Skrevet af: Anders Viborg, 17. maj 2015 kl. 15.18
Hej alle
Jeg bruger Diploma universalgødning til mine planter og har vandet en spiselig chiliplante med det flere gange. Kan jeg spise chilifrugterne?
Skrevet af: Lone Brems, 17. maj 2015 kl. 15.52
Hej Anders Viborg
Hvis du har overholdt anvisningerne om fortynding og ikke har brusevandet (så en del af gødningsvandet et landet på blade og frugter) vil jeg mene, at du fint kan spise dine chili.
Men det er jo rigtig godt, at du kommer i tvivl - for begrænsningen ved at anvende konventionel, kemisk fremstillet & vandopløselig gødning ligger i det (meget) afgrænsede indhold af sporstoffer, som planterne (og alle de mikroorganismer, der hører hjemme i muldlaget) har brug for et stort udvalg af for at trives godt.
Det uhensigtsmæssige i at anvende konventionel kemisk fremstillet & vandopløselig gødning består i, at planterne får stillet en pænt stor portion næringsstoffer (Kvælstof N, Fosfor P og Kalium K) til rådighed på én gang (ved udvanding af gødningsvandet). En del af det kan planterne optage og noget af det trækker ned til grundvandet, inden planterne har nået at opsamle alt, hvad de havde brug for.
Så vil du gøre noget godt for din jord og alle dens mikroorganismer, for grundvandet, for dine planter og for dig selv må du igang med at finde ud af at tilføre næringsstofferne til dine planter på en anden måde, som respekterer de økologiske sammenhænge i naturen (og i dine krukker og bede).
Det fokusområde er der masser af artikler om i Havenyt's arkiv - jeg ønsker god læse- og opdagelseslyst ;-)
Venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Claus K Madsen, 17. maj 2015 kl. 18.09
Jeg forstår ikke spørgsmålet. Hvorfor skulle du ikke kunne det?
Skrevet af: Louise WJ, 17. maj 2015 kl. 18.54
Det er vel fordi mad med unødig tilsat kemi generelt ikke er super-duper at indtage.... :)
Skrevet af: Claus K Madsen, 17. maj 2015 kl. 19.55
Nu ved jeg ikke hvad du forstår med "kemi". For mig er består hele universet og livet i særdeleshed af "kemi". Det er ikke for ingenting at vi har begreber som "biokemi" og "molekylær biologi".
Men for at komme ned på jorden igen, så er det jo de samme næringsalte som findes i et produkt som "Diploma universalgødning" som findes i i hønselort. Den ene nitrat ion er vel ikke finere end den anden?
Der intet sagligt grundlag for at sige afgrøder der har fået sådan et produkt er mindre sunde. Tværtimod. Det er et renere produkt som overholder strenge grænseværdier for eksempelvis tungmetaller og det er meget lettere at dosere.
Skrevet af: Anja Egeriis, 18. maj 2015 kl. 17.06
Lidt om kunstgødning kontra naturgødning:
www.havenyt.dk/artikler/dyrkningsmetoder/goedning/156.html
Skrevet af: Lars Holt, 18. maj 2015 kl. 18.02
Jeg kender ikke meget til kunstgødning, men det er ikke mit indtryk, at det er giftigt.
Der hvor kunstgødning fejler er ved ikke at give jorden humus, at mangle udeklarerede mikronæringsstoffer, og holdbarheden i jorden er for ringe - den bliver vasket ud, hvis der ikke er planter, der optager den i den korte tid, den er tilgængelig.
Der går meget CO2 til at producere og transportere kunstgødning. Der burde findes bedre lokale organiske gødninger/kompost.
Skrevet af: Tilde P., 18. maj 2015 kl. 18.21
Hvis der ikke er næringsstoffer i de simple kemiske forbindelser, som planter kan optage, bliver der ikke dannet humus. Humus er altid dannet ved tilstedeværelse af de nødvendige simple kemiske forbindelser.
Det følges ad, og har gjort det fra tidernes morgen.
Skrevet af: Claus K Madsen, 18. maj 2015 kl. 20.04
Man kan da sige meget godt om organisk gødning. Især hvis man tilfældigvis har det ved hånden fra husdyrhold mv.
Mange er argumenterne er nu nok ikke relevante for Anders, som velsagtens har sin chilli i en potte indendørs på denne årstid.
Jeg forstår spørgsmålet således, at han er bange for planten er blevet farlig at spise fordi den har fået kunstgødning. Det er naturligvis ikke tilfældet.
Skrevet af: Tom Andersen, 18. maj 2015 kl. 20.49
Claus, organisk gødning kan også være ved hånden, fordi man har valgt det til, f.eks. via systematisk kompostering af have- og køkkenaffald og ikke kun via et tilfælde.
Andet gødning er ikke nødvendigt, med mindre man ikke kan nøjes med middel udbytte.
Anders, jeg opfatter dit spørgsmål, som en joke :-)
Skrevet af: Claus K Madsen, 18. maj 2015 kl. 21.07
Ja Tom, jeg vil da opfordre alle grundejere til at kompostere. Det gør jeg skam også, mest for de strukturforbedrende egenskaber komposten leverer.
Det er ikke min oplevelse at jeg kan nøjes med det, men det kommer selvfølgelig an på hvor stor andel køkkenhave man har og mange andre faktorer.
Men nu kan det jo være Anders bor i 2 værelses på tredje. Så synes jeg da et produkt som det omtalte er udmærket, måske endda det mest bæredygtige.
Jeg tror bestemt ikke spørgsmålet er en joke. Man kan hurtigt blive bange for alt muligt af at læse alverdens øko-apostle på nettet.
Skrevet af: Tom Andersen, 18. maj 2015 kl. 21.18
Ja, kunstgødning kan være en praktisk løsning i en lejlighed, men ligefrem bæredygtigt bliver det næppe.
Hvorfor drages anti-økologer af øko-fora?
Skrevet af: Claus K Madsen, 18. maj 2015 kl. 21.26
Det kunne nu være interessant at se en LCA på "Diploma" vs. en lugtfri økologisk vandingsgødning. Der kan hurtigt gå meget energi til at oparbejde sådan et produkt.
Jeg fandt herind fordi nogen gjorde mig opmærksom på en tråd om hjemmegjorte herbicider, så jeg fik lyst til at blande mig.
Det er jo også hyggeligt at snakke have. Jeg tror mange finder herind uden at have en særlig interesse for økologi, så man kan jo håbe der dukker mere frittænkende fora op med tiden.
Skrevet af: Lars Holt, 18. maj 2015 kl. 22.47
@Tildepige
Humus er ikke et spørgsmål om kemiske forbindelser.
Humus er endnu ikke omsatte planterester.
Humus indeholder næringsstoffer, der ikke er nedbrudte. Humus frigiver næringsstofferne i takt med at planterne skal bruge den, Humus kan opsamle meget vand. Humus gør jorden porøs, så planternes rødder kan trives bedre.
Skrev du ikke selv i februar, at de konventionelle landmænd i stor udstrækning nedmuldede deres halm i stedet for at sælge den til forbrænding? Fordi det gav en værdifuld muld?
Skrevet af: Anders Viborg, 18. maj 2015 kl. 22.49
Tak for svarene - nu må I selv hygge jer med jeres diskussion.
Skrevet af: Tilde P., 19. maj 2015 kl. 8.50
Fantastisk hvis nogen har opfundet/opdaget en metode til at fremstille humus på uden først at have en plante, der har levet af simple kemiske forbindelser.
En sådan opdagelse må mere frem i lyset.
Skrevet af: Anja Egeriis, 19. maj 2015 kl. 10.22
Jeg må indrømme, at jeg heller ikke forstår trangen til at være med her, hvis man ikke er enig i præmissen for hele dette site.
Jeg har så svært ved at opfatte det som andet end barnlig provokation - p....ukonstruktivt og møgirriterende!
Beklager ordvalget, men alle jeres kværulanterier kan da ødelægge enhver tråd, og jeg finder det enormt trættende...
Hvis I savner et mere frit forum, så opret det dog selv og hyg jer der, så vi kan tale giftfri og miljøvenlig dyrkning i fred - tak!
Skrevet af: Claus K Madsen, 19. maj 2015 kl. 10.46
Jeg synes da i burde være glade for de imput der kommer også fra folk der ikke mener det økologiske regelsæt er mejslet i sten af guder.
Jeg synes bestemt jeg har bidraget til "giftfri" dyrkning, da jeg var inde og forklare hvorfor det ikke er så god en ide at blande sin egen bordeauxvæske selvom man kan finde en opskrift i ældre øko-litteratur af f.eks. Seymour.
En hver har ret til sin egen mening, men ikke sine egne fakta. Derfor synes jeg da ikke der er noget odiøs i at svare som jeg har gjort i denne tråd. Skulle vi lyve for Anders og sige at hans plante er blevet giftig?
Som sagt, håber jeg da også på et haveforum hvor denne præmis ikke ligesom er trukket ned over, men der er jo ikke andre som har så stærk en lobby at man sikre et klækkeligt statstilskud til at komme i gang.
Skrevet af: Maria., 19. maj 2015 kl. 11.02
Havenyt.dk var ”intet” hvis det alene blev brugt af Øko-tosser som dig Anja. Så kunne du sidde og skrive med dig selv – og med 10 andre. Lidt kedeligt ikke. Jeg synes det befriende der diskuteres fra begge lejre. Positivt set gir det jo Jer kun mulighed for at missionere til en bredere skare.
Skrevet af: Christina Bjørk, 19. maj 2015 kl. 11.06
Men Claus har nu en pointe :-)
Man starter med have / altan hvad ved jeg, har et spørgsmål, googler - og ender på havenyt.dk
Der gik laaaaaang tid før jeg fandt ud af at det var et økologisk forum ( jeg er ikke typen der læser 'om' )
jeg har ikke tidligere opfattet mig selv som specielt øøøh - 'u'økologisk, for jeg vidste da godt i mit hoved at jeg ville have en levende havde med dyr og insekter og som kunne spises og med bi-planter osv...
- men jeg var da langt efter jer herinde - og se nu bare mig klippe grene, lægge jorddække, lave kompost ( eller forsøge derpå ), købe organisk hønsegødning fremfor min NPK....ting som jeg ikke startede med at spekulere en dyt over :D
Så der skal vel gerne være plads til at blive klogere og det bliver man ikke altid helt af sig selv - i hvert fald går det hurtigere herinde, også selv om det betyder diskussion i nogle af trådene :-)
PS: Nogle der kan anbefale en organisk gødning der er god til drivhuset ( kapilærkasser og potter ) ?
Skrevet af: Anja Egeriis, 19. maj 2015 kl. 12.48
Maria - jeg ved godt, at du slet ikke synes, at jeg skulle være her, og det kan jeg fint leve med.
Men det ændrer altså ikke ved, at dette forums grundidé er økologien, og at jeg ikke forstår, hvorfor man er her, hvis man ikke er enig i den!
Ikke mere herfra - jeg vil gå i drivhuset :)
Skrevet af: Vibeke Dyrst, 19. maj 2015 kl. 13.23
Tænker, at en smule venlighed overfor folk som uforvarende forvilder sig herind, har større chance for at vinde dem for økologien, end uvenlige afvisninger.
Skrevet af: Louise WJ, 20. maj 2015 kl. 8.24
Egentlig synes jeg at vi alle bør undlade at svare mere på denne tråd. Vil dog komme med en pointe som dem der kommer med ikke-økologiske svar kan overveje: Hvis man er ny herinde, og ny til økologi, ikke kender meget til det, men gerne vil den vej, og man stiller et spørgsmål, som besvares på baggrund af en ikke-økologisk tilgang, kan man jo ikke vide, at man ikke har fået et økologisk svar. Det er ikke et oplæg til diskussion, blot noget man kan tage til sig, eller lade være.
Mht. at folk ikke læser sig til, at det er et økologisk forum, når de melder sig til, så kunne man have en knap man skal acceptere, hvori der står at det er med økologisk udgangspunkt, så bliver folk vel opmærksomme på det? Bare et forslag :)
Ellers kan man melde sig ind på www.havelyst.dk, det koster en smule, så det kommer man nok ikke til, uden at læse, at det er økologisk ;D
God dag til alle, nyd solen i stedet for at sidde ved computeren og kede jer ;) (ja, også mig ;))
Skrevet af: Karna Maj, 21. maj 2015 kl. 9.59
Kære alle
Hold da op for en ophedet debat. Det er ikke den store faglige debat, der foregår her, mere mudderkastning.
Jeg vil derfor gerne opfodre de brugere, som gerne vil have noget at vide om, hvordan man gøder sin have på en miljøvenlig og økologisk måde, til at finde god og solid viden om gødning, grøngødning og kompost. Det finder du her:
www.havenyt.dk/artikler/dyrkningsmetoder/goedning/
www.havenyt.dk/artikler/dyrkningsmetoder/groengoedning/
www.havenyt.dk/artikler/dyrkningsmetoder/kompostfremstilling/
Forum her på Havenyt.dk kan alle deltage i, men det er dog ikke tilladt at opfordre til at bruge miljøskadelige stoffer. Men alle har mulighed for at spørge om råd til, hvordan de kan dyrke deres have, og debat er bestemt tilladt. Det vil dog være dejligt, hvis man ikke deltager kun for at være på tværs af den linje, som Havenyt står for - en miljøvenlig dyrkning af haven.
Der er en gruppe af økologiske dyrkere, som forsøger at holde forum på sporet med hensyn til at dyrke økologisk. Og en stor tak til dem.
Hvis man gerne vil være i et forum, hvor der hersker mere fred og ro, og hvor det hele er en debat om at dyrke økologisk, så kan man melde sig ind i Landsforeningen Praktisk Økologi. På vores lukkede medlemsforum Havelyst.dk er der rigtig mange med stor økologisk dyrkningserfaring, og vi står nærmest på pinde for at hjælpe hinanden med gode råd og erfaringer.
www.oekologi.dk/bliv_medlem/
Jeg tror, at alle er bedst tjent med at vi lukker den her ophedede debat nu, og så går vi ud i solen og nyder haven.
Med venlig hilsen
Karna Maj, redaktør
Dette emne er lukket. Der kan ikke længere skrives nye indlæg.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Gødning