Forum

Brune pletter på bladene

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Steen Ekgreen, 16. august 2015 kl. 17.23

Hej,
Jeg har en stor potte hvor jeg har plantet peberrod i. Nu er der begyndt at komme brune pletter på bladene og bladene er også begyndt at blive lidt gullige. Jeg har ikke gødet planterne og jeg vander regelmæssigt. Jeg synes ikke jeg kan se nogen dyr i planterne. Er der en derude bag skærmen der har et bud på hvad det kan være og om der er noget man kan gøre.
På forhånd tak
/Steen

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 16. august 2015 kl. 22.50

Pletterne ligner noget svampesygdom af en art. Planten ser også ud til at mangle næring. Peberrod er nogen nøjsom plante.

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: ’Trine Petersen, 17. august 2015 kl. 8.58

Det ligner mine peberrod, bortset fra farven. Der sker ikke noget ved pletterne, men du er nødt til at gøde planten. Nu er det svært at vurdere pottens højde, men peberrod skal have dybe potter for at trives.

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steen Ekgreen, 17. august 2015 kl. 11.44

Hej Claus og Trine,

Tak for jeres svar

Potten peberoden står i er 30cm høj (må nok hellere finde en der er noget højere)

Kan I anbefale nogen bestemt gødning til peberoden ?

På forhånd tak

/Steen

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: ’Trine Petersen, 17. august 2015 kl. 12.39

En højere potte kan kun gavne :O) Jeg har mange planter i potter, herunder peberrod. Jeg vander dem i vækstsæsonen med flydende gødning, ca 1 gang om ugen. Jeg bruger Pindstrup drivhusgødning, men det kan være alle mulige andre mærker, det betyder ikke det store.

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 17. august 2015 kl. 16.21

Den "rigtige" måde at plante peberrod er, at starte med en lang tynd rod som man lægger næsten vandret i jorden, ca 15 grader. Først på sommeren løfter man roden delvist op og fjerner siderødder på de øverste 4/5 af den oprindelige rod. De gnides af før man dækker roden igen. På den måde får man en tyk rod ud af den oprindelige tynde.
Den plante du har i år giver sikkert fint læggemateriale til næste år. Af en eller anden grund kan man ikke købe det rigtig læggemateriale på planteskolerne.

Nyt svar til emnet »Brune pletter på bladene«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Brune pletter på bladene

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider