Skrevet af: E. Møller, 5. oktober 2004 kl. 15.29
Er der nogen der har erfaringer med disse to æblesorter? Hvad synes I om smagen, er træet sundt hos jer, og er de begge to gode at gemme?
Jeg ved godt at Filippa ikke står i bøgerne som et æble der kan gemmes til april, men jeg kender nogen der spiser Filippa det meste af vinteren...
Skrevet af: Merete Vinje, 7. oktober 2004 kl. 12.00
Jeg har altid haft et Filippa træ i nærheden, først i min barndoms have og nu i min egen. Det er et dejligt, friskt æble, der siger "knas", når man tager en bid. Træet er sundt, og frugtbarheden er god. Det er rigtigt, at æblerne ikke kan gemmes hele vinteren, men frem til jul går det i hvert fald. Og så får man den mest vidunderlige, duftende æblegrød ud af Filippa æbler!
Skrevet af: Per Kølster, 18. oktober 2004 kl. 10.13
Jeg kan kun anbefale Ananas Reinette som vinteræble. Det er meget holdbart gemt rigtigt og smager dejligt frisk, fast og syrligt med en pikant aroma af ananas. Velegnet både til mad og til "bordfrugt". Og kender man ikke et Filippa er det bare med at skynde sig og få fat i nogle nu hvor sæsonen er på sit højeste. Et af de mest aromatiske æbler overhovedet. Og samtidig holdbart, dyrkningssikkert og sundt.
I min nye bog "Æbler" fra Politikens Forlag er begge æblesorter rosende omtalt.
Hilsen
Per Kølster
Skrevet af: E. Møller, 18. oktober 2004 kl. 21.12
Kære Per,
din omtale af Ananas Reinette er selve grunden til at jeg nu må vælge mellem de to sorter! I min nye have står der allerede fire træer fra 1917 (Skovfoged, Belle de Boskoop og to ukendte), og som suppleanter har jeg plantet Rød Aroma og Ingrid Marie (gave til datter Marie). Nu er der kun plads til et til – indtil videre. Så jeg skal vælge. Pendulet står på Ananas Reinette, fordi jeg mangler et godt gemmespiseæble. Men det piner mig at fravælge Filippa, for Filippa er nærmest en kulturskat.
Mange hilsner
Eva
"Prydtræer, hvad skal man bruge dem til?"
Skrevet af: Peter, 19. oktober 2004 kl. 12.47
Jeg over samme to træer. Hvordan vil de egne sig som fritstående espalier?
Mvh Peter
Skrevet af: Jørgen Larsen, 23. oktober 2004 kl. 14.29
Filippa er efter vores mening verdens bedste æble. Vi bor i Grenaa og har ingen have. Findes der, i rimelig afstand, et sted man kan købe Filippa æbler. Hvis en eller anden har et godt tips, vil vi være taknemlige for at høre om det.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Ananasreinette eller Filippa?