Forum

Flutning af rabarber.

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Trine H., 15. marts 2015 kl. 10.07

Kan jeg godt flytte mine rabarber nu? Har læst et sted at det er bedst i efteråret, og om foråret inden de bryder knoppen. Er ikke helt sikker på det med knoppen, men det er en ret gammel plante, så mon ikke det går? Eller hvad?
Hilsen Trine

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 15. marts 2015 kl. 10.45

Trine, du kan fint flytte dem nu. Forår ville være mit foretrukne tidspunkt at flytte rabarber på.

Vær forberedt på, at du måske glemmer nogle små rodstumper, som vil gro videre på det gamle sted, hvis ikke de graves op efterhånden, som de sender skud op i lyset :-)

Du kan også let dele dem du graver op og få flere planter.

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Trine H., 15. marts 2015 kl. 10.50

Tak for råd. Tror jeg bare flytter dem nu. :-)

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 15. marts 2015 kl. 11.44

De er meget lidt sarte - jeg havde en gang glemt et par rodstumper oven på jorden efter en omplantning, og da jeg stødte på dem efter et år, var der stadig liv i dem :)

Det mest bøvlede er faktisk, at der skal dækkes med noget lystæt pænt længe, der hvor de kommer fra, hvis de ikke skal skyde igen...

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 15. marts 2015 kl. 14.45

De har en stor rod der går dybt- bare så du ved det.
Jeg har flyttet rabarber flere gange på forskellige årstider uden problem.

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Palle F., 15. marts 2015 kl. 15.23

Og synes du den ene blok er lidt i overskud, så sæt den i en balje, pak lidt jord omkring den, og sæt den ind. Der skal helst være mørkt hvor du stiller den. og omkring de 15 grader. Sørg for at den ikke tørrer ud. Og glæd dig til de flotteste røde rabarber du kan forestille dig, om ikke så lang tid.

Du kan plante blokken ud senere, når du har fået høstet af den et par gange. Brug en anden blok til næste år.

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 16. marts 2015 kl. 19.14

Rabarber er godt nok sejlivede, hvor de har groet i mange år.
Men jeg vil nu sige, at jeg har været ude for, at de gik ud på stedet, som jeg flyttede dem til!
Men heldigvis forsatte det tilbageværende med at vokse villigt. Så skaden blev ikke så stor.

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Koch, 31. marts 2015 kl. 21.21

Jeg købte fire rabarberplanter sidste år og de forsvandt alle i ukrudt og kan ikke opspores
Jeg troede de ku klare alt
Nu må jeg prøve igen, køber jeg nye planter, er det så nu det skal ske??

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 31. marts 2015 kl. 22.22

Jeg har lige flyttet nogen af mine. Og det mine havebøger siger ensstemmende: De skal sættes i gennemgravet jord i sol/halvskygge. Det føler jeg må ikke så meget klpgere over...

Derimod kan man nok med fordel gøde- og ikke regne med at høste før næste år. Mine var kæmpe, da de stod ved siden af komposten, men var i halvskygge.

Den fhv kompost er superdejlig let jord. Men nu i skygge.
Mvh
Tine

Nyt svar til emnet »Flutning af rabarber.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Flutning af rabarber.

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider