Skrevet af: Mogens; E., 12. september 2015 kl. 7.59
Hvordan har jeres tomater artet sig.
Jeg syntes godt nok at min tomathøst har været meget ringe i år. Mine planter står på friland op ad en sydmur. Min nabo klager også over tomaterne selv om de står i drivhus.
Skrevet af: Doris Møller, 12. september 2015 kl. 8.18
Hej Mogens E.
Jeg har haft to sorter i år:
• Planter af tomatfrø, som jeg købte på Tenerife sidste vinter, og som har stået bag glas på min overdækkede og lukkede altan.
• Tomater af sorten Paul Robeson, som skulle være frilandstomater med en aromatisk smag. De står i min kolonihave, hvor det har været lidt svært at finde læ, eftersom vi har haft stærk vind fra alle verdenshjørner.
Tenerife-frøene blev sået sidst i februar og udviklede sig til kraftige planter. Frilandstomaterne blev sået lidt senere og blev først plantet ud omkring 20. juni, eftersom nætterne var kolde indtil da.
Jeg har ikke været tilfreds med høsten. Ingen af tomaterne smager, som en moden tomat skal smage. Jeg tror simpelthen ikke, at Tenerife-tomaterne har fået sol nok. Og frilandstomaterne har fået for meget vand og måske heller ikke sol nok.
Heldigvis har jeg kunnet undgå kartoffelskimmel på tomaterne, ved at være meget omhyggelig med at klippe plettede blade af.
Jeg plukker stadigvæk tomater begge steder, men de smager mest af vand. Efter den gode sommer sidste år, havde jeg ellers bestemt, at jeg hovedsagelig ville dyrke frilandstomater, men så kommer der igen et år, hvor forholdene ikke er særligt egnede for tomater. Sådan er det jo. Måske bliver det bedre næste år.
Med venlig hilsen
Doris Møller
Skrevet af: Henry Gregersen, 12. september 2015 kl. 9.33
Mine i drivhuset har også været ringe, de bedste har været Sparta.
Skrevet af: Anja Egeriis, 12. september 2015 kl. 10.37
Jeg har høstet fuldt lige så meget, som jeg plejer og regner med at høste et par måneder endnu i drivhus.
Jeg har et par frilandsplanter, som lige nu er gået i gang med at modne tomater - der er ikke antydning af skimmel på dem endnu, men det kommer jo nok snart... Så der bliver en del grønne til høst der - heldigvis har jeg fundet en supergod opskrift på marmelade af grønne tomater :)
Skrevet af: Tom Andersen, 12. september 2015 kl. 11.55
Jeg klager heller ikke og slet ikke over smagen, den er unik, som altid hos solmodne tomater i rigtig jord.
Men det hele i drivhuset har været lidt senere hos mig i år, dels p.g.a. vejret, dels p.g.a. et defekt drivhus og derfor ender det samlede udbytte jo lidt lavere end i de bedste år.
Sjovt Anja, jeg har også frilandstomater midt i køkkenhaven i år (havde lavet for mange planter), som er begyndt at give modne frugter. Skimmel kommer dog, som altid, snigende kan jeg se.
Skrevet af: M. Have, 12. september 2015 kl. 13.37
har også kun frilandstomater, cherry og blomme. da jeg havde lavet mange planter i vindueskarmen, havde jeg nogle i overskud, satte jeg en del oven i kanin lort/halm + lidt jord, bare for ikke at smide dem ud. aldrig har jeg haft så fine planter og tomater, men de er stadig grønne. når de at blive røde og nogle er begyndt at blive mørke/sorte, smitter det de raske tomater
Skrevet af: Anja Egeriis, 13. september 2015 kl. 12.43
Både råd og skimmel breder sig meget hurtigt, nu hvor det regner - så hvis det er det, du har, er det bare om at plukke de sunde tomater ind. Hvis du er i tvivl, kan du jo lige smide et billede ind her :)
Skrevet af: M. Have, 13. september 2015 kl. 16.36
Så må jeg hellere tage dem af planterne, og så håbe at de kan modnes i vindueskarmen. Ville hellere de modnes på den naturlige måde
Skrevet af: Svend Høst, 13. september 2015 kl. 17.28
Jeg dyrker kun tomater på friland ,og det har været en rigtigt god sæson med masser af røde tomater , ingen klage herfra......
Skrevet af: Tom Andersen, 13. september 2015 kl. 17.38
Hej Svend
Hvilken sort er din foretrukne? Hvordan er læforholdene i bedet?
Skrevet af: M. Have, 13. september 2015 kl. 17.41
Har du grønne tomater endnu, og regner du med, at de når at modne udenfor, svend
Skrevet af: Inge Rasmussen, 13. september 2015 kl. 21.28
Hej
Jeg har tomate på friland der er rigtig mange men de er alle grønne så imorgen plukker jeg dem alle og lægge dem i kasser med avis imellem og så må jeg se om der blir nogen røde
Jeg gør det fordi bladene ser ikke så godt ud mere
Inge
Skrevet af: Svend Høst, 13. september 2015 kl. 22.39
Mine tomater står på sydsiden af 2 drivhuse 30 stk. ialt ., de står tæt og bliver aldrig vandet , sorterne er sun gold , Hildares , Harzfeuer , Money maker og marmande .
Sorten Roma som er aflange mad tomater er stadig grønne.
Dem som ikke modner lægges mørkt med en grøn banan som fremskynder tomaterne til at modne.
Bloody Butcher er langt den tidligste , en busktomat (determinate) som kræver nogen plads.............
Skrevet af: Vibeke Dyrst, 13. september 2015 kl. 22.52
Jeg plukker også tomater og har gjort det siden 30. Juni.
De er friland. Et par potter på terassen med tomater, som er købt som "glacier" men som jeg tror er "stupice". Begge er dog kuldetolerante kartoffelbladede.
Ved et sydvestligt hjørne af huset har jeg en ikke navngiven cherrytomat ( frø af tomater jeg fik af min svigermor, som havde fået dem af sin nabo) De begyndte først at modne sidst i juli, men jeg har plukket idag og der er fre på vej.
For mig er tomatåret i år, et år der har givet blod på tanden, så jeg er igang med at opbygge "hygel" lignende bede på et par lune steder i haven, til næste års høst.
Skrevet af: Vibeke Dyrst, 13. september 2015 kl. 22.53
*Fre = flere
Skrevet af: Lars Holt, 14. september 2015 kl. 10.32
Her er masser af tomater (12-14 sorter), der modner fint.
Selv om vi spiser mange tomater direkte, har vi også tørret mange og 2 gange kogt 8 l (inden afdampningen)tomatsovs der er lagt i fryseren.
Vi plukker ikke grønne tomater, før nattefrosten banker på.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Tomathøsten 2015.