Forum

Beplantningsoversigt

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Line Nielsen, 15. september 2015 kl. 9.28

Hej herinde :)

Jeg skal til at anlægge min første køkkenhave.

Jeg har et stykke på ca 4*10m.
Det blev fræset første gang i Juli (ved godt det anbefales at vende jorden i stedet) og jeg er ved at samle hestemøg sammen , fra naboens to heste, til at lægge i inden den bliver fræset 2. gang.
Ved igen godt at fræsning ikke er det bedste, pga jordens mikroorganismer og regnormene, men jeg er gravid i 8. måned og min kæreste har to diskusprolapser, så kræfterne er begrænsede i år :)

Vi kunne godt tænke os;

Kartofler, Bønner, Ærter, Gulerødder, Rødbeder, Knoldselleri, Knoldfennikel, Jordbær, Græskar/Squash, Salater, Asparges, Hvidløg, Løg.

Og så skal der være plads til mine krydderurter;

Purløg, Persille, To mynter, Kørvel, Timian, Løvstikke.

1. spørgsmål.

Har I en god haveplan for, hvor jeg sætter hvad, ved siden af hinanden og evt hvor mange rækker vi har brug for? Vi er kun to personer.

2. spørgsmål.

Er der nogle grøntsager eller krydderurter I tænker vi ikke kan leve uden?
Vi elsker grøntsager og jeg elsker at sylte alt muligt :)

Vi har også et 13kvm drivhus, med ca 8kvm jord tilgængeligt, i en hesteskoform.

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 15. september 2015 kl. 13.44

Jeg bruger dette program til at planlægge køkkenhaven:

www.motherearthnews.com/garden-planner/vegetable-garden-planner.aspx

Hvis i er til ovnbagte rodfrugter skulle i overveje gulbeder. Jeg er specielt begejstret for "Boldor" som er rigtig sød og ikke træet.
Gulbeder er ikke så egnede til syltning, men jeg jeg synes de er bedre til bagning end rødbeder.

Vær opmærksom på at squash og græskar bliver temmelig store. Plant dem ved siden af noget som høstet tidligt. F.eks. de tidlige kartofler.

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Line Nielsen, 15. september 2015 kl. 14.02

Jeg kan ikke bruge linket på min mobil så kigger lige på det når jeg kommer hjem.
Også på hva de beder der er for nogle ;)
Vi er også glad for bladbeder og spinat, hvilket jeg vist ik fik med. Men det er vel os svært at huske det hele i første omgang og når sæsonen er godt igang kommer der vel os nye ideer til? :)

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 15. september 2015 kl. 14.43

Du skal først inddele dine ønskede planter efter familier, så du kan lave et fornuftigt sædskifte.
Opdel haven efter etårige og flereårige planter (jordbær, asparges og krydderurter.
For de etårige skal du danne dig et overblik over, hvor meget du skal have af hver enkelt plantefamilie.
Kartofler er natskygge familien, bønner og ærter er ærteblomst, gulerødder, knoldselleri og knoldfennikel er skærmblomst, rødbeder er amarant, græskar og squash er græskar, salat er kurvblomst, hvidløg og løg er løgfamilien.
Du skal lave et sædskifte, hvor der er 4 til 6 år mellem at samme familie er i bedet.
Hvis du skal have lige meget af hver familie får du 7 bede plus de flerårige.
Nogle af familierne kan gro i samme bed, men skal så følges ad i sædskiftet.

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 15. september 2015 kl. 14.46

PS. der kan i flere tilfælde dyrkes to afgrøder i samme bed pr. år. De kan tilhøre samme familie, eller en anden. Er det en anden familie i andet hold giver det en ekstra udfordring i sædskiftet.
Jeg savner kål (korsblomstfamilien) i din plan. Den kan evt. bruges udelukkende som anden afgrøde. Det letter planlægningen.

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Line Nielsen, 15. september 2015 kl. 15.56

Ja vi ska da selvfølgelig ha noget kål :) Jeg elsker spidskål og hvidkål.

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 15. september 2015 kl. 16.11

Spidskål og hvidkål skal sås/plantes om foråret, så de skal indgå i den overordnede sædskifteplan.
Efterårs kål er misuna, pakchoi og kinaradis m.fl.

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 15. september 2015 kl. 18.28

Gulbeder er sådan set bare gule rødbeder. Alligevel synes jeg smagen er lidt anderledes, mildere og sødere. Jeg vil tro det er fordi rødbederne er forædlet med fokus på syltning.
Som sagt foretrækker jeg de gule hvis der skal beder i ovnen.

De griser også mindre i køkkenet :-)

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Line Nielsen, 16. september 2015 kl. 8.18

Så må både rødbeder og gulbeder indgå, da jeg også ønsker at sylte og ska jo prøve noget nyt. Vi ska jo forresten os ha rosenkål :) jeg ka da godt blive i tvivl om der overhovedet er plads nok ;)

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 16. september 2015 kl. 8.44

Nyt svar til emnet »Beplantningsoversigt«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Beplantningsoversigt

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider