Skrevet af: Willy N, 19. november 2015 kl. 8.35
Hej.
Jeg plantede nogen sene gulerødder som endnu ikke er blevet helt så store som forventet.
Stopper gulerødder væksten, når temperaturen når ned under et vist antal grader eller sker det først når toppen visner?
Skrevet af: Annette Lundgaard, 20. november 2015 kl. 18.54
Hvordan bærer du dig ad med at plante gulerødder? Jeg har kun prøvet at så dem.;-)
Skrevet af: Willy N, 21. november 2015 kl. 23.38
@Annette.
Det var lige før du fik mig ;)
Men "plante frø", "plant et frø" anvendes i både lyrik og prosa og ses selv anvendt i fagsprog :)
(men jeg havde nu hellere skrevet "så" ;)
Willy
Skrevet af: Annette Lundgaard, 22. november 2015 kl. 21.34
@willy
;-) jeg får bare stadig sådan et sjovt billede af et meget besværligt forehavende.. Man kan jo så også plante solskin... Det er jo ikke så ringe endda..
Skrevet af: Karna Maj, 23. november 2015 kl. 10.40
Du er ikke ene om at skrive plante gulerødder, når du mener så gulerødder. Der er mange journalister, som skriver artikler om at dyrke have, som ikke kan havesproget og det at dyrke, og de skriver gang på gang plante i stedet for at så. Det kan også forekomme i oversatte bøger uden en tilstrækkelig fagredaktion. Det giver forvirring og ændrer vores havesprog.
Men tilbage til gulerødderne. Jeg sår gerne hvert år et sent hold gulerødder først til midt i juli. Jeg kan ikke sige eksakt, hvornår de holder op med at vokse. Jeg kan se, at toppen på de sent såede gulerødder er meget fin og grøn hele efteråret lige som på gulerødderne midt på sommeren, mens den er ved at henfalde på de tidligt såede gulerødder. Så der er ingen tvivl om, at gulerødderne vokser langt hen på efteråret, og i et mildt efterår som vi har haft i år indtil i fredags, har der været god vækst indtil nu - det samme har man kunnet se på knoldselleri, som er vokset synlig i november. Men dagene er ikke ret lange de næste mange uger, så det er jo begrænset, hvor megen energi bladene kan nå at producere på et døgn.
Jeg tror at væksten stort set er slut nu - og frosten har måske også ødelagt toppen, hvis ikke du har dækket dem til. Og det ser ud til at vi også sidst i den her uge får nattefrost igen.
Hvis du skal være sikker på at få store gulerødder ved sen såning, så skal det være først i juli. Midt i juli kan give små fine gulerødder. Sidst i juli er et sats, men kan give små fine gulerødder i december. Hvis man sår som anden afgrøde er det vigtigt at huske at gøde planterne, når de har 4-5 blade, og så skal de vandes, hvis sommeren er tør.
Lige nu spiser vi lækre små nye gulerødder fra julisåning - de smager fantastisk.
Skrevet af: Annette Lundgaard, 23. november 2015 kl. 16.50
Ja, hvis man holder sig til det "rigtige" udtryk, så undgår man mange misforståelser. En kvinde viste på facebook stolt sine savoykål i oktober måned. Hun skrev, at hun havde sået dem i august. Det viste sig, at hun havde plantet dem, hvilket jo i dette tilfælde gjorde en stor forskel, da kål sået først i august nok ikke ville have en chance for at gøre indtryk på nogen. ;-)
Skrevet af: Willy N, 30. november 2015 kl. 19.22
@Karna.
Jeg har vores sene gulerødder i tunnel og så lige til dem idag. De ser fine ud (i modsætning til porrerne).
I morgen tager jeg nogen op for, at se om de er større end for en måned siden.
@Annette.
Du behøver ikke at grave i det.
Jeg har forstået, uden du behøver at gennemtrawle det Danske sprogs billedliggørelse, af hvad der plantes og såes ;)
Skrevet af: Willy N, 3. december 2015 kl. 11.14
Mine december gulerødder. Sået i sidste halvdel af august.
Ikke store (men der er en del lidt større, som får lov til at vokse videre. For de vokser stadig! Her i november/december).
Smagen, bilder jeg mig ind, er mere sød og med kraftigere gulerods smag end tidlige gulerødder.
Skrevet af: Anonym bruger, 3. december 2015 kl. 18.22
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Skrevet af: Tilde P., 3. december 2015 kl. 19.11
Overvintrende planter danner sukkerstoffer i cellerne til værn mod frostsprængninger,
På Lammefjorden var der nogle avlere der dækkede deres gulerødder med så meget halm, at de kunne tage friske rødder op hele vinteren. Om der stadig er nogen der gør det, eller de ikke har kunnet få deres meromkostningerne dækket, ved jeg ikke.
Skrevet af: Anonym bruger, 3. december 2015 kl. 19.16
Skrevet af: Tilde P., 3. december 2015 kl. 19.53
Ja en kæmpe fordel. Halmen kan blæse ad h.... til. Det er vel ikke set med rødderne endnu ;-).
Skrevet af: Anonym bruger, 3. december 2015 kl. 20.15
Skrevet af: Tom Andersen, 3. december 2015 kl. 20.23
Med hensyn til sukkerindholdet, så er jeg vild med smagen af vintergulerod, der høstes/ graves op sidst på vinteren - den er ekstra sød og sprød :)
Skrevet af: Tilde P., 3. december 2015 kl. 20.28
Vi har altid dækket vinterporrer med så meget halm, at de var til at grave op i en frostperiode.
De er 100 gange bedre i jan. end i okt.
Skrevet af: Willy N, 4. december 2015 kl. 10.32
@Frank Chr.
Jeg flytter "overskydende" gulerødder til staudebedet.
Det er en rigtig flotte skærmblomst.
@Tilde P.
Så er mine smagsløg stadig intakte :)
Men gulerødder er vel ikke velegnede til at spise 2. sæson?
(jeg kan også bare vente og sætte tænderne i en af dem til sommer).
Skrevet af: Willy N, 4. december 2015 kl. 10.37
Iøvrigt!
Så har toppene på porrerne lagt sig ned.
Det har jeg ikke oplevet før.
Er de kaput? Skal de tages op eller kan de blot blive stående.
Jeg går ud fra, at de er "døde" og ikke længere trækker vand op.
På den anden side har de stået fint i frostvejr tidligere.
Og de trækker vel ikke vand op i frostvejr.
Skrevet af: Anonym bruger, 4. december 2015 kl. 10.51
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Hvornår stopper gulerødder væksten