Forum

Sojabønne

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 12. august 2015 kl. 15.49

Hvem kan fortælle, hvor lang tid en hjemmedyrket sojabønne skal koges, når den skal bruges som edamame bønne?
Som frosne skal de koges ét minut, men de kan være blancerede inden nedfrysning.

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 12. august 2015 kl. 20.01

Uden hjælp måtte jeg prøve selv.
Jeg gav dem 4 min (3 min blancering og 1 min kogetid).
De føltes rigtige, så må vi også håbe, at vi fik bugt med "bønnegiften".

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 12. august 2015 kl. 20.06

Vores hjemmedyrkede sojabønner bliver, når de er tørret og bælget, opbevaret i lukkede glas til senere brug, vi høster ca. 1 kg. pr år. Når de skal bruges sættes de i blød natten over, koges til de er møre ca 5 - 6 min. og bruges i en marinade som tilbehør. Henry G.

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 13. august 2015 kl. 9.07

Jeg synes, at du skulle prøve at spise sojabønner friske. Det er synd at tørre dem alle. Vi har jo så mange andre tørrede bønner og ærter.
De unge sojabønner koges i saltet vand som de er plukket fra planten. Derefter kan de dryppes med citronsaft eller lignende og justeres med salt.
Vi spiser dem (det er første år, hvor jeg er tilfreds med resultatet) ved at tage hele bælgen i munden, trykke frøene ud og kassere bælgen. De kan spises som tilbehør eller som sund slik.

Nyt svar til emnet »Sojabønne«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Sojabønne

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider