Skrevet af: Hanne S., 30. september 2015 kl. 19.15
Hej
Kan nogen hjælpe med at opklare hvad mine pastinakker mangler..?
Mangen magnesium eller hvad.
Mange tusind tak for et svar.
Mvh
Hanne
Skrevet af: Vibeke Dyrst, 30. september 2015 kl. 20.17
Måske er der gået efterår i dem?
Skrevet af: Søren S Duun, 30. september 2015 kl. 21.31
Det kan ikke betale sig at begynde at gøde dem da det ikke vare længe før at det bliver køligere og væksten aftager. Planterne bruger ikke så meget gødning, så det er ikke sikkert at du rette op på de mangler, der evt måtte være .
Hvis dine pastinakker er af en rimelig størrelse så være tilfreds med det . Mine rødbeder har både forskellige størrelser og lidt lyse blade . De blev sået 1 Juli .
Jeg gøder med naturgødning og vil altid få lidt mangelsymtomer men det er ok så længe jeg høster
godt og gerne mere end vi skal bruge .
Skrevet af: Hanne S., 30. september 2015 kl. 22.22
Tak for svar, jeg tror pastnakkerne er ok, tænkte bare til næste år, hvad jeg skulle gøde med for at undgå ? Bruger både kompost og alm npk 14 13 18 pastnakkerne er sået midt april.
Skrevet af: Claus K Madsen, 30. september 2015 kl. 22.37
Det kunne måske også være noget virus sygdom.
Er der tilfældigvis vild kørvel i nærheden?
Skrevet af: K. Olesen, 1. oktober 2015 kl. 11.19
Denne guide (rul en side ned) siger, at magnesiummangel viser sig ved randen af bladene.
Jern- og manganmangel imellem ribberne:
extension.arizona.edu/sites/extension.arizona.edu/files/pubs/az1106.pdf
Billeder nederst.
Det tyder altså snarere på virus- eller efterårssymptomer.
"Magnesium deficiency may be confused with zinc or chlorine deficiencies, viruses, or natural aging since all have similar symptoms"
en.wikipedia.org/wiki/Magnesium_deficiency_(plants)
Skrevet af: Claus K Madsen, 1. oktober 2015 kl. 14.11
Jeg tænker det kunne være den virus som hedder PYFV. Virus overføres af bladlus og kræver en "hjælpe virus" som f.eks. vild kørvel kan være vært for.
Bladlus og vild kørvel vil således bestyrke mistanken om PYFV.
Skrevet af: Lars Holt, 1. oktober 2015 kl. 14.12
Enig med K.
Ved de mangelsygdomme, jeg er stødt på, er bladribberne stadig grønne.
Her er det helt modsat, så jeg har ingen svar på problemet. Men det er en enårig afgrøde, så høst den i år uden yderligere foranstaltninger. Til næste år sår du jo pastinak et andet sted i haven. Undersøg i mellemtiden, hvad du kan gøre for, at det ikke gentager sig
Skrevet af: Hanne S., 1. oktober 2015 kl. 14.49
Da det kun er enkelte planter der har den farve, og vi både har kørvel og bladlus ( heldigvis ikke så mange i år) tror jeg på virusen. Kører 4 årig sædskifte så det går nok.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Lyse bladnerver pastinak