Forum

En god plantebog

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: M. Meng, 3. oktober 2015 kl. 20.05

God dag
Vi har købt hus og jeg har plan for at plante masser af spiselige grøntsager og frugter samt blomster. Jeg er helt ny i området og derfor bruger for anbefaling af en god plantebog. Er der nogen, der kan anbefale en god plantebog, som beskriver hvordan man planter, med meget detaljeret og forklaring om forskellige arter? På forhånd tak!
MM

1 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 4. oktober 2015 kl. 0.03

Politiken forlag har udgivet nogle gode plantebøger.
Dem har jeg selv. Men der er ikke andet for at gå en tur på biblioteket og se hvad der står af bøger på deres hylder. De fleste biblioteker skifter jævnlig bøger ud med nye . Det er sjældet at der udgives bøger som dækker et område 100% men jeg syntes at Politiken s bøger er godt med .

2 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: M. Meng, 4. oktober 2015 kl. 8.46

Mange tak. Det lyder som en god idé :-)

3 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 4. oktober 2015 kl. 9.36

Du kan evt supplere med de mange gode artikler her på siden, samt spørge herinde, når du bliver i tvivl om noget :-)

4 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 5. oktober 2015 kl. 1.18

Jeg har Politikens "Jeg har have"- den er mest "inspirationel"- med eksempler på havens indretning- og gode opslag om planter.

Og så er der moppedrengen: "Politikens Havebog"- den tager man altså ikke lige med sig rundt/læser i sengen. :-)
Der gennemgås også frugter/bær. Men jeg har den mest til opslag/"sofabordsbog". Den er for stor!

Ellers har jeg en del, en oldtudsegammel om økohavebrug- fra dengang alt gik op i alt muligt ingen kunne skaffe (kiseljord, hov- og klovafklip og sådan). Jeg har købt den brugt på mit bib... (Kan lede titel og sådan op, hvis interesse? Pt er mine reoler i uorden/bøger på loftet... Pga husændringer. (ØV!)

Annamärta Borgens bøger om roser og krydderurter er gode! Hun er ikke økolog, men bruger af flere grunde ikke NPKgødning og den slags. Dog afgjort spaghnum...

"Rosenhaven på "Knatten"" og "Krydderurter på "Knatten"", hun skriver meget godt og har kulturhistorien med! Læs dem om ikke andet af de grunde!

God arbejdslyst og held med haven! (Y) (Y) (Y)

Mvh
Tine- der også har "Haven for dummies" ja ja. :-D

5 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: M. Meng, 5. oktober 2015 kl. 8.20

Hej Tine
Tusind tak for det meget fine svar!! Jeg tror nok at jeg vil købe 'jeg har have'. Den lyder professionelle og den er måske gode til at starte med ;-)

Mvh
Mingshu

6 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christine C., 6. oktober 2015 kl. 14.11

En god opslags bog er ''Den nye selvforsynende have'' af John Seymour.

7 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 8. oktober 2015 kl. 12.23

"Den nye selvforsynende have" er efter min mening et udmærket supplement. Desværre indeholder den nogle forældede og til tider miljøfarlige anbefalinger som jeg ikke begriber man har trykt uden så meget som en fodnote.

Hvis man er helt på herrens mark vil jeg ikke anbefale den.

Jeg har et gammelt eksemplar (1980'erne) af politikkens havebog. Den er ikke så tung synes jeg, men måske er den vokset?

"Køkkenhaven" af G.K Bjørn og J. Vittrup er en god begynderbog indenfor det spiselige.

8 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 8. oktober 2015 kl. 14.13

En egentlig lærerbog indenfor eksempevis rosendyrkning findes ikke . Man kan undre sig over at der ikke er udgivet en sådan en når man tænker over hvor mange bøger der har været skrevet om roser i gennem tiderne .
Det samme gælder indenfor min branche , anlæggartnerfaget .
Tager man et emne som biavl så findes der her lærerbog/lærerbøger.og der kommer hele tiden nye.
mon det er fordi at der ikke er efterspørgsel på disse lærerbøger at de ikke bliver udgivet .

9 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: M. Meng, 8. oktober 2015 kl. 21.38

Politikens havebog anbefales af mange mennesker :-) Køkkenhaven er også en, som jeg har tænkt mig at prøve ;-) Mange tak alle sammen!!!
MM

10 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 16. oktober 2015 kl. 12.26

Gratis mod porto
1. Gyldendals: køkken & urtehaven oversat efter The new kitchen garden.
En fin, kasseret biblioteksbog med stift omslag
2. Havens ABC af Lars Samuelsson og Ulf Schenkmanis.
Fin stand biblioteksindbundet med stift bind? Som nye
Jeg er nødt til at slanke min bogreol og har for mange havebøger.
Først til mølle princippet gælder her.
Ingeborg

11 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 16. oktober 2015 kl. 12.27

Hhv. 207 og 319 sider med mange flotte farvefotos
Ingeborg

12 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: M. Meng, 16. oktober 2015 kl. 13.16

Hej Ingeborg

Mange tak for forslaget. Det bliver spændende!!

Mingshu

13 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 16. oktober 2015 kl. 13.29

Tak for svaret, men vil du ha' bøgerne? Mod at betale portoen?
Ingeborg

14 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: M. Meng, 16. oktober 2015 kl. 18.43

Hej Ingeborg

Jeg skal lige overveje :-) Jeg skriver i hvert fald hvis jeg gerne vil have dem!! mange tak igen!

Mingshu

15 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 17. oktober 2015 kl. 21.44

@Claus K.
Hvad mener du med:
" ... og til tider miljøfarlige anbefalinger ... " ( svar nr. 7).

16 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 17. oktober 2015 kl. 22.32

Hej Willy
Jeg tænker specielt på opskrifterne på ulovlige pesticider som f.eks. kobbermidlet "bordeauxvæske". Det er s. 104-105 hvis du har bogen. Andre steder i bogen kan man finde anbefalinger om at bruge tjærepap omkring kålplanter, sprøjte med petroleum eller anbringe skorstenssod omkring planterne.

Nogle af tingene er dækket af advarsler som man med noget besvær kan finde på s. 256, men ikke engang advarslerne er up to date.

17 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 18. oktober 2015 kl. 12.30

Jeg har den gamle version af Seymours bog og den kan absolut ikke anbefales til en helt ny haveejer, der bare vil lære at dyrke sin have.

Den er skide spændende og lærerig, hvis man har ambitioner, som Bonderøven i DR. Det havde jeg, da jeg dengang for mange år siden købte den :-D

Som Claus er inde på, er der anvisninger på "ulovligheder" bl.a. brug af fælder til vildt, men det kan den almindeligt oplyste læser let se igennem. Det værste ved bogen for en nybegynder, synes jeg, er den forskel der ligger i klimaet på hans geografiske hjemstavn og dermed såtidspunkter m.m.

Til spørgeren M Meng vil jeg anbefale, at bruge den nye have de første par år, som inspiration til lån af bøger, netstudier eller havefora. Prøve at finde ud af, hvad der er i haven, hvor I kan lide at opholde jer, hvor der er sol, skygge, jord, vand, læ o.s.v. Det er en rigtig god idé! Og så spørg alle de erfarne (halv- eller helgamle) haveejere, som du kan komme i nærheden af :)

18 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 18. oktober 2015 kl. 12.46

@ Claus K. og Tom.
Det vil være synd, hvis Seymours bøger fremstilles som "farlig læsning".
Som Tom skriver er den spændende og lærerig og - vil jeg sige - også selvom man ikke vil ligne en bonderøv fra DR.
Da jeg fik den, engang i slutningen af '80erne eller beg. af '90erne, var den spændende og inspirerende og er det sådan set stadig.

Bøger er ikke tidsløse og heller ikke Seymours.
Jeg har havebøger fra både 20erne og 50erne stående som er spændende og inspirerende og hvor jeg er en af - som tom skriver - "almindelgt oplyste" og bruger dem med forbehold.

Som ny haveejer skal man inspireres, forundres og foruroliges og det bliver man ganske godt med Seymours bøger.

19 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 18. oktober 2015 kl. 13.33

Jeg har også nogle arvestykker fra 40'erne og 50'erne hvor mange Seymours opskrifter går igen. I øvrigt bedre beskrevet.
Enhver kan vel regne ud at man ikke uden videre skal følge så gamle anvisninger.

Anderledes er det når man står med en bog fra 2009 (min udgave). Her tror jeg de fleste forventer at ulovlige og farlige anvisninger er fjernet eller i det mindste meget tydeligt markeret og kommenteret.
Det synes jeg ikke bogen gør godt nok.

20 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 18. oktober 2015 kl. 16.27

Willy, der er intet farligt i Seymours bog og jeg synes, som dig, at den er sjov og inspirerende, men jeg vil ikke anbefale den til en ny haveejer, der bare vil "have have".

Mine favoritbøger til køkkenhave og drivhus er alle før 1930, hvor kunstgødning og sprøjtemidler ikke var så udbredte og hvor mange bøger - også om erhvervsmæssig dyrkning (væksthus og frilandsgartneri) - faktisk indeholder rigtig meget "økologi" :-)

Nyt svar til emnet »En god plantebog«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > En god plantebog

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider