Skrevet af: Keld Damkjær, 17. august 2015 kl. 16.22
Hej
Jeg har søgt vidt og bredt mht højbede uden et svar. Jeg har nogle brædder, hvor der er noget grønt skimmellignende på. Det er ikke trykimprægneret eller på anden måde behandlet.
Kan de stadig bruges til spiselige afgrøder?
Jeg er andetstedet blevet anbefalet at bruge dampspærre til at adskille jord og brædder/skimmel, hvad siger I herinde?
Hvilke alternativer er bedre?
Mvh
Keld
Skrevet af: Tom Andersen, 17. august 2015 kl. 16.42
Skimmel på brædderne betyder intet i forhold til spiselige afgrøder!
Opbygger du en plantekumme af træ på en måde så træet udsættes for jorden, vil mikroorganismers (inklusive skimmelsvampe) nedbrydning af træet starte fra dag et.
Hvor længe kummen holder afhænger af træsorten.
Beklædning, som forhindrer direkte kontakt imellem brædder og jord, vil øge kummens levetid, men ikke forhindre nedbrydningen af denne.
Skrevet af: Keld Damkjær, 17. august 2015 kl. 16.45
Ja, det er jo i og for sig en plantekumme, nedbrydningen gør ikke noget, vi bor til leje og skal alligevel fjerne det ved fraflytning og brædderne har været gratis. Jeg er er kun bekymret om skimmelsvampe samt udtørringen i kummen. Jeg synes dog hverken dampspærre eller skimmel lød sundt at placere så tæt på afgrøder.
Skrevet af: Claus K Madsen, 17. august 2015 kl. 17.15
Man kan bekymre sig om meget. Skimlen laver givetvis nogle spændende stoffer. Mycotoxiner og antibiotika f.eks. Det samme gør alle mulige mikroorganismer du ikke kan se i selve jorden. Helt ukontrolleret...
Vi ved erfaringsmæssigt at det går an at spise ting som er dyrket i jord, så det bekymrer de færreste. Var jord blevet opfundet i dag var det nu nok aldrig blevet godkendt til fødevareproduktion ;-)
Skrevet af: Keld Damkjær, 18. august 2015 kl. 20.45
jovist har du en pointe, men jeg tænker heller ikke, at vi bør fortsætte med at "forpurre" jorden med stoffer af skadelige arter og slet ikke, når vi skal spise maden deraf.
Skrevet af: Claus K Madsen, 19. august 2015 kl. 10.52
Det er så let at blive bekymret over det man kan se, men jorden i sig selv indeholder altså op mod et gram mikroorganismer pr kg. I det perspektiv mener jeg roligt du kan se bort fra en tynd skimmelhinde ude i periferien af bedet.
Skrevet af: Keld Damkjær, 19. august 2015 kl. 13.47
Ok, det er godt med kritiske synspunkter hver vej og det der giver god mening:).
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Skimmeltræ?