Forum

Fra græsmark til køkkenhave.

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Line J., 9. marts 2015 kl. 12.24

Hej.
Jeg er ny bruger her på forum.
Vi skal have lavet en del af en tilgroet græsmark om til køkkenhave. Jeg har forhørt mig ved et plantecenter og jeg blev anbefalet at fjerne det øverste græslag og så fræse kompostjord og staldgødning ned i jorden. Men så har jeg siden læst lidt om, at hvis man bare fræser græsset ned, behøver man ikke at gøde- ud over kål og sådan. Det drejer sig om små 200 m2 og det letteste ville helt klart være at fræse græsset ned, men bliver der et kæmpe arbejde med at fjerne græs igen og igen eller hvad er ulempen ved den metode?
Mvh Line

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 9. marts 2015 kl. 16.47

Hvia du bare fræser græsset ned, så er jeg temmelig sikker på, at du snart har en græsmark igen, medmindre du river al græsset sammen bagefter- og det er meget, og luger hele tiden.
Jeg vil mene, at den ideelle metode er reolgravning- der er flere sider på nettet om dette, eller som minimum, at jord med græstørv graves i 1 spadestiks dybde og vendes, så græstørven vender nedad. Så mister du heller ikke næringsstofferne der er i græsset.

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 9. marts 2015 kl. 18.05

Hvis tanken er at dyrke køkkenhaven i mange år og interessen er stor, så er der kun den vej, som Mette beskriver og før dét: Planlægning og tålmodighed!

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 9. marts 2015 kl. 20.54

Her er lidt at læse om køkkenhave i græsplænen: www.havenyt.dk/soeg/?q=k%F8kkenhave+i+gr%E6spl%E6nen

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Dalsgaard, 10. marts 2015 kl. 20.37

Hej Line,

Jeg har inddraget græsmark til køkkenhave på ialt 150m2 i min have (i tre omgange á 50m2) . Jeg har draget mig nogle erfaringer som jeg gerne vil dele.

- Direkte nedfræsning af grønt græs er MEGET arbejdskrævende. Jeg har selv en 8HK fræser som sagtens kan køre fast i en god gang lang græs
- Senegræs er sejlivet og overlever med lethed nedfræsning/nedgravning
- Flere steder står nævnt at diverse utøj kan forventes i årene efter inddragelse af græs. Dette har jeg ikke haft problemer med så dette ville jeg ikke være bekæmret for
- Ved at fjerne øverste jordlag fjerner man en ret stor del næring, men vigtigst af alt en stor del plantemateriale som gør jorden frugtbar og let at arbejde med.

Derfor har jeg nået frem til følgende fremgangsmåde på mit 4 stykke græs på 100m2 som jeg er igang med at inddrage:
1. Hold græsset tæt slået i 1 sæson. (måske har du allerede klaret dette)
2. Læg sort plastik over jorden fra forår til efterår (grimt!, men resultatet er det værd). Plastik i ruller kan købes i byggemarkeder - husk det skal være UV bestandigt.
3. Samme efterår, som der har været plastik på, kan plastikken fjernes og tilbage er en fantastisk jord som er formuldet og løs 30cm ned. MEN senegræsset (og evt brændenæller+tidsler) har overlevet
4. DERFOR, lug, lug, lug eller alternativt sæt næste sommer af til at fræse stykket hver gang senegræsset har fået 2 blade.

Ovenstående er mine erfaringer med inddragelse af græsmark til køkkenhave på meget effektivt og uden at ødelægge ryg, men ulempen er at det tager tid. Plastikken kan sagtens genbruges ellers kan du evt bruge genbrugsplast til det (f.eks. det plastik som landmændende bruger til at afdække ensilage?)

Evt kan det være en kombi hvor du graver et lille stykke for at få styret plantelysten i år og imens kan plastik gøre arbejdet på resten...

Mvh

Søren

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 11. marts 2015 kl. 10.09

Helt enig med Søren!

Man skal ikke bare fræse løs: Jeg *har* været der- og de 100 tidsler, blev til 10.000, også selvom vi lagde kartofler og såede ærter. Af skade bliver man klog.

Frø i jorden vil spire, men hiv det op efter en byge/hak det op på en solskinsdag med lidt blæsevejr, så dør rødderne. Rodukrudt formerer sig- TADAH- med rødderne. Det kan betale sig at så afgrøder, der dækker jorden, og fx grøngødning efter høst. Eller fx morgenfruer, de er simple og meget taknemmelige- og så bliver man glad for at se på dem. Spinat eller blodkløver og blomsterkarse- er også gode.

Planlæg dit bed: Efter kartofler, kan man plante jordbær... Bar jord er ukrudtets ven!

(Men i tidseltiden havde jeg ret mange sommerfugle i haven- og stillits (som er en meget nydelig finkeart!)).

Mvh
Tine- der går ind for sort plastic.

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Line J., 11. marts 2015 kl. 10.48

Af hjertet tak for at dele erfaringer. Jeg bliver klogere. Med små børn er man nødt til at afsøge, hvor gærdet er lavest, så man også har tid og ork til at være sammen med dem, jo :) Jeg tror, som Søren foreslår, at vi anlægger en midlertidig mindre køkkenhave for i år og piller græsset af og reolgraver( som jeg nu ved hvad er) og så afdækker et andet stykke til kommende år. Ville det give mening at så grøngødning til efteråret på det stykke, der har været afdækket? Eller er det smækfuld af næring i sig selv?
Mvh Line

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Dalsgaard, 11. marts 2015 kl. 14.13

Personligt ville jeg lade plastikken ligge så længe som muligt. Grøngødning til efteråret kan sikkert også lade sig gøre, måske efter en gang fræsning. MEN husk lige at lade stykket ligge i 2-3 uger efter fræsning for at se om alt rodukrudtet er væk - ellers tror jeg det er bedre at smide plastikken over igen.

Der er jo helt sikkert forskel på jordene, men hos mig har det ikke været nødvendigt at gøde eller grøngødning. Om det er pga græstørven eller jorden generelt er jo ikke til at vide...

Et lille fif; hvis den sorte plastik bliver for kedelig kan du skære et par huller i den Ø20cm og plante enten squash eller græskar. Husk at skrabe tørven væk lige i plantehullet og giv masser af næring og vand (da de jo skal kæmpe med græsset som sikkert ikke er helt dødt). Vær efter for dræbersnegle den første måned, herefter skal se nok klare sig.

Mvh

Søren

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 11. marts 2015 kl. 17.45

Skal man virkelig vælge at tage det laveste gærde, så skulle du vælge ikke at dyrke køkkenhave eller at lave den meget mindre...

Start småt, se hvad det kræver - og vent så til de kære børn er store nok til at reolgrave, haha. SÅ kan du udvide efterhånden.

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 11. marts 2015 kl. 19.50

Apropos Sørens forslag, med at plant græskar, så plejer det at være et hit hos børnene og efteråret. Vi har især haft glæde af kæmpegræskar, men de kræver meget vanding og næring. Men børnene elsker at have kvarterets største græskar!

Held og lykke med køkkenhaven.
Jeg synes, at det er rigtig fornuftigt at skrue lidt ned for ambitionsniveauet, så du ikke går hen og blive stresset over noget der skulle være en fornøjelse.

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Line J., 11. marts 2015 kl. 21.07

Altså sikke en tone der kan være sådan et sted her…he he. Tak for gode råd :)

Nyt svar til emnet »Fra græsmark til køkkenhave.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Fra græsmark til køkkenhave.

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider