foråret/sommeren fyldes med jord, og derefter hyppes med en lille vold. Henry G.

13 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 5. december 2015 kl. 22.20

Sludder, skaftelængden afhænger af sorten.

14 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 5. december 2015 kl. 22.47

Den der har jeg hørt før og jeg har lade det komme an på en prøve . Der hvor jeg havde køkkenhave før var der mange som fasthold dette med at porre skulle stå i en rende for at blive hvide , for derefter at blive hyppet.
Resultatet var at det var en lille forskel, når vi nået til august - september . Forskellen kan skyldes tilfældigheder .
Sorten vi brugten har med stor sandsynlighed været den samme nemlig den fra Silvan .
Jeg tror ikke at de professionelle porreavlere bruger hyppemetoden men mere noget med at sætte dem tættere sammen så de "trækkere hinanden op".

15 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 5. december 2015 kl. 23.36

Hej Tom det er nyt for mig at man kan købe frø af porrer, alt efter hvor lange den hvide del skal være. Henry G.

16 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 6. december 2015 kl. 10.09

@Henry G.
Porrer frø kan købes her:
www.bingenheimersaatgut.de/advanced_search_result.php?keywords=porre&x=0&y=0
Eller her:
www.solsikken.dk/Shop.aspx#TopOfPage
Sår man dem selv, kan man komme tidligt i gang med køkkenhaven :)

17 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 6. december 2015 kl. 11.33

@ Søren S Duun
Så vidt jeg ved, skal porrer blancheres inden du kan (må) fryses.
@Tilde P.
Jeg har nu gravet nogen op og de er rigtig fine. Så jeg klipper toppene af på halvdelen og lader den anden halvdel være og dækker med en "mistbænk" ramme og ser hvad der sker.
@Henry G.
Det er rigtigt, at de står meget tæt. Der er vist 10 cm. ml. rækkerne og 5 ml. porrerne.
Det giver porrer på ca. 12-14 mm i diameter og det er sådan vi vil have dem. Jeg skal ikke afvise, at problemet måske ikke havde været der, hvis de stod med større afstand. Der har unægtelig været et atypisk vejr.

18 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 6. december 2015 kl. 13.55

Hej Willy N

Vær forsigtig med at dække med mistbænkramme - hvis der ikke er luftskifte hen over og mellem de nedliggende blade kan der let komme så høj fugtighed at der (selv med en døgngennemsnitstemperatur på 7 - 9 grader som vi har i øjeblikket) kan komme ødelæggende svampeangreb.
Sker det vil der komme slimede belægninger på porrebladene og snart efter også ned i "porreskaftet". Porrene ender med at være uspiselige.

Jeg tillader mig lige at komme med et forslag om, hvordan du kan høste og anvende porrerne nu, så du slipper udenom både risiko og eventuelt nedfrysning:
Kog en mægtig portion porre-kartoffelsuppe og del den med dine venner / familie / naboer.

Bekymring væk & :-) frem !

Venlig hilsen fra
Lone

19 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 6. december 2015 kl. 13.55

Prøv at søge på : Porre- dyrkningsvejledning. Der ligger et Pdf dokument med meget god information fra Landbrugs Info om dyrkning, gødskning, typer, planteafstand, skaftlængde m. m..
Jeg kan ikke linke til det, men mener ikke der er lås på.

20 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 6. december 2015 kl. 14.39

Den er god nok de skal hyppes , mellem 2-3 gange pr sæson

21 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 6. december 2015 kl. 15.49

Man kan ikke hyppe sig til langskaftede porrer, hvis sorten er bortskaffet, som f.eks. vinterporrer oftest er. Resultatet vil primært være jord i bladskederne og har man prøvet det, vil man foretrække skafter få cm kortere.

22 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 6. december 2015 kl. 23.21

Porrer skal ikke blancheres før frysning. Bare skær dem i passende stykker og i fryseren. Det er så let og hurtigt at gøre.

Hvis porrerne stadig er friske nok nu flere uger efter frosten, så er de jo ikke ødelagte af frosten. Har det været frost to hele døgn i træk, ville sommerporrer nok være gået til. Men var det kun let frost, kan de godt lige have klaret skærene, men lagt sig ned. Det er svært at sige ud fra det her, om det er sommer- eller vinterporrer, du har. Generelt er sorter af vinterporrer med kortere skaft end sommerporrer.

Var der sammen med frosten tung tøsne, der kan have lagt dem ned? Mange steder faldt der jo en halv meter på et halvt døgn i en snestorm.

Der er mange sjove antagelser om porredyrkning. Det med at porrer kan stå for tæt er dog ny for mig. Der skal være stor afstand mellem rækker og porrer, hvis man vil have meget store tykke porrer. Jeg foretrækker mange og tyndere porrer, og mine står lige så tæt som Willys og af samme grund. Det er ikke derfor, de har lagt sig ned.

23 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 7. december 2015 kl. 9.42

@Karna Maj.
Det lyder godt, at blancheringen kan springes over og det er nok rigtigt, at det ikke er frosten men sneen, som har lagt bladene ned.
Det passer godt med, at jeg ikke har oplevet dette "fænomen" tidligere (tre sæsoner).
@Lone brems.
Du har ret i, at mistbænke kan være et problem. Temperatur udsvingningerne ligger fra ca. 5 til 20 grader i bænken, hvis låget ikke løftes, når solen skinner.
Og så det med vennerne!
De kan selv dyrke deres grøntsager. Køkkenhaven er ikke så stor, at jeg deler andet ud end kvædegele, syltede rødbeder m.m. som værtindegaver.
I en hel sæson går jeg (nærmest) og glæder mig til vinteren, hvor jeg kan gå ud og plukke rosenkål, grønkål, persille m.m. og grave porrer, peberrod m.m. op når det skal bruges (men selvfølgelig skal de heller ikke gå til spilde og den står så på slikporrer, porresuppe, porretærte m.v. hvis der viser sig antydning af slimet belægning, som du nævner, på bladene).
@Tilde P.
Det er nok denne du ville linke til og det gør jeg så ;)
www.google.dk/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwiBt4iepcnJAhWk8nIKHbfTAM0QFggeMAE&url=https%3A%2F%2Fwww.landbrugsinfo.dk%2Fplanteavl%2Fhavebrug%2Ffrilandsgroensager%2Fsider%2Fgr_oko_dv_porre.pdf%3Fdownload%3Dtrue&usg=AFQjCNF6AuTaY1WdjCQ6aARSqwtbyWcUEQ&bvm=bv.108538919,d.bGQ
Og der er også en række artikler her på Havenyt:
www.havenyt.dk/soeg/?q=porrer&g=artikler

Nyt svar til emnet »Porrertoppe væltet.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Porrertoppe væltet.

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider