Skrevet af: Peer Møllebæk, 24. august 2004 kl. 13.13
Skal opal ikke ha et andet blommet træ
for overhoved at gi' frugt.
Skrevet af: BN, 25. august 2004 kl. 21.22
Nej, Opal er selvbestøvende.
Skrevet af: Dalia, 14. oktober 2008 kl. 16.57
Jeg har fået et lille opal blommetræ i gave af min mor. Hvornår er det bedst at plante træet? Kan den overleve vinteren? Hvilken slags jord skal den plantes i og skal den stå et solrigt sted? Endvidere vil jeg høre om det er nødvendigt med gødning?
På forhånd mange tak for svar.
Hilsen fra en uerfaren havepige.
Dalia
Skrevet af: Boi Jensen, 14. oktober 2008 kl. 17.47
Hej Dalia
Du graver et hul godt og vel så stort som en gulvspand (12 liter), men hellere større og løsner jorden i bunden. Træet er formentlig i potte, så du må gerne pille rødderne lidt ud og lade noget af spagnumen falde af oven på jorden så rødderne får kontakt med jorden i plantehullet.
Derefter træet ned i hullet hæld 3/4 af jorden i hullet og en spand vand oveni. Resten af jorden i og måske en støttepind der bindes til træet med noget forgængeligt snor eller stof, hvis der bruges noget ikke forgængeligt, skal det fjernes igen om senest 2 år igen.
Ingen gødning før træet har givet en spand frugt og så må du godt begynde at gøde med f.eks. kompost. Bruger du almindelig gødning, skal du spare på kvælstoffet og det betyder at læser du gødningstallet på gødningsposen, skal det første tal være så lavt, som muligt evt. brug ren kali.
Holder du en kvadratmeter ren omkring træet for græs der må gerne stå sommerblomster eller stauder under 40 cm i det. Frigives der så meget gødning, at det sjældent vil være nødvendigt at tilføre noget og så slipper du for at ødelægge barken, hvis der køres på træet med f.eks. plæneklipperen.
www.de-gamle-sorter.dk
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Opal blommetræ