Forum

Sætte kartofler

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Malin B., 29. marts 2015 kl. 11.46

Jeg har dækket mit kartoffelbed over med plastic og jorden er nu nået en temperatur på 7 grader. Kartoflerne spirer og jeg vil tro, de er klare at komme i jorden. Kanjeg sætte dem nu og dække jorden over igen, eller skal jeg vente indtil jorden kommer op på 8 grader? Og kan kartoflerne tåle at spire lidt mere?
MVH

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 29. marts 2015 kl. 12.52

De kan sagtens tåle at blive liggende lidt endnu - du skal ikke sætte dem, før jorden er varm nok :)

Og med de nattemperaturer, de lover sidst i næste uge, kan det godt vare lidt endnu...

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eelke Wijnsma, 29. marts 2015 kl. 19.38

Jeg ville spraye lidt vand over dem, da dine kartofler ser ud til at have rynker :-)

Jeg sprayer med lidt vand ca. 1 til 2 gange pr. uge, det er med til at bevare spændigheden i kartoflen.

Men du skal vente med at sætte dem til jorden er 8 grader varmt, som minimum.

Held og lykke med dyrkningen, det skal nok give en masse dejlige kartofler til sommer.

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 30. marts 2015 kl. 10.03

På markerne er de tidlige kartofler lagt for en måned siden. Her i haven for 3 uger siden. Jeg sætter en portion mere om en til to uger, og 1 maj sættes resten uanset temperatur.
Jeg regner med at kunne høste nye kartofler fra friland den 15. maj. Potterne inde begynder jeg at spise af den 1. april - der er blomster i nu.
Hvis du deler dine kartofler i flere puljer, har du chancen for at få tidlige kartofler, men selvfølgelig også risiko for at det ikke lykkes. Den sene lægning vil derimod være sikker.

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Conny Jensen, 6. april 2015 kl. 9.23

Det er første gang jeg skal sætte kartofler i mit nye højbed, hvilken sort er bedst. Det skal helst være en fast kartoffel

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 6. april 2015 kl. 10.15

Der er ikke en sort, der er bedst. Der er mange gode, der har forskellige egenskaber.
Se under "køkkenhaven" i feltet oppe til venstre.

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eelke Wijnsma, 6. april 2015 kl. 12.45

Jeg har de sidste par år dyrket sorten Linzer Delikatesse og de er et kæmpe hit herhjemme og hos naboerne.

Det er en asparges lignende kartoffel, som er meget højtydende og velsmagende, samt fast efter kogning.

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 6. april 2015 kl. 14.01

Vi dyrker i år kun egne læggekartofler:
tidlige kartofler: Solist og Alliance. Solist er stor, men koger let ud. Alliance er ny hos os, men den ser ud til at være tidligere, end Solist.
Middeltidlig: Raja. Det er den eneste anden, der koger let ud og kan bruges i sammenkogteretter, så derfor holder jeg fast i den, selv om Lone sikkert gerne så den udskiftet. Den er rød, og derfor let at kende.
Sene: Ditta er fast, stor og hører til det faste sortiment. Minder i navnet om vores datter Ditte.
Sava er en fin normal kartoffel, som vi har haft i mange år.
Exquisa er vores erstatning for aspargeskartoflen. Aspargeskartoflen er vi også meget glad for, men den kan have lidt problemer med skimmel.
I år har vi droppet aspargeskartoflen og Estima, som gav fine store bagekartofler, men det gør flere af de andre også, og med så få bede (3), må man begrænse sig.
Vi har tidligere prøvet mange forskellige. Det har ofte været udbuddet, der afgjorde, hvad sortimentet det enkelte år blev.

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Malin B., 8. april 2015 kl. 11.35

Tak for jeres input. Jeg har gjort som I anbefalede, og har ventet med at få kartoflerne i jorden. Nu måler den dog 8 grader og jeg har lige lagt mine kartofler. To hurtige spørgsmål; skal jeg vande dem? Og skal jeg igen dække bedet over med plastic? Jeg kan se, at mit andet bed som ikke er overdækket måler 7 grader.

Mvh Malin

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 8. april 2015 kl. 11.43

Ja, overdæk med plastic igen. Evt. med fiberdug under.
Plastic (klar) lukker varmen ned i jorden og hindrer, at den for let forsvinder igen. Desuden holder den på fugten. Fiberdugen isolerer og mest, når den er beskyttet af plastic.
Når kartoflerne titter frem skal du fjerne plasticen, men beholde fiberdugen en tid endnu, specielt hvis der er udsigt til frost.

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Malin B., 8. april 2015 kl. 11.50

Tak for hurtigt svar!! Skal jeg vande før jeg dækker over?

Nyt svar til emnet »Sætte kartofler«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Sætte kartofler

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider