Forum

Vinterdæking med blade – og til forår?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 15. oktober 2015 kl. 22.45

Når man dækker bede og jord med nedfaldne blade i vinterperioden, f. Eks i bede og køkkenhaven. Hvad gør i så om foråret. Bladene er jo ikke formuldede eller spist af regnormene?
Jeg har en masse blade, som jeg kunne dække nogle bede af med, men det er steder, hvor jeg ikke kan kultivere eller grave. Alligevel skal der jo nyt i jorden igen.
Ingeborg

1 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 16. oktober 2015 kl. 11.20

Vi lader dem ligge, da de forsvinder i løbet af foråret, når regnormene synes de er tilpas opblødte til at trække ned i gangene.
Vi fejer bladene sammen på de uønskede steder og lægger dem i de nye bede, som til foråret får et lag flis for et holde på fugtigheden på vores tørre sandjord.
Vi kultiverer aldrig. Har ikke tid. ;o)
Hilsen
Anne Marie

2 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 16. oktober 2015 kl. 17.57

Kan ikke få blade/ dækmateriale nok! Har aldrig haft behov for at fjerne blade i køkkenhaven - kun grovere materiale, der generer ved såning. I resten af haven, hvor der fyldes på, når materiale haves ud over det, som skal bruges i køkkenhaven, fjernes aldrig noget efter vinteren. Brunt jorddække, eller "havehud", som jeg kalder det, er en vigtig faktor af mange grunde. De mest indlysende er effekten på biodiversiteten/ den levende jord (hvor betydningen for regnormebestanden er kendt af enhver der dyrker haven økologisk), den fugtighedsbevarende effekt, den humusopbyggende effekt og endelig den dejlige ukrudtsbegrænsende effekt.

Jeg kan kun anbefale alle tvivlere, at prøve at lade bladene blive i haven som vinterdække på et udvalgt område. Efter et par år eller tre kan man ved selvsyn se den fantastiske effekt på jord og planter.

3 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 17. oktober 2015 kl. 17.43

Tak til både Anne Marie og Tom Andersen
Jeg har nu befriet mit rosenbed mod gaden for ukrudt - masser af græs, fordi naboerne har sået græs på deres fortove.
Så har jeg lagt kompost og efterfølgende hjemmelavet flis på, et godt lag af hver slags. Nu kunne jeg så også lægge blade ovenpå, fordi den hjemmelavede flis ikke pynter - og jeg vil gerne af med mine blade, som jeg har i store mængder. Desværre er jeg bange for at de kommer til at flyve rundt på fortove og gader - eller kiler de sig fast? Jeg skulle jo nødig blive uvenner med naboerne.
Ingeborg

4 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 17. oktober 2015 kl. 17.53

Bladene skal bare lige have en god gang regn, så lægger de sig pænt ned mellem planterne og bliver normalt liggende. Mon ikke også det gælder dit bed, selvom det er højt.

5 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael Bæk, 18. oktober 2015 kl. 18.11

Min erfaring er desværre, at de blæser væk i løbet af vinteren. Egentlig gør det jo ikke noget, men hvis naboerne bor tæt på kan det selvfølgelig blive et problem.

Jeg foretrækker at kompostere blade, enten i kompostbeholderen, hvis der er plads og ellers i sorte sække, godt vandet, lukket med strips og stillet et sted, hvor de ikke kan ses. Man kan evt. smide en håndfuld jord i for at give bladene et skud mokroorganismer.

Et år eller to senere senere har man det lækreste jordforbedringsmiddel - og hvis man mangler noget organisk materiale til jorddækning eller lignende i løbet af året er der altid et lager at tage af.

6 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 19. oktober 2015 kl. 9.46

Min erfaring med blade er: alle blade fra naboens 15 m lange hasselhæk lander på min græsplæne. Fint nok, men de formulder kun langsomt og jeg samler dem op med plæneklipperen på højeste trin, så græsset ikke bliver klippet. Det er som regel efter at græsset er slået sidste gang.Jeg prøver at lægge bladene ud i bedet i år. Jeg kan jo altid sige at det er hans egne blade, der kommer retur :-). Men vi er nu gode naboer uden ret megen kontakt. De øvrige naboer på vejen? De har sået græs på fortovene, så jeg må døje med græsfrøene.
Ingeborg

7 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 19. oktober 2015 kl. 10.24

Ja, blade vil gerne flyve, men hvis man undlader at klippe planter ned, har de noget at blive hængende i.
Når vi (Lone) river blade sammen, ser vi ikke om de har været lagt i bedene tidligere. De bliver bare lagt der, evt. igen.
Måske lægger vi lidt uomsat kompost over.
Til foråret bliver eventuelle rester lagt i komposten.

8 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 19. oktober 2015 kl. 12.12

Hej Lars Holt
Mit spørgsmål gik jo i starten ud på om bladene skulle fjernes igen om foråret. Så nu er jeg da efter alle besvarelser at dømme = lige klog. :-)
Ønskeligt var om bladene kunne blive liggende og hindre ukrudt i at spire. Hvis de skal fjernes igen - kunne det ske ved at jeg vendte jorden.
Ingeborg

9 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 19. oktober 2015 kl. 14.09

Mit svar gik på køkkenhaven. Der kan man være nødt til at fjerne uomsat kompost, inkl. blade, når man skal så, så man efterfølgende kan bearbejde jorden uden at de nye spirer tager skade.
Ellers er der ingen grund til at fjerne planterester fra haven.

10 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 19. oktober 2015 kl. 17.06

Jeg er enig med naboerne i valget af græs ved fortovet, hvis alternativet er ren ,bar jord, som ikke er godt for noget overhovedet.
Det er både nemmere, kønnere og kan udgøre skjul for insekter, som igen udgør føde for fugle m.m.

11 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 20. oktober 2015 kl. 9.05

Ja Tom, du har ret i dine betragtninger. Men disse naboer har også græs i deres forhaver og nem adgang til at få det slået. Hvis vi skulle slå græs på fortovet, skulle vi bugsere en tung plæneklipper en lang vej. Jeg tror også at du kan forestille dig de fortove, der kun bliver klippet ca. 1 gang om måneden. Det er jo derfor græsset når at sætte frø. Desuden er det herlige pladser til aflevering af hundelorte. SPLASH og du har uønskede fregner!
Sidstnævnte undgår jeg totalt ved at kultivere det dybe lag sand, som bare bliver revet ganske groft bagefter. Her gider hverken hunde eller dets ejere at gå! I starten var der byggeskrot på fortovene. Jeg skiftede det for mange år siden ud med bakkegrus.
Hvis jeg tænker mig om, har vore fortove i de senere år også adskillige gange været gravet op for at få lagt eller udskiftet rør, kabler og ledninger, og det er så nemt nok hos os.
Ingeborg

12 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 21. oktober 2015 kl. 10.12

Jeg har nu dækket halvdelen af bedet med blade - ovenpå kompost og den hjemmekværnede flis. Med greben har jeg stukket ned hist og pist og har dermed "fæstnet" en del blade til jorden - og regner med at de andre så kan kile sig fast.
En gang imellem må man gøre sine egne erfaringer. Vore betingelser og ønsker er jo forskellige.
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Vinterdæking med blade – og til forår?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Vinterdæking med blade – og til forår?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider