Forum

Ramsløg i krukke

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Peter S.H., 15. april 2015 kl. 16.46

Jeg fandt en potte med ramsløg i Bilka, og den købte jeg selvfølgelig med hjem. Jeg vil gerne sætte den i en krukke, men er i tvivl om, om jeg overhovedet kan nå at få noget ordentligt udbytte af den i år. Det er et enkelt løg, og der er tre blade — hvor meget når den at sprede sig i år?

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 15. april 2015 kl. 17.27

Med min (sparsomme) erfaring vil jeg sige, at du ikke skal regne med at få andet end de tre blade i år. Når Ramsløg er afblomstret, i løbet af den næste måneds tid, suger løget bladenes næring til sig med henblik på næste år.

De ramsløg vi har i haven har været meget langsomme til at etablere sig. Jeg er ikke sikker på at de står optimalt, men i år er 5. år og det er først i år jeg ser et betragteligt antal små nye planter.

Det siges, at frøene bliver spredt inder jorden af myrerne, men jeg ved ikke, hvor meget det har på sig.

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter S.H., 15. april 2015 kl. 17.28

Okay, det kan være jeg skal købe et par ekstra potter så, ellers må jeg høste lidt frø i skoven :) Tak for hurtigt svar!

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 15. april 2015 kl. 21.18

Du kan sagtens høste frø i skoven når de modnes, men du skal være "vaks ved havelågen" for de smider frøene umiddelbart når de er modne.
klip nogle blomster af når frøene er sorte og hårde, og så dem helst kort tid efter, så de kan ligge i jorden over næste vinter. Så har du gode chancer for at få nye planter næste forår, men formentlig først blomster året efter.
Og for de utålmodige, så køb da nogle løg og sæt dem i stedet for.
Det er for øvrigt et skønt syn, når ramsløgene blomstrer.

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lisbeth Antonsen, 16. april 2015 kl. 22.08

Jeg købte for 2 år siden en potte med 2-3 løg i Føtex, og som supplement nogle frø, som blev sået i maj måned (2013). Sidste år købte jeg en potte hos det lokale plantecenter, som havde en hel del flere løg. Alle disse løg er plantet på ca. 1 kvm, hvor frøene også er blevet sået.
I år har vi kunnet høste nogle blade, frøene er endelig kommet rigtig godt op, og nogle af løgene fra 2013 og 2014 ser ud til at ville blomstre i år for første gang. Det skal nævnes, at frøene sået i 2013 er blevet 'flyttet rundt', måske af myrer eller af fugle, som skraber i bedet.

Min erfaring er, at man skal have tålmodighed, til etablering af en større høst, hvis man ikke vil bruge en formue på at plante løg, som er dyre i indkøb.

Jeg tror dog på, at jeg fra næste år vil kunne lave en ramsløg pesto :-)

Mvh Lisbeth

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Finn Colmorn, 23. april 2015 kl. 12.37

Jeg har flittige myrer i haven, mine ramsløg har spredt sig flere meter fra det oprindelige plantested. Vi har flere hektar, tæt beplantet med ramsløg i skoven, men det er sjovere at høste sine egne, når jeg laver vandløbsture i efteråret, har planterne lagt sig ned, så deltagerne skal huske lokaliteten til næste forår, når der atter kan høstes ;o)
Hilsen Finn

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Schneider, 23. april 2015 kl. 16.00

Ramsløg breder sig meget i kraft af deres frø. De får hvide blomster som så udvikler frø og dem kan du så høste eller lade stå og så smider den selv frøene ;-) du kansikker nu se om din er ved at udvikle en blomst. Eller gør den det helt sikkert næste år. Men husk at planten forsvinder helt i forsommeren og så ser du den først næste år igen, hvor du små grønne spirer titter op i marts måned ;-)

Hilsen Lone

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Fabricius, 24. april 2015 kl. 22.05

Du må nok væbne dig med tålmodighed, når de små sorte frø titter frem næste forår er der 1 blad på et par cm. Jeg mener de skal være en 3 år, før du kan begynde at plukke de små blade. Du skal nok bruge en 10 planter inden du rigtig kan begynde at " kokkererer ". Nu ved jeg ikke, hvordan Bilkas planter ser ud, men det giver altid det bedste resultat, med stærke sunde planter. Jeg har selv en forkærlighed for Ramsløg, og har dem i haven. Jeg vil råde til at sætte dem i et afgrænset område, så du ved, hvor du har dem. Når de først er kommer i gang, breder de sig som ukrudt. Afgrænset område også fordi, de kan forveksles med nøgenjomfru der er dødelig giftig ligeså liliekonvaller. Man kan kende dem på duften, samt måden stænglerne gror på - de er hvide og nærmest trekantede, men det er for omfattende at skrive om her. Hvis du er interesseret kan vi nok finde ud af noget, og jeg kan fortælle dig noget mere om planten - måden den gror på, hvordan man kan kende den osv.
Hilsen Bente

Nyt svar til emnet »Ramsløg i krukke«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Ramsløg i krukke

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider