Forum

Sød kartoffel?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Dorte Elsass, 13. april 2015 kl. 20.59

Hej alle sammen.

Er der nogen af jer der ved m man kan dyrke sød kartoffel i vores nordiske klima?

hvis man kan, dyrkes de så som alm. kartofler? hvor får man fat på knolden? eller kan man købe kartofler i supermarked og lægge i jorden og så går det hele af sig selv eller????

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eelke Wijnsma, 13. april 2015 kl. 21.30

Hej Dorte, du kan desværre ikke dyrke sød kartoffel under vores himmelstrøg. De kræver tropisk klima.

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sofus Ryge Petersen, 13. april 2015 kl. 22.00

De kan dyrkes i drivhus. De søde kartofler er rodknolde der dannes på en slyngplante - de ser meget anderledes ud end almindelige danske kartofler. Du kan læse en del om dyrkning mm. her: www.gourmethaven.dk/artikel/vis.php?id=234

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 13. april 2015 kl. 23.44

Hej Dorte.

Jeg har tænkt mig at prøve - sådan bare lidt for sjov :-)
Husk at det skal være en økologisk kartoffel man skal bruge, da de kommercielle kan være behandlet, så man ikke kan få dem til at spire..
Fandt denne side i går, hvor der er en rigtig god anvisning på, hvordan man laver stiklinger til videredyrkning:

www.buzzfeed.com/arielknutson/vegetables-that-magically-regrow-themselves#.sw0RzXB8R

Hilsen AG

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 14. april 2015 kl. 0.09

De kan også dyrkes i mistbænk - havde en plante for et par år siden, som jeg høstede lidt over 2 kg på :)

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorte Elsass, 14. april 2015 kl. 8.56

tak for hjælpen.

det skal prøves engang når jeg får bygget et nyt drivhus, gud hvor jeg savner mit drivhus som detsvære afgik ved døden i et stormvejr for 2 år siden da en trampolin kom flyvende ind i det.

Nyt svar til emnet »Sød kartoffel?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Sød kartoffel?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider