Forum

Hvad gør jeg nu med mislykkede kål?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Annette Lundgaard, 12. september 2015 kl. 9.26

Jeg må nok erkende, at jeg ikke får appetitlige romanescokål. Vil det være bedst at rykke dem op. Kålsommerfuglene vandt kampen, eller skal jeg lade dem stå for at have jorden dækket?

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 12. september 2015 kl. 10.35

Kender du ikke nogen, der har høns eller kaniner? De ville blive glade for dem - og ØV!

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette Lundgaard, 12. september 2015 kl. 11.10

Ja, det er øv. Nej, desværre, men ville det ikke være bedst for jorden at lade dem stå. Der er nok bar jord i forvejen som jeg skal have vinterdækket, tænker jeg.

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 12. september 2015 kl. 11.46

Hej Annette

Nu kender jeg ikke Romanesco rent dyrkningsmæssigt og ved ikke om den er vinterfast, men med de kåltyper jeg dyrker, lader jeg dem altid stå vinteren over, evt. bare stokken og nogle blade.

Det giver, synes jeg, to fordele: Jorden er dækket (og det er pokkers vigtigt, som du jo selv ved). Der er grønt til salatskålen i det aller tidligste forår :-)

Er der voldsomt mange kållarver fjerner jeg dem, så der ikke bliver unødvendigt mange af dem næste år :-D

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 12. september 2015 kl. 19.33

Jeg vil her citere den nu afdøde Helge Petersen: "Smiit den på komposten!" (som han sagde i gl. dage i "Den grønne linie" i radioens P1).

Jeg ville rykke kålen op og så så fx spinat- eller kløver, som de korsblomstrede pestdyr ikke går i. Grøngødning, så er jorden ikke bar. Og der kan så det mere næringskrævende næste år.

Selv har jeg ikke kål, men hvis- ville jeg vælge mekanisk forebyggelse, altså tunneller i net til kål fx.

Mvh
Tine- salat har jeg heller ikke pga snegle

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette Lundgaard, 12. september 2015 kl. 21.17

Tak for jeres gode råd. Jeg vil nok lade kålene stå. Heldigvis er der håb for mine rosenkål. Jeg vil finde på alt muligt andet end kål de næste mange år 😉

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 14. september 2015 kl. 10.50

Rosenkålen vokser vinteren igennem, så den får du formodentlig glæde af i vinteren/foråret.

Nyt svar til emnet »Hvad gør jeg nu med mislykkede kål?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Hvad gør jeg nu med mislykkede kål?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider