Forum

Hortensia der har fået for meget vand.

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jørgen Nielsen, 27. september 2015 kl. 18.46

Hej.

Jeg har en hortensia, der står udenfor i en stor potte. Den er ca. 7 år gammel. Jeg har fået givet den alt for meget vand. Bladene hænger, og rødderne er begyndt at rådne . Kan jeg gøre noget for at redde den? Vil det hjælpe at klippe den helt ned?

Hilsen Jørgen.

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 27. september 2015 kl. 19.09

Her i det tidlige efterår, skal man vande mere sparsomt, og det er vigtigt. Planterne bruger pludselig ikke så meget vand mere nu, hvor dagene er kortere og fordampningen mindre.

Det hjælper i hvert fald ikke på rødderne, at du klipper planten ned. Med et dårligt rodsystem, sidder plantens ressourcer i grene og blade.

Tag planten op af potten, skær de rådne rødder væk. Er der brugbare rødder tilbage, så plant den igen i ny jord, som ikke er for våd. Men du er nødt til lige at vande, så jord og rødder får god kontakt. Og så må du se, hvad der sker.

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 28. september 2015 kl. 15.24

Hej - jeg er altid gået ud fra noget jeg har læst, men ikke kan genfinde. Ifølge det skulle navnet hydrangea betyde noget i retning af vandkrukke. Derfor går jeg ud fra at Hydrangea kræver meget vand. Jeg giver mine hortensia i krukker 5 l vand hver aften. Er du sikker på at der er afløb nok fra dine krukker? Stående vand får rødderne til at rådne. Sørg for at vandet kan løbe fra krukkerne.
Ingeborg

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jørgen Nielsen, 28. september 2015 kl. 17.17

Hej.

Tak for jeres svar. Jeg prøver at plante den om, og fjerne de rådne rødder.
Nej der var ikke nok afløb i den gamle krukke - det er der så nu, i den nye :-)

Hilsen Jørgen.

Nyt svar til emnet »Hortensia der har fået for meget vand.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Hortensia der har fået for meget vand.

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider