Skrevet af: Tine Horsum, 16. maj 2015 kl. 22.25
Sidste år anskaffede jeg to salvier, de kedede sig nok lidt, den ene er dog ved at brede sig. Men blomstrer salvie?
Jeg har lige købt en ordentlig r*- øh pottefuld Oregano. Skal den stå i krukke? Eller kan jeg plante den ud? Og HVOR?
Solstegt skygge vådt tørt?
Fakta havde også rosmarin- men det kan jeg ikke fordrage! Min timian fra sidste år- gror nu fint!
Krydderier: Netto havde også chili- i stærk til meget stærk. Så det skulle jeg ikke have. Jeg kan godt lide chili con carne, men den skal ikke være andet end mildt stærk.
Til gengæld: Jeg kommer snackpeber i- den skal bare lige med og have varmen. Så får man lidt "knas"/bid i retten. Rød peber kan give en stærk smag ved opvarmning. Snackpebre er mere milde.
Hovsa!
Mvh
Tine- undskyld det med madlavning!
Skrevet af: Doris Møller, 17. maj 2015 kl. 8.54
Hej Tine Andersen
Salvie får meget smukke, blå blomster. Sidste år var det meget tørt i den periode, hvor salvien skulle danne knopper. Jeg glemte at vande planten, så derfor gik jeg glip af blomsterne sidste år. De visnede, før de blev foldet ud.
Hvis dine salvier ikke blomstrede sidste år, så har det nok snarere været på grund af tørken, end fordi de kedede sig ;-)
Jeg har engang set salvie brugt som kant-beplantning. Det var flot at se en hel lang række blomstrende salvier. Personligt har jeg mest salvien for blomstringens skyld. Te af salvie skulle være godt mod blærebetændelse, og det er vist det eneste, jeg en enkelt gang har brugt den til.
Når jeg glemte at vande min salvie, var det nok, fordi man normalt ikke vander krydderurter. Jo, persille og purløg og enkelte andre, men ikke timian og oregano, som elsker fuld sol og tåler tørke ret godt. Den gode smag kommer mere frem, når de ikke får alt for meget vand, men til gengæld meget sol.
Jeg ville plante oregano ud i bedet og ikke i en krukke, med mindre du har en særlig krukke i nærheden af køkkenet, hvor du hurtigt kan få fat i oregano til din pizza. Hvis man er så heldig, at man har sine krydderurter tæt på køkkenet, så er det jo praktisk.
Jeg synes ikke, at krydderurter er vanskelige at dyrke, med undtagelse af basilikum, som hverken tåler kulde eller blæst.
Personlig kan jeg heller ikke så godt lide rosmarin. Jeg synes, at det smager af sæbe! Måske er det, fordi nogen engang har lavet en blanding af forskellige krydderurter til en ret og så har puttet alt for meget lavendel i.
Med venlig hilsen
Doris Møller
Skrevet af: Tine Horsum, 17. maj 2015 kl. 16.45
Tak for svar!
Normalt har jeg krukker lige ved min hoveddør, så det er tæt på køkkenet.
Men så vil jeg da plante oreganoen ud i mit sydvendte bed opad huset, og håbe på at salvien vil blomstre i år. Jeg har et projekt med duftende planter- ikke så meget for at bruge dem i madlavningen- men fordi, dufte gør mig glad!
Men tak!
Lavendel i mad? Jeg har nogen duftposer med lavendel, og jeg kunne ikke forstå hvorfor en af mine katte lugtede af billig sæbe. Men hun syntes lavendel var fin katteparfume!
Mvh
Tine- og min mand, der ved nada om planter fik lyst til pizza ved at dufte oreganoen...
Skrevet af: Lene Skelmose, 17. maj 2015 kl. 18.44
Camilla Plum har en opskrift på henkogte tomater med salvie og rosmarin - smager virkelig godt og krydderurterne klæder hinanden. Har lige nu en unghane i ovnen med citron og rosmarin. Et forsøg ! Har tidligere brugt salvie og citron til fjerkræ - kan anbefales.
Jeg har også plantet salvie i staudebedet pga de flotte blomster.
Skrevet af: Mark Hansen, 18. maj 2015 kl. 8.02
Jeg har også en salvie jeg købte for nogle år tilbage og den breder sig med både frø og tilvækst. Den har flotte lilla blomster som tiltrækker rigtigt mange insekter når den blomstrer. Jeg plejer at klippe den tilbage lige efter blomstringen, så skyder den med frisk vækst og blomstrer igen til næste år. Hvis du klipper den tilbage i foråret er det ikke sikkert den blomstrer så meget.
Jeg er nu vild med rosmarin i madlavning, men mest når det er tørret, både til kylling og oksekød, hvor det blandet sammen med timian og i små mængder drysset ovenpå inden stegning giver en fantastisk smag. Men det er jo smag og behag. Generelt synes jeg vi i Danmark er lidt krydderi-forskrækkede, måske fordi vi hovedsageligt er vokset op med salt og peber som den mest gængse krydderblanding. Det samme gælder chili, jeg tror det handler om tilvænning, som med så meget mad.
Oregano er meget taknemmelig, så den kan du plante de fleste steder, og den har det med at brede sig, både via frø og vegetativt. Den dukker ofte op andre steder i haven. Der er mange varianter, angiveligt skulle "græsk oregano" være ganske velegnet til madlavning.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 18. maj 2015 kl. 21.50
Min rosmarin har blomstret hele vinteren - udenfor i en krukke under terassetaget. Den var blevet så stor, at jeg i stedet for grangrene brugte rosmarin! Jeg synes nu at den smager af grannåle.
Herligt at vi "definerer smag" så forskelligt. Rosmarinen blomstrer iøvrigt stadigvæk.
Ingeborg
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Salvie? Springer den ud?