Skrevet af: Mikael Johansen, 20. august 2015 kl. 10.37
Hej
I år har vi oplevet at vores kartofler (Asparges og Exquisa) er blevet "underlige". Egentligt er planterne vokset fint, men kun nogle få af planterne gik i blomst i modsætning til sidste år hvor alle blomstrede samtidig. Kartoflerne ser fine ud når de graves op, men når man koger dem går det HELT GALT. Der er en hårfin grænse mellem hvornår de stadig er rå/hårde og når de "eksploderer" (se billede). Selvom de ikke eksploderer så er de alligevel meget tørre/melede og smagen er ikke spændende.
Hvad kan være galt? Er det bare fordi de har vokset for længe (de er ikke blevet for store) eller har de manglet vand? Hvad tænker I?
vh Mikael
Skrevet af: Claus K Madsen, 20. august 2015 kl. 11.09
Det sker hvis de står for længe med toppen på. Så kan der dannes for meget stivelse i knoldene. Nogle sorter er mere tilbøjelige til det end andre. Jeg har også oplevet det med exquisa.
Skrevet af: Tilde P., 20. august 2015 kl. 14.16
Et råd mod at kartofler koger ud.
De skal koges med pil på. Kom salt i kogevandet . Masser af salt. Tre eller fire gange mere end man normalt bruger.
Til dem som nu himler op om for meget salt: Man kan ikke koge salt IND i kartofler på 20 min.. Men prøv det. Det virker.
Skrevet af: Tom Andersen, 20. august 2015 kl. 16.12
Rigelig med salt i kogevandet har vi også god erfaring med.
Claus, hvor længe skal toppen blive på for at undgå fænomenet?
Skrevet af: Lone Brems, 20. august 2015 kl. 17.53
Hej Mikael Johansen
Kig med her - der kan måske hentes forebyggende råd ;-):
Søg i Havenyt's arkiv med disse ord "Hvorfor koger vores store Folva-kartofler ud?"
Og med hensyn til kogetid vil jeg foreslå, at I prøver 10 + 10 minutters-metoden:
Vask kartoflerne - skal koges med skrællen på ! Det bør gøres sådan for at bevare flest mulige vitaminer og mineraler inde i kartoflen, så de kan gavne i kroppen i stedet for bare at "ryge ud med kogevandet".
Dæk kartoflerne med koldt vand tilsat 2 tsk salt pr liter vand.
Sæt gryden på højeste blus, så de kommer hurtigt i kog.
Skru ned til lidt under middel varme og lad kartoflerne koge i 10 minutter. Sluk for blusset og lad kartoflerne stå i 10 minutter i gryden med låget på. Hæld vandet fra.
Venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Mikael Johansen, 20. august 2015 kl. 18.38
Tak for gode råd. Jeg tror at det er Claus som har fat i noget. Har normalt ingen problemer med at koge kartofler så de bliver i orden. Til gengæld har vores planter haft top på noget længere end de plejer da jeg gik og ventede på at de gik i blomst. Det skete bare ikke i år... (stadig en gåde). Og da jeg så mente at de havde stået længe nok uden at ville blomstre gravede jeg en plante op og kartoflerne havde en fin størrelse. Så blev alle toppe klippet af. Men det har betydet at de har haft top på noget længere end sidste år hvor kartoflerne var perfekte. Øv.
Tak for alle de gode råd.
Vh Mikael
Skrevet af: Claus K Madsen, 20. august 2015 kl. 18.43
Tom, det er vanskeligt at bedømme det bedste tidspunkt at kappe toppen medmindre der kommer skimmel. Det sikreste er at toppe dem når du er tilfreds med størrelsen og kvaliteten.
Man kan også prøve at holde øje med at toppene bliver lidt lysere og tage løbende kogeprøver. For de fleste af os amatører er kvaliteten vigtigere end udbyttet, så jeg synes hellere lidt for tidligt.
Rent bortset fra det, er kartoffelmos jo også godt engang i mellem.
Skrevet af: Tilde P., 20. august 2015 kl. 19.12
Det er så for sent for i år, men når kartofler koger ud, er det ofte et tegn på kaliummangel.
Skrevet af: Jenserik Laugesen, 20. august 2015 kl. 23.35
Hej Mikael.
Kom eddike i vandet og kartofler koger ik ud.
Skrevet af: Tom Andersen, 21. august 2015 kl. 8.55
Det er nu mit indtryk, at jo længere tid jeg kan holde liv i kartoffelplanten inden kartoffelskimmel lukker festen, desto større udbytte og større enkeltknolde for jeg. Jeg har ikke forbundet høsttidspunktet med udkogning / eksploderende kartofler. Det fænomen har jeg også oplevet, men forbandt det med fejlernæring (kalium-mangel) og noget som er mere udtalt ved visse sorter.
Hvis jeg prøver at læse lidt om de professionelle kartoffelavlere, så virker det som om at de har en bestemt størrelse som ideal og når den er nået nedvisner de (kemisk) toppen. Jeg kan ikke finde noget om et "for højt stivelsesindhold". Vil det procentuelle stivelsesindhold i den enkelte knold stige med stigende størrelse på eller alder på knolden? Vil det ikke blot være det absolutte stivelsesindhold, altså knoldens størrelse, som stiger med stigende alder?
Har du evt. nogle link til artikler Claus?
Skrevet af: Claus K Madsen, 21. august 2015 kl. 10.08
Se f.eks. her:
"Nedvisning af spisekartofler er ikke kun afhængig af størrelsen. Kogefastheden er endnu vigtigere, idet udkogende kartofler er næsten usælgelige til spisebrug. Derfor skal der tages hyppige kogeprøver når spisekartoflerne begynder at modne af. Lysnende topfarve er oftest relateret til stigende tørstofindhold, dvs. faren for udkogning øges. "
www.bj-agro.dk/1/default.asp?PageID=617
Skrevet af: Claus K Madsen, 21. august 2015 kl. 10.26
Skrevet af: Tom Andersen, 21. august 2015 kl. 10.33
Tak for det Claus.
Skrevet af: Lars Holt, 21. august 2015 kl. 14.50
Jeg har kun oplevet "eksploderende" kartofler på Solist, som jo er den tidlige sort - og høstet tidligt.
Jeg har aldrig (de seneste 30 år) klippet toppen af kartoflerne. Og jeg savner kartofler, der kan/vil koge ud.
Jeg har i mange år gødet rigeligt (nok for meget) med kompost, hestemøg mm, så jeg har meget kalium i jorden.
Skrevet af: Claus K Madsen, 21. august 2015 kl. 16.40
Så vidt jeg kan læse mig til, er det ikke et symptom på egentlig kaliummangel i fysiologisk forstand. Det er dog rigtigt at rigeligt kalium sænker stivelsesindholdet, så den vej rundt har K en beskyttende effekt.
Ved dyrkning af kartofler til stivelsesproduktion frarådes landmændene at gøde for meget med K. Særligt frarådes klorholdige kaliumgødninger.
Så ja, kalium og sortsvalg spiller ind men den direkte årsag er stivelsesindholdet, som lettest begrænses ved at toppe planterne når man er tilfreds med størrelsen.
Skrevet af: Lars Holt, 21. august 2015 kl. 21.52
Ja, og så i dag skete det alligevel på Raja (som er en kartoffel der let koger ud) her til aften. Det var en ukrudsplante, der groede under gråærterne, og da de blev fjernet først på dagen, måtte kartoflerne (hvor toppen var visnet helt ned) op.
Jeg kogte kun til de var møre, men lod dem stå i kogevandet, til jeg var klar med hele menuen få minutter senere.
Jeg blev ikke rost for min aftensmad i dag!
Skrevet af: Lars Holt, 21. august 2015 kl. 21.54
PS Hvorfor graver man ikke kartoflerne op i stedet for at toppe dem, når de er færdigudviklede?
Her graver vi dem op i kartoffelferien (uge 42), for der plejer vi at have tid, hvis vinhøsten ikke forskyder sig.
Skrevet af: Claus K Madsen, 21. august 2015 kl. 22.31
Jeg lader dem blive i jorden hen over sensommeren og efteråret af den simple grund at jeg synes de holder sig bedst sådan her på parcellen. De udvikler sig fortsat og får en tykkere skræl som er god hvis de skal holde sig hele vinteren. Det er velsagtens de professionelles motiv til at lade dem ligge en tid.
Skrevet af: Tilde P., 21. august 2015 kl. 22.47
Man siger, at kartofler skal være så modne, at skrællen ikke kan skubbes af med en tommelfinger, og at det skal være så godt vejr, når de tages op, at det kan gøres i skjorteærmer. Det er meget afgørende, at de er tørre inden de bunkes sammen.
Skrevet af: Lars Holt, 22. august 2015 kl. 17.44
Hej Tilde.
Hvordan kan du se, at en kartoffel er moden?
Jeg har en sort (Raja) der er rød, men det er den jo også som umoden.
På nuværende tidspunkt kan kartofler lagt senest 15. maj ikke skrubbes rene med en tommelfinger, selv om det gøres i skjorteærmer (jeg har lige lagt nye kartofler i dag efter opgravning af de først lagte).
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Hvad er der sket med mine kartofler?