Forum

Brug af gødning

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Sabine Karstensen, 26. april 2015 kl. 8.14

Hej. Jeg er i gang med et eksamens projekt omkring flydende økologisk gødning i private haver.
Så jeg vil gerne stille nogle spørgsmål - håber at mange af jer herinde vil svare :-)
1) Hvorfor foretrækker du organisk gødning frem for kunstgødning?
2) Har du prøvet at bruge flydende organisk gødning i køkkenhaven?

Mvh Sabine

1 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 26. april 2015 kl. 11.27

Jeg bruger ikke flydende gødning i haven, udover udtræk fra hønsemøg og brændenælder.

Svaret på flydende gødning - i modsætning til fast gødning (kompost og husdyrgødning - er mest, at det ser pænere ud, og det er hurtigere virkende.

2 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 26. april 2015 kl. 11.48

1) Jeg foretrækker ikke organisk gødning. Jeg bruger begge dele idet jeg anerkender fordele og ulemper ved begge. Den organiske gødning bidrager til jordens struktur, egner sig til at blive indarbejdet i jorden og frigives generelt lidt langsommere. Derfor bruger jeg den især til "lægge en bund" når jeg gør jorden klar i køkkenhaven eller planter nyt.

2) Jeg kunne ikke drømme om at bruge flydende organisk gødning. Den har ikke de fordele jeg fremhævede ovenfor. Det er for mig at se blot en mere omstændig og fordyrende måde at lave en næringssalt opløsning. Altsammen for man kan leve op til nogle dogmer og sætte økomærkatet på. Det er dumt på samme måde som økologisk bagepulver er dumt. Ja, I må have mig undskyldt, men det er min holdning.

3 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sabine Karstensen, 26. april 2015 kl. 12.05

tak for jeres svar.
Alle holdninger både for og imod er meget velkomne :-)

4 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 26. april 2015 kl. 12.08

Hej Sabine

1) Fordi jeg er modstander af rovdrift på jordens ressourcer bl.a. fosfor og fordi jeg dyrker jorden af interesse for de naturligt forekommende omsætningsprocesser - "den levende jord", her under bl.a. humusbevarelse og -opbygning og ikke for at producere egne fødevare billigst muligt. Fordi jeg ved af erfaring, at "organisk dyrkede" planter er mere sunde og robuste i kulturen.

2) Ja, min egen urin i kompostbunken når det virkelig presser på :)
Den flydende "organiske gødning", som markedsføres er blot et surrugat - en indbildt genvej til den travle "byøkolog".

5 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 26. april 2015 kl. 12.54

Jeg foretrækker fast gødning - kompost eller dyremøg. Der skal humus til jorden!
Det eneste flydende jeg bruger er udtræk f.eks. af brændenælder, men det laves her på stedet.

6 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 26. april 2015 kl. 14.43

Jeg bruger flydende gødning til nogle af mine drivhusplanter, fordi det er praktisk i forhold til den måde, de dyrkes på. Og selvfølgelig økologisk :)

Ville ikke bruge flydende gødning i køkkenhaven, som jeg gøder med kompost og jorddække - og kunne ikke drømme om at bruge kunstgødning til hverken det ene eller det andet.

7 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 26. april 2015 kl. 21.22

Hej Sabine Karstensen

Lige lidt om økologisk gødning og organisk gødning - mest fordi det ud fra dit indlæg ser ud, som om du ikke skelner mellem økologisk gødning og organisk gødning. Derfor får du lige en lidt lang forklaring - tag det, du kan bruge og lad resten ligge ;-)
Til sidst i mit indlæg kommer der svar på dine spørgsmål.

Organisk gødning er næringsstoffer, der er sammensatte af dyregødning og / eller døde plantedele. Der er i betegnelsen ikke nogen skelnen mellem økologisk og ikke-økologisk oprindelse for disse næringsstoffer.

Økologisk gødning er organisk gødning, der kendetegnes ved, at der i produktionsprocesserne ikke (eller kun yderst restriktivt) har været anvendt pesticider, fungicider eller herbicider og at der er opfyldt krav til produktionsmetoder (Krav til dyrevelfærd for eksempel).

Økologisk flydende gødning er vandholdigt udtræk af økologisk gødning. Næringsindholdet i den flydende gødning er lettere optageligt i planterne, fordi ihvertfald en del af næringsstofferne er opløste i vand. Det forudsætter, at planterne har et veludviklet rodnet og at der er et rigeligt vandindhold i dyrkningsjorden, inden den flydende gødning fordeles til planterne.
Nogle af stofferne i den flydende gødning kan optages af planterne gennem bladoverfladen - det gælder for eksempel stoffer som jern, magnesium, mangan og kvælstof.
Så der kan være grunde (indenfor frugtavl eksempelvis) til at tilføre flydende gødning med et højt indhold af udvalgte stoffer, hvis der er konstateret mangeltilstande i de planter, man gerne vil dyrke.
Det kræver specialviden at arbejde hensigtsmæssigt med flydende økologisk, organisk gødning - og med flydende organisk gødning (og det gælder selvfølgelig også flydende ikke-organisk gødning.)

Ved at anvende økologisk gødning uden at det er vandopløst kan man arbejde med at få nedbrydningsprocesserne (og de er nødvendige for at næringsstofferne kan komme på en form, som planterne kan optage) til at forløbe parallelt med planternes udvikling og næringsstofbehov.
Om foråret ved lav temperatur kan der være behov for at dække jorden mod udtørring og det kan let ske med økologisk gødning i halv-nedbrudt form - dvs man kan se halmstrå, kviste, frø- og æggeskaller mm.
Når temperaturen stiger og planterne har brug for næringsstoffer omsættes materialet i højere tempo og dermed bliver der let-optagelige næringsstoffer til rådighed for planterne.
Hvis der sent på dyrkningssæsonen er høstet urter, er det enkelt at sikre den sidste del af næringsstof-reserven mod udvaskning til grundvandet ved at så grøngødning, som på en måde "opbevarer" reserven, indtil der tidligt det følgende år er brug for den til den nye afgrøde. Det øverste jordlag er stadig beskyttet mod udtørring og udvaskning af de ikke-nedbrudte bestanddele af den økologiske, organiske gødning.

Svar på dine spørgsmål:

Mine fire vigtigste grunde til at vælge at anvende økologisk, organisk gødning:
Den økologiske, organiske gødning
- kan produceres på stedet (dvs i haven, hønsehuset, kaninburet eller hestefolden) med et yderst begrænset forbrug af fossile brændstoffer
- kommer delvist fra husdyr, der har haft gode levevilkår
- sikrer et godt dyrkningsmedie i urtehaven med gode levevilkår for et stort udvalg af mikroorganismer, orme og insekter
- næringstofferne frigives i de tidsrum, hvor planterne har allermest brug for dem.

Den eneste flydende økologiske organiske gødning, jeg anvender er nældeudtræk til kålplanter (i startfasen).

Venlig hilsen fra
Lone

8 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bo G., 27. april 2015 kl. 15.08

Jeg bruger kun kompost ude i haven. Enten mit eget, men også noget fra genbrugsstationen, fordi jeg ikke selv producerer nok.
Men inde i vindueskarmen må jeg indrømme, at jeg bruger kunstgødning, og det er fordi, jeg ikke kender til en smart økologisk måde at gøre mine blomster og forspirede grøntsager på. Men hvis nogen har en god måde at gøre det på, der ikke involverer at sprede hønsemøg i mine potteplanter, så hører jeg gerne om det, for jeg vil gerne spare pengene til kunstgødning. :)

9 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 27. april 2015 kl. 16.44

Bo g. Pindstrup har reklameret med at de har noget de kalder økologisk gødning . Det er et restprodukt som bliver tilbage når man laver sukker . Det er meningen at man skulle bruge det sammen med deres økologiske plantesække . Jeg har set reklame for det , men jeg har ikke fundet det i byggemarked endnu . Jeg ved derfor heller ikke hvad det koster og om hvad det består af . Men jeg formoder at det er på vej . Jeg ved at økologiske landmænd bruger det og får det leveret i 1000 liters tanke .

10 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 27. april 2015 kl. 16.56

Mange af de flydende økogødninger er netop fremstillet af det restprodukt - Pindstrup er ikke de første :)

Bo - der findes økogødning i plantecentrene, det er bare at kigge efter den :) Både i fast og flydende form.

11 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sabine Karstensen, 27. april 2015 kl. 17.10

Igen tak for jeres svar.
Jeg er i gang med en uddannelse til jordbrugsteknolog og har været i praktik ved firmaet GreenF. De laver økologisk organisk flydende gødning (med det røde Ø mærke - lavet af 100% plantemateriale). Det er et nyt produkt på det danske marked, da de øvrige flydende gødninger der findes som ganske rigtigt nævnt IKKE er økologiske men organiske og oftest lavet af restprodukter, hvilket ikke er tilfældet med GreenF's produkter.
De sælger produkterne til økologiske væksthus gartnerier, der bruger det i deres drypvanding.
Men nu vil firmaet gerne ind på forbrugermarkedet med et produkt kaldet VoksOp. Det er så det jeg skal skrive eksamensprojekt om.
Interesserede kan læse om produktet på deres hjemmeside www.greenf.dk
Jeg bruger normalt ikke selv flydende gødning i min have, men udelukkende kompost. Men nu er jeg så igang med at teste VoksOp i min have.
Mvh Sabine

12 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sabine Karstensen, 27. april 2015 kl. 17.11

Bare lige for en god ordens skyld: Jeg er ikke ansat ved GreenF og tjener absolut ingen penge på at de sælger noget. Jeg skal lave en helt uvildig vurdering i mit eksamensprojekt. Så både fordele og ulemper skal med :-)

13 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 27. april 2015 kl. 18.05

Sabine, når du nu linker til virksomheden, har jeg følgende kommentarer:

Det forekommer mig, som det ofte er tilfældet ved de flydende "organiske" gødnonger, at dokumentationen, f.eks. af produktion og råvarer, er meget beskeden eller også kunne jeg bare ikke finde den.

Beskrivelsen af det tilknyttede foskningsprojekt peger i retning af en produktionsform, som ikke adskiller sig fra det konventionelle: Hurtig mineraliseret gødning uden skelen til processerne i den fugtbare, levende jord. Læs f.eks. Lones indlæg, hvor de forhold beskrives godt.

Det er ikke et produkt, som jeg føler mig tiltrukket af. Før jeg ved mere om produktion og råvarer, vil jeg ikke engang prøve det. Et Ø-mærke gør det ikke alene.

Nyt svar til emnet »Brug af gødning«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Brug af gødning

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider