Forum

Kogødning – naturgødning

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Christina Bjørk, 3. marts 2015 kl. 12.28

Hej

Er der nogle der ved hvor i Horsens jeg kan få weibulls ko/naturgødning ?
- eller noget der ligner ? ( jeg er ved at besvime over prisen på den fra Hornum )

Jeg gad godt hente gratis selv havde jeg haft en trailer, men suk det har jeg ikke - og manden min har udtrykkeligt forbudt mig at transportere møg i bagagerummet :-)

Jeg har fed umulig ( men ikke død ) lerjord, så idéen med stuntet er at få bedre struktur/mere humus samtidig med at jeg vel får gødet jorden..

Alternativer der ligner topdressing metoden er selvfølgelig velkomne, de steder jeg er nødt til at gå i jorden gør jeg selvfølgelig hvad jeg kan når jeg er der, men jeg ville gerne gøre noget generelt især i de etablerede bede.

Mvh
Christina

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 3. marts 2015 kl. 13.56

Hvis du har krog på bilen, kan du jo leje en trailer...

Eller måske spørge en lokal rideskole, om de vil bringe gødning ud til dig for et mindre beløb?

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christina Bjørk, 3. marts 2015 kl. 14.32

Hej Freya

Ingen krog, beklager min uklare formulering...

- det andet havde jeg ikke tænkt på, det var måske ikke umuligt :-)

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 4. marts 2015 kl. 21.34

Det kan være at du skal pakke det i sorte sække, som de så kan køre hjem for dig . Hvis det er rent hestemøg kan der ikke være mere end ca. to spandefuld i en sæk og du skal bruge en del .

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christina Bjørk, 5. marts 2015 kl. 13.14

Hej Søren.

Det lyder rigtigt, og det får mig til at tænke på hvor mega tungt det så også er at håndtere...men man kan vel blande det med noget andet og lade det delvis kompostere før brug, eller ?

Haven har, før huskøbet for 4 år siden, tilhørt en ældre dame som jeg er ret sikker på har pudset og nusset og fejet og skaffet ALT væk, der var langt mellem stauderne ( bar jord ) osv.

Så den jord trænger til noget nursing....

Jeg har først og fremmest ( måske en fejl ) været fokuseret på at plante tættere, og finde det der trives bedst, og plante bi-planter og prøve at tiltrække pindsvin, kort sagt til en levende have, frugtbuske var der heller ikke og det blev det første da det er et must. Drivhus blev det næste must.

Så jeg har ikke ofret opmærksomhed på det her, før jeg faldt over det i forbindelse med en gang oplæsning på organisk gødning hvor der stod om den jordforbedrende effekt på lerjord - tænkte straks åhåh den er vist god nok, det mangler min jord - jeg har indtil nu bare brugt kunstgødning i mangel på viljen eller motivation til at sætte mig ind i den organiske del, eller måske fordi jeg har fokuseret på alt det andet

Men min vanlige ringe tålmodighed når jeg har sat mig noget i hovedet har jeg nu bestilt 10 sække med Champost jordforbedring ( komposteret hestemøg ) - fandt et godt tilbud med levering - samt 15 kg 'hønsegødning' ( jeg håber der er hønselort og ikke høns i den ) - og jordforbedringen bliver så topdresset i bedene i prioriteret rækkefølge nu her.
- så er jeg da startet :-)

Så må jeg se om jeg i løbet af sommeren ikke kan skabe en mulighed for at få noget møg hjem i en bunke i et hjørne til brug for efteråret.

Jeg har opstartet kompostbeholder sidste år - og har læst om bladkompost ( overvejer næsten til efteråret lige at fise ned i skoven efter et par ekstra sækfulde blade )
- og generelt lader jeg græsafklip og ikke frø-bærende ukrudt smågrene osv ligge..

Og jeg går selvfølgelig over til organisk gødning nu hvor jeg har fattet forskellen :-) - selv om jeg stadig er blank på typerne.....

Alternative forslag er selvfølgelig stadig velkomne, det kunne sagtens være der var noget mere der kunne (gen)bruges, som jeg har overset, jeg føler jeg er lidt begrænset i en villahave, men det er muligvis og forhåbentlig bare til jeg får mine planer op at køre

Nyt svar til emnet »Kogødning – naturgødning«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Kogødning – naturgødning

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider