Skrevet af: Alan H., 5. maj 2015 kl. 11.12
Jeg forsøger at finde en billig leverandør af cedertræ for et par højbede jeg bygge?
Jeg har hørt cedertræ er en af ​​de bedste træsorter til højbede? Ellers har jeg overvejer at bruge egetræ? Kan nogen give mig en god leverandør i ca. 35 meter af 25 cm x 120 / 140cm træ.
Jeg har læst, at folk ikke anbefale, at du planter i højbede samme, men vente til næste forår. Hvad er jeres mening?
Jeg har planer om at tilføje lige mængder af hestegødning, spagnum og kompost som de vigtigste indhold af de højbede? Er det OK, bør jeg overveje at tilføje noget andet?
Skal jeg have 4 højbede at gøre sædskifte, eller er 2 god nok?
Links til nogen design billeder:
www.dropbox.com/s/g61li8vihm27o6l/GARDEN-PLAN.jpg?dl=0
www.dropbox.com/s/nu8egbxn6mxrknd/GARDEN-DESIGN2.jpg?dl=0
Jeg har vedhæftet en tegning af en planlagt ny havedesign, hvad synes du?
Vi har en hæk hele vejen rundt om haven, som er 2 meter høj. Vil højbede og drivhus få nok lys?
Skal jeg rotere de højbede 90 grader og har 2 og 2 ligesom i design 2?
Jeg har planer om voksende gulerødder, salat, tomater, kartofler, grønkål, kål, lækager og bønner til at starte med?
Ser frem til at høre jeres ideer?
Skrevet af: Lone Brems, 5. maj 2015 kl. 12.31
Hej Alan H
En kommentar til det, du forestiller dig om jordblanding:
Af de planter, du gerne vil dyrke er det kun kål og tomat, som vil kunne trives i en blanding af hestemøg, sphagnum og kompost.
Sphagnum er en begrænset ressource - det tager mange hundrede år for tørvemos at vokse til noget, der kan udnyttes kommercielt. Så det bør helt undgås at anvende sphagnum i økologisk dyrkning.
Kompost kan være havekompost (blanding af jord, ukrudtsrødder, planterester såsom blade og kviste) eller kompost fra genbrugsstationen (deklareret indhold af næringsstoffer kan fås ved kontakt med plads-folkene).
Omsætningsgraden er vigtig for hvordan næringsstofferne frigives.
Hestemøg, der er hentet fra møgdyngen kan være meget lidt eller rigtig meget omsat. Hvis man tydeligt kan se halmstrå med stråfarve er møget meget lidt omsat. Hvis det hele er en brungrå løs masse er møget meget omsat.
En halvomsat have-kompost (hvor man kan ane oprindelsen (en kålblad, en stilk, nogen kartoffelskræller kan identificeres) frigiver sine næringsstoffer langsomt og i takt med stigende jordtemperatur hen gennem vækstsæsonen.
En helomsat kompost (som kompost fra genbrugsstationer ofte - men ikke altid ! - er) indeholder store mængder af vandopløselige næringsstoffer, der udvaskes af regn og når planternes rodsystem meget hurtigt. Så med meget omsat kompost skal man være forsigtig med mængden af kompost i forhold til mængden af jord.
Jeg vil foreslå, at du arbejder med almindelig havemuld og så jorddækker med næringsrigt materiale (kompost og hestemøg) ved de planter, som har gavn af det (kartofler, tomat og kål). Et meget sparsomt lag ( 2 - 3 cm) havekompost kan gavne salat og gulerødder. Bønner samler selv kvælstof og de trives dårligt med mange næringsstoffer i jorden.
Læs evt mere om jorddækning med brunt jorddække i Havenyt's arkiv. (Brug søgeordet "Brunt jorddække")
God arbejdslyst & god høst senere på sommeren !
Venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Willy N, 5. maj 2015 kl. 20.18
@ Allan H.
Træsorter til højbede er noget af en videnskab.
I det hele taget kan anvendelsen af træ til højbede bero på "tro".
Det siges i dag, at trykimprægneret træ (NTR A) risikofrit kan anvendes. Trykimprægneret træ afgiver alene kobber, siges der, og kobber er et nødvendigt grundstof for planterne.
Men kobber er også en gift (som f.eks. anvendes i Bordeaux væske). Så som så meget andet, kan man tro på det indtil andet viser sig.
Robinie træ siges at være det bedste til anvendelse ved højbede efterfulgt af eg og lærk.
Men her støder vi igen på tvivlen fordi lærks kvalitet meget afhænger af voksested og både robinie og eg købes i meget forskellige kvaliteter.
En god kvalitet eg er langt at foretrække frem for en middelmodig gang robinie.
Hvor godt træet er, afhænger bl.a. af hvorfra træet brædderne er skåret af, er hentet på stammen.
Jo tættere på stammens centrum desto bedre og meget af det træ der købes er af en ringe kvalitet og savet fra den yderste del af stammen.
Selv anvender jeg eg efter jeg i mange år har anvendt fyr.
Jeg forventer de holder i 20 år (så har jeg nok også været færdig nogle år ;).
Men ikke uden vedligeholdelse!
Der vil være brædder som skal skiftes og det er værd, at konstruerer sit højbed, så der kan skiftes brædder, som viser sig at have en dårlig kvalitet.
Skrevet af: Claus K Madsen, 5. maj 2015 kl. 20.57
Skal det partout være træ? Man kunne jo også bruge fibercementbrædder eller sten.
Skrevet af: Alan H., 5. maj 2015 kl. 21.37
Hej Alle,
Tak for jeres tilbagemelding, det er en store hjælp!
Det lyder som om jeg har brug for at gå ud og købe nogle mere jord til mine højbede. En meget god beskrivelse Lone. Tak!
Som for træ til højbede. Det lyder som det er alle lidt af et sats, hvis du ønsker at bruge naturlige træsorter. Kan nogen anbefale en god savværk eller leverandør af god kvalitet eg på Sjælland eller i nærheden af Dragør?
Hvad med haven design? Behøver jeg at bekymre mig om mængden af lys, hvis jeg bygge min højbede 1 meter fra en 2 meter høj hæk / hegn?
Hvad med retningen af højbede. Jeg har hørt det er bedst at have den lange kant af højbede mod syd?
Tusind tak for hjælpen!
Skrevet af: Lars Holt, 5. maj 2015 kl. 23.39
Vi har højbedene øst/vest.
De fleste af planterne har vi nord/syd - så får de lige meget lys på begge sider. Og det er nemt at luge, når det er på den korte led.
Skrevet af: Anja Egeriis, 6. maj 2015 kl. 7.41
Principielt er retningen vel ligegyldig? Man kan jo både lægge rækkerne på langt og på tværs i bedet :)
Skrevet af: Freya Grossmann, 6. maj 2015 kl. 8.54
Da du tilsyneladende er villig til at spendere nogle penge på projektet, annoncørerne i højre side samt under punktet markedspladsen.
Vil du hurtigt igang, så behøver du slet ikke brædder om (høj)bedene, men kan grave bedene ud af din plæne allerede nu. Så kan du være i gang om en uge!
Grav, fjern græstørvene med en kultivator over to-tre omgange og så kan du komme igang. Giv evt en omgang gødning også, men du kan da fint dyrke i din egen havejord!
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Køkkenhave Design og Højebede