Skrevet af: Kirstine Arnklit, 19. oktober 2015 kl. 9.43
hej,
Vi er ved at købe et hus med en dejlig gammel have, hvor der blandt andet er to æbletræer og et pæretræ. Træerne er store, og jeg tænker de kan være helt fra husets byggeår,. Det er fra 1920'erne. Vi taler derfor om, om vi skal igang med at plante træer, der kan tage over om 10-20 år, så vi også i fremtiden har frugt i haven?
Hvor mange år holder de gamle træer, før de går ud? Jeg har prøvet at søge efter svar på nettet, men jeg kigger åbenbart ikke det rigtige sted, for jeg har svært ved at finde debatter om, hvor længe man kan regne med at nyde sine gamle frugttræer.
Håber at nogen herinde kan hjælpe.
Pft.
Kirstine
Skrevet af: Søren S Duun, 19. oktober 2015 kl. 10.48
Det kommer an på mange ting. dels hvordan de trives d.v.s hvor meget gødning de får hvor meget beskæring de udsættes for , hvordan de er placeret i haven (sol/skygge ) hvilket grundstamme de er podet på i sin tid . Jordbunds forholdet spiller også en rolle .For bare at nævne nogle faktorer der har indflydelse på deres alder .
Skrevet af: Jan E, 19. oktober 2015 kl. 11.15
Jeg synes dette er et spændende spørgsmål, som også jeg ønsker svar på, i relation til grundstammer.
Jeg ved at træer podet på vildstammer kan blive over 100 år gamle. Overrasket blev jeg, da jeg (i en bog) forleden læste, at de helt aller-svageste grundstammer kun blive 10-12 år!?
Kender nogen af Jer de forventede levetider for de øvrige grundstammer?
www.sonneruplund.dk/htmlandre/grundstammer.html
Skrevet af: Søren S Duun, 19. oktober 2015 kl. 11.19
Træerne kan sagtens blive over 100 år gamle
Skrevet af: Søren S Duun, 19. oktober 2015 kl. 11.21
hov jeg så ikke dit svar Jan.
Prøv at spørge Boi Jensen De gamle sorter.dk
Skrevet af: Jan E, 19. oktober 2015 kl. 11.28
Hej Søren, håber Boi ser tråden her - afventer lige :)
Skrevet af: Claus K Madsen, 19. oktober 2015 kl. 13.02
Man kan stadig plukke et Bramley æble af det original træ fra 1809.
Det er dog meget usædvanligt.
Jeg synes du skal se på dine træers sundhedstilstand. Er der synlig svamp i dem? rådne grene, hule stammer?
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 19. oktober 2015 kl. 16.30
Ja - vi kan jo ikke spå om fremtiden. Vores store 50 årige Filippa æbletræ har i mere end 20 år haft kræftknuder. I år har det også haft en sygdom, hvor de yderste grenspidser visnede. Desuden har det gul Pomilla, en svampesygdom, som det har haft i årevis.
Trods alle ods har vi hvert år mere end rigeligt æbler til eget brug - og jeg fryser rigtig mange liter æblemos og æblesnitter til kager ned.
Jeg regner med at mit æbletræ holder endnu mange år.
Ingeborg
Skrevet af: Lars Holt, 19. oktober 2015 kl. 16.52
Et æbletræs levealder afhænger bl.a. af, hvilke forventninger man har til udbyttet. Er det det eneste træ, man har? Er man afhængig af udbyttet?
Vi har mere end 20 æbletræer, og de er alle bortset fra et plantet før 1980, da vi købte den første af ejendommene her.
Og der er en del kræft, og det har der været i alle de år vi har haft træerne. Vi har fjernet nogle æbletræer, men det var fordi de groede for tæt.
De holder nok vores tid ud.
Skrevet af: Kirstine Arnklit, 19. oktober 2015 kl. 22.15
Mange tak for de mange informationer! Jeg følger debatten. Jeg ved endnu ikke så meget om frugttræer, så det er jo noget jeg må lærer lidt om, når jeg skal være æbleavler til husbehov.
I morgen, når vi skal ud og se huset igen, skal jeg helt sikkert om til frugttræerne og se lidt nærmere på deres tilstand. Det må jo være nu, hvor de bærer frugt, at jeg virkelig kan se, om de ser sunde ud.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 19. oktober 2015 kl. 22.27
Frugttræer kan man ikke sådan uden videre "skue på hårene". De kan være både krogede, mosbegroede og ha' alle mulige andre skavanker og så alligevel komme med fine frugter.
Ingeborg
Skrevet af: Søren S Duun, 19. oktober 2015 kl. 22.48
Vælg nu ikke huset p.g.a de gode frugttræer, for dem kan du altid få . Det andet kan blive en dyr fornøjelse.
Hvis træerne viser sig at være dårlig skal der ikke andet end en motorsav og senere en stubfræser og så lidt arbejde før at der kan sættes noget nyt . Vælger man nogle grundstammer med lav tilvækst kan man have træer i 40 -50 år .. I løbet af 4 -5 år har man lidt frugt på og så begynder det at gå hurtigt .
Skrevet af: Kristian Olsen/ Vejs Havecenter, 19. oktober 2015 kl. 22.52
Frugttræer er efterhånden et vidt begreb. Hvor man tidligere anså et frugttræ som noget stort og blivende i mange år er vi gået over til at regne med mindre træer, der ikke skal holde i nær så mange år. Pointen i de små træer er hurtig frugtsætning, da selv unge træer giver forholdsvis meget frugt men også at de fylder meget mindre, så der kan måske blive plads til 3 små træer hvor der bare stod et stort træ før. Og pointen er vel et eller andet sted også sundere træer, da man "bare" udskrifter træerne efter 10 år, til noget andet og måske sundere. Det er allerede sådan man tænker i produktionen og på plantagerne og den kultur er på godt og ondt ved at indfinde sig i haverne.
Det er således ret vigtigt at man bliver oplyst om hvad det er man anskaffer sig for et frugttræ på en svag grundstamme er noget helt andet end en vildstamme eller en middel grundstamme.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 19. oktober 2015 kl. 23.14
Jeg elsker nu gamle æbletræer som er høje og kan bære en gynge! Selv vores 20 årige barnebarn, lige udlærte tømrersvend og eliteroer, tager en tur på gyngen, når han er hos os. Og jeg gamle kone kan såmænd også ta en tur i gyngen. Sidst da jeg ville gynge de sidste æbler ned !- Der er ingen, som kan se det - heldigvis.
Ingeborg
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Hvor gamle bliver frugttræer?