Forum

Kirsebær og fugle.

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 23. juli 2015 kl. 21.42

For første gang i mange år har vi haft vores kirsebær i fred for fuglene. Nogle CD rom skiver i snor med en ståltrådskrog. De drejer rundt og reflektere lyset kraftigt. De blev hængt op da bærrene var grønne, så det er ikke noget som fuglene vænner sig til.

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 23. juli 2015 kl. 22.25

Det prøvede vi for mange år siden og det havde ingen effekt ...

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 23. juli 2015 kl. 22.33

Bestanden af stære er gået katastrofalt tilbage i Danmark de sidste 20 ar. Til glæde for dem med kirsebær, og skidt for dem der vil bekæmpe stankelbenslarver ;-)

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 24. juli 2015 kl. 7.39

det er også kun spurve og solsorte, der "hjælper" mig med kirsebærrene nu - tidligere kom der meget ofte en kæmpestor stæreflok forbi, men de har ikke vist sig i en del år efterhånden...

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 24. juli 2015 kl. 8.12

Jeg håbede også, at dette CD-trick ville sikre mig nogle kirsebær sidste år. Men AK, fuglene sad allerede i træerne 15 min. senere... Jeg har også brugt flagrende lette plast sække og stanniol - desværre også uden fugleskræmmende effekt hos mig.
I år er der 9 husskader og 10-20 råger der mæsker sig, når jeg vender ryggen til.
Tænk om man kunne dressere rågerne til at tage snegle... SÅ ville de pludselig være elsket, i vore haver! ;)

mvh

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 24. juli 2015 kl. 9.10

Mon ikke tiden vil vise, at det ensformige kulturlandskab uden græssende dyr og med store sammenhængende "monokultur-ørkener" er en væsentlig årsag, ligesom med den generelle tilbagegang af arter?

Mere økologi vil hjælpe - også her!

www.dof.dk/om-dof/nyheder?nyhed_id=1384

Nå, det var en overspringshandling, tilbage til haven :)

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 24. juli 2015 kl. 12.50

Jeg har lige set et ultralydsapparat som angiveligt skulle kunne skræmme fugle. Det var drevet af solceller og udstyret med bevægelsessensor.

Nogen der har erfaringer med det?

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 24. juli 2015 kl. 16.08

Ultralyd har været forsøgt i lufthavne, med dårligt resultat.
Måske er det mulvarpe skræmmeren om igen.
Flere bilforhandlere sætter drager op på lange stænger med snor i, for at holde måger og andre fugle væk fra de skinnende nye biler. Dragerne ligner rovfugle, og de virker.

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 24. juli 2015 kl. 22.27

Jeg bliver jævnligt plaget af fugle i min vingård, også selv om jeg sætter net over druerne. (fuglene finder altid et hul, eller laver et!)
Jeg har erfaret, at opsætning af sinnende genstande hjælper et par dage. Men så sætter jeg et par stykker ekstra op, og så er der fred endnu et par dage. Og sådan fortsættes til høst.
Dragerovfuglene har jeg også set virke.

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 25. juli 2015 kl. 8.23

Har for første gang høstet kirsebær i år. Sidste år forsvandt alle pp en nat!
I år er høstet fire kilo. Alle er fine, desværre ikke så smagfuld en sort... valgt af tidligere ejer. Måske derfor fuglene ikkke gider spise dem?

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 25. juli 2015 kl. 11.09

Jeg tror ikke, at det har noget med smagen at gøre :)

Har et ret stort Stella, som heller ikke smager af ret meget, og fuglene er mægtig glade for bærrene...

Så jeg spiser om kap med dem - bærrene kan kun bruges til at spise sådan, der er alt for lidt smag i dem til nogen som helst form for konservering. Jeg har prøvet :)

Nyt svar til emnet »Kirsebær og fugle.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Kirsebær og fugle.

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider