Forum

Kæmpe Græskar blade, Hvidt uldent lag

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Sus Skovgaard, 29. september 2015 kl. 19.54

Hej Jeg er helt ny herinde dette blir mit første indlæg...

Jeg har sammen med min søn sået kæmpegræskar og nu her med alt den fugt og kulde vi har haft er de 7 m lange ranker gået ud over bedene og har overtaget halvdelen af køkkenhaven...jeg har ladet den gro som den ville da det er første gang vi prøver og jeg syns den er liiidt cool. Nåh men i dag opdager jeg at mange af bladene er dækket af et hvidt svampelignende uldent plamage...jeg har søgt på meldug men syns ikke det ligner helt. Jeg har HELT hvide blade og det er kommet på ca 48 timer :(

Hvad skal jeg gøre ? Hive planten op og brænde den ? eller kan jeg evt prøve askemetoden ? Jeg har mange planter i min køkkenhave og jeg er bange for det spreder sig....da jeg også har stauder i min køkkenhave....Purpur solhat og lavendel...til bier og sommerfugle og ja øjet ;)

MVh
Sus :)

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 29. september 2015 kl. 20.24

Du skal bare lad det være det er ikke noget der breder sig til resten af haven . Din plante er ved at dø og så ser den sådan ud . Mine squash ser også sådan ud.

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sus Skovgaard, 29. september 2015 kl. 21.15

ok tak jeg lader det gå som naturen vil det.....

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 30. september 2015 kl. 17.38

Vores squash har også meldug. Det breder sig ikke til andet end squash og græskar.
Hvis du kan få egnede græskar, skal du lade dem være. Giver de ikke noget (er der blomster?), kan du jo godt fjerne dem.
Fremadrettet (næste år) kan du fjerne de få blade, der i første omgang bliver angrebet, eller du kan sprøjte dem forebyggende med f.eks. mælk (5%) hver ande uge, når de er plantet ud, og til de giver frugt.

Nyt svar til emnet »Kæmpe Græskar blade, Hvidt uldent lag«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Kæmpe Græskar blade, Hvidt uldent lag

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider