Forum

Inderbeklædning af højbede

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lennart L., 21. april 2015 kl. 11.45

I forbindelse med at jeg er ved at lave højbede i min have, har jeg købt ”græskant” ( se evt. hpschou.com/shop/produkt/3726/4894/grouw-græskant-højde-15cm/) til at beklæde indersiden af højbedet med. Problemet er, at jeg ikke ved hvad det er lavet af, og derfor ikke ved om det kan bruges til at beklæde indersiden af højbedet, eller om det indeholder giftig kemi eller lignende, som gør at jeg ikke skal anvende det til dette formål, når jeg har planer om at dyrke grøntsager mv. i bedet. Er der nogen der ved noget, eller har andre gode erfaringer?

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 21. april 2015 kl. 12.51

Jeg har ikke beklædt mine højbede indvendigt :)

Med mindre du bygger dem af trykimprægneret træ, er der ingen grund til at gøre det, synes jeg :)

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lennart L., 21. april 2015 kl. 13.23

Jeg har bygget bedene af ubehandlet træ, og jeg har tidligere set andre bede, i ubehandlet træ, hvor der hurtig er gået råd i.
Derfor har jeg først givet mine bede en gang olie på indersiden, og en mailning på ydersiden så de holder bedre.
Formålet med beklædningen er, at skærme mod fugt, så der trækassen ikke er fugtig konstant når der kommer jord i, og derved øge holdbarheden yderligere. Jeg ved bare ikke om "græskant" kan bruges til dette formål? :-)

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 21. april 2015 kl. 16.35

Hej Lennart du kan fint bruge "Græskant" i dine højbede, jeg tror ikke der er ikke mere gift i disse plastic "kanter" end i plasticposer og bakker man køber madvarer i. Jeg har selv brugt disse plastic-"bånd" til mange forskellige formål i forbindelse med madvarer. Hilsen Henry G.

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 21. april 2015 kl. 18.20

Der er stor forskel på plastprodukter. For at de må bruges til madvarer, er der særlige krav og disse produkter er mærket til formålet.

Du kan jo prøve at spørge producenten. Da græs også støder op til køkkenhaver, så burde producenten jo have overvejet det.

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 21. april 2015 kl. 18.54

Lenneart, jeg kan anbefale planeternit til formålet. Min erfaring med det er sammenligneligt: Indvendig beklædning i kompostbeholder.

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 21. april 2015 kl. 23.50

@ Lennart
Hverken maling eller plastik høre til i højbede.
Valget af træ er afgørende for holdbarheden.
Med mindre der er tale om linolie indeholder alle malinger opløsningsstoffer. Og alt efter hvilken maling du har brugt, vil malingen på ydersiden også blot sikre, at fugtigheden bliver holdt tilbage.
Inde i træet.
Det samme sker med plastik.
Med plastik er én ting helt sikker. Vandet/fugtigheden har svært ved at forlade træet og træet bliver helt sikkert fugtigt eller vådt selvom der anvendes plastik på indersiden af højbedene.
Har du brugt egetræ vil dine højbede mindst kunne række 15 år frem. Nogle brædder vil du måske skulle skifte. Men ikke mange.
Faktisk tror jeg - uden videnskabeligt belæg! - at højbede der ikke indhylles i plastik og maling holder langt længere end bede som bliver det.
Planeternit som Tom skriver om kender jeg ikke.

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 22. april 2015 kl. 22.14

Jeg har sat resterne fra vores tag fra den overdækkede terasse indvendig langs siderne i mit højbed. Men det er nu også ca. 80 cm højt. Desuden har jeg ved jordskifte lagt perforeret plastik ca. 45 cm nede. Ellers kan man vande i det uendelige og det er der jo ingen grund til.
Ingeborg

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 22. april 2015 kl. 23.52

Så forhindres rødderne jo i at søge ordentligt ned i jorden - og så skal der vandes mere...

9 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 23. april 2015 kl. 8.22

@anja
Jeg dyrker ikke noget som har rødder ned til den dybde i mit højbed. Det er til krydderurter og forklar mig lige, hvorfor man kan dyrke i en plantesæk - lige bortset fra at sækken er lukket foroven. Hvor skal rødderne hen, når bunden er nået?
Jeg ville ikke have skrevet, hvis det ikke fungerede hos mig!
Ingeborg

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 23. april 2015 kl. 12.37

Ved læsning af den anden p.t. Tråd om højbede er mit højbed nok også "kun" en plantekasse.
Hvem definerer forskellen?
Ingeborg

11 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lennart L., 28. april 2015 kl. 15.33

Mange tak for jeres svar.
Jeg valgte at skrive til producenten for en sikkerheds skyld, og de skriver som følger:
Den europæiske REACH forordning, er det regelsæt, der omhandler kemiske stoffer i produkter. I denne forordning har man fokus på specielt betænkelige stoffer (SVHC stoffer), som europæiske producenter og importører skal sikre sig, ikke er tilstede i de produkter, der sættes på markedet. Hvis disse stoffer forekommer i en mængde over 0,1 % i produktet, har vi pligt til at informere vores kunder, om sikker brug og bortskaffelse af produktet. Der er ikke SVHC stoffer til stede i vores ”Græskant” og du vil derfor sagtens kunne bruge den i dit højbed.

Nyt svar til emnet »Inderbeklædning af højbede«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Inderbeklædning af højbede

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider