Forum

Hvad er rabarberens navn?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: James F., 26. august 2015 kl. 14.37

Jeg har for tiden rabarber på hjernen. (såning af frø mm. ;)
Og er nu kommet til den sort, som stod i min barndomshave.
Er der én af Jer, der tør gætte på, hvilken sort det var alm. at man plantede i haverne i Vestjylland i 1960'erne?
Bladene kan blive kæmpe store - som en dobbelt side i BT :)
Stilkene kan blive tykke, op omk. 20x30mm. og op til 45-50cm. lange.
Syreindholdet vil jeg mene er over middel og farven på grøden lidt blegrød/grøn. (nej ikke ble-grød - som har en helt anden lugt.)

Jeg vil være taknemlig, om I tør komme med et gæt - det koster ikke noget. :)

Mvh JR.F.

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 26. august 2015 kl. 14.55

Det lyder som Victoria.
Den giver et højt udbytte, men jeg synes ikke smagen er i top.

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 26. august 2015 kl. 15.37

Svenskerne har skrevet en bog om rabarbere og heri nævnes bl.a mange af de gamle sorter .
Jeg har bogen men jeg ligger stadig i flytterod så jeg kan ikke rigtig komme til mine bøger .

De eneste rabarber jeg kender er vinrabarber . Så jeg kan ikke hjælpe dig her . Men bogen kan jeg godt anbefale .

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 27. august 2015 kl. 21.08

Tak for buddet Claus.
Jeg er dog stadig lidt i vildrede, da jeg nemlig også har 5 Victoria rabarber i rækken. De er ikke så kraftige og lange i stilkene, heller ikke nær så røde på den nederste del af stilken.
Til gengæld synes JEG, at de har den skønneste smag. :) Men, det behøver vi ikke være enige om. ;)
Hvis bogen dukker op Søren, så hører jeg gerne fra dig! Indtil da, har jeg bestilt: SMAGEN AF RABARBER, af Inger Vaaben. Der nævnes noget med ca. 70 rabarber sorter, - så er der lidt at læse om.

MVH James

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 27. august 2015 kl. 21.15

Så må jeg melde pas. Der er en del sortbeskrivelser her:

food.au.dk/fileadmin/DJF/Food/PlantegenRes/Rabarber/Rabarber-Sortsbeskrivelse-AU-2007.pdf

Men desværre ingen information om hvor almindeligt udbredte de har været.

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 27. august 2015 kl. 22.56

sådan lidt spag i stemmen vil jeg lige indskyde at det med størrelsen på rabarber også kommer an på voksested og gødning.
Min barndoms hed Victoria, langt senere fik jeg en stump rod af den, det blev aldrig de kæmpeblade og samme smag. tænker den manglede dasspanden :-)

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 28. august 2015 kl. 7.20

Ja, det er fantastisk at se betydningen af vækstforholdene. Samme plante kan det ene sted være frodig og stor, et andet sted med ændrede jord- og lysforhold en miniatureudgave.

Det kan udnyttes :)

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 28. august 2015 kl. 7.56

Ja, det bør naturligvis tages med i betragtning, hvordan vækstforholdene er. I min situation, er det bare ikke noget, som gør mig mere sikker i min sag... ;) Da, den gl. sort står i endnu dårligere jord (sand) og ikke får nær så meget hestemøg som Victoriaerne... !? Jordskoggerne skygger også for den gl.

Men nu vil jeg da udføre et eksperiment og lade 2 planter bytte plads. :)

Anne, - mine får altså af og til et skvat urin... ;)

Jeg kan ikke åbne Claus´ link - måske er det bare mine evner? Ellers vil jeg prøve på en anden PC.

Tak for Jeres delte tanker.

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 28. august 2015 kl. 11.13

Det kunne meget vel være en Spangsbjerg, det er en god, gammel kendt sort og stor af vækst. Havde selv sådan en i kolonihaven og fik den bestemt af Gitte Bjørn, Årslev jordbrugsforskning (hedder det vist).

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 28. august 2015 kl. 11.28

JR, du skal have et program til at åbne pdf filer. F.eks. Acrobat reader. Ellers ved jeg ikke lige hvad problemet kan være.

Jeg har en Spangsbjerg og den er mere rød end JR's plante lyder til at være. Den er også mere spinkel end Victoria.

Generelt afhænger vækstkraften af forholdene, som diskuteret, men også af alder og høst belastningen. Man skal jo huske det er en plante som vokser om foråret med ressourcer som er sparet i roden op tidligere. En rabarber som har fået lov at stå nogle år og bygge op vokser således kraftigere end en ung plante eller en som bliver grådigt afhøstet.

Nyt svar til emnet »Hvad er rabarberens navn?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Hvad er rabarberens navn?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider