Forum

Jorddække

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Hanne Andersen, 27. oktober 2015 kl. 13.37

Hej
Jeg har gravet et par bede ud af græsplænen her i efteråret og har plantet små jordbærplanter i det ene. Men jeg har nok ikke skrabet græsset af, dybt nok, for det begynder at komme op igen, mellem planterne. Hvis jeg vil holde græsset væk kan jeg så dække jorden med planterester fra haven og halm? Eller vil det kvæle de nye jordbærplanter? Og er der evt. noget der fungerer bedre?
På forhånd tak.
Mvh Hanne

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: ’Trine Petersen, 27. oktober 2015 kl. 14.36

Min erfaring er at græs kan du ikke dække væk. Så skal dækket være så tykt og ligge så længe at dine jordbærplanter også går ud.

Så der er to muligheder:
1. grav jordbærplanterne op igen og sæt dem et andet sted. Lug herefter græsset væk over flere omgange og vent til foråret når du har luget igen og igen før du sætter jordbærplanterne igen.

2. Lug græsset væk mellem jordbærplanterne konstant og hele tiden. Det tager tid, men det er vigtigt at være over det ellers vokser det hurtigt til i græs igen.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 27. oktober 2015 kl. 18.05

Græs, der er gravet op og vendt i spadestiks dybde burde være væk. Du har sikkert ikke gravet dybt nok - desværre.
Når jeg skal kantstikke effektivt, sker det i spadestiks dybde.
Ingeborg

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 27. oktober 2015 kl. 18.07

Jeg ville grave jordbærplanterne op, slå dem ind i noget jord, holde dem fugtige og så grave stykket igennem 1 gang til. Græstotter må du så luge væk med håndkraft.
Ingeborg

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Andersen, 30. oktober 2015 kl. 14.08

Hej. Tusind tak for begge jeres svar.
Mvh Hanne

Nyt svar til emnet »Jorddække«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Jorddække

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider