Forum

Braklægning af køkkenhave

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Vagn Nielsen, 2. marts 2015 kl. 9.43

jeg er alvorlig syg og forventer at være uarbejdsdygtig i ca 4 mdr. Hvordan vil jeg evt kunne braklægge min store ca 700 kvm køkkenhave, så den er klar igen forår 2016. MVH Vagn

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 2. marts 2015 kl. 16.44

Jeg synes, du skal så grøngødningsplanter til glæde fir jorden, sommerfugle, bier og ikke mindst dig selv, så du stadig kan glædes over haven.

Fx honningurt, blodkløver og andre, der ikke overvintrer! Fx ikke græsser, de giver for meget bøvl efterfølgende.

Et par græskar vil også kræve et minimum af pasning. Eller plant nogle tagetes eller blomsterkarse ud. Eller så timian i et bed? Den er også køn og god til insekter.

Jeg er gravid, så jeg vil selv lave et tagetesbed i køkkenhaven, med rød amarath i midten. Tagetes kan blandes i farver.

Jeg har en del frø af ovenstående, hvis det har unteresse? Fx timian, honningurt, forskellige tagetes mfl.

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 2. marts 2015 kl. 16.46

Og så god bedring!!!

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 2. marts 2015 kl. 16.56

Hej Vagn

Som Freja skriver, så dyrk en afgrøde, der ikke volder besvær efterfølgende - jeg ville så havre.

Hvis der skal ske noget her og nu, altså før jorden er bekvem, så kunne du dække det hele med et godt lag halm og glæde dig til en skøn og udhvilet jord i foråret 2016 :)

God bedring !

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vagn Nielsen, 2. marts 2015 kl. 17.54

Hej Freya!
tak for svar . jeg vil meget gerne modtage nogle frø fra dig, blodkløver, timian , tagetes, og amarath.
honningurt, hjulkrone og solsikker plejer at så sig selv. jeg såede et bed med vinterhestebønne i efteråret, jeg har lidt havre. hør, og mark lupin(kvælstofsamler). Så med lidt hjælp fra familie og venner kan det vist ikke gå helt galt
E-mail: vj_n@mail.dk

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 3. marts 2015 kl. 15.40

Har sendt dig en besked Vagn.

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 4. marts 2015 kl. 12.05

Hvis du har adgang til en trailer og en stor portion hestegødning med halmnan du også lægge dette ud. Det er godt for regnormene og for jorden hvis du skal dyrke rodfrugter og kartofler og eller døjer med etårig ukrudt . Jeg har brugt det i mange år i min gamle have .

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 4. marts 2015 kl. 20.42

Når du ikke skal bruge haven i år, vil jeg fraråde for store gødningsmængder. Næringsstofferne udvaskes, så dem er der ingen gavn af næste år. Evt. Vent til efteråret.

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 4. marts 2015 kl. 21.22

Næringstofferne bindes i halmen . Der skal være en god portion halm i ellers vil der ske en udvaskning sted . Hestemøg indeholder ikke så meget "krudt" og kan bedre ligge sammen med halmen . Der skulle gerne være halm i overskud til efteråret som kan fræses ned. Herefter kan man så en efterafgrøde .

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vagn Nielsen, 5. marts 2015 kl. 5.05

der er for mig ingen tvivl om at haven skal tilsås, kun et spørgsmål ,med hvad. hvad giver luft i jorden? hvad ønsker fuglene? hvad kan bier og andre insekter tænke sig? hvordan samler man N sammen til de N-krævende afgrøder så som kål, til næste år? hvis der så også kan blive lidt øjet, så er det rigtig godt. det er de spørgsmål, jeg stiller til mig selv.
Jeg skal ikke købe gødning til min køkkenhave, hverken kunstgødning, natur gødning, økologisk gødning eller hvad plante centrene nu handler med.

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 5. marts 2015 kl. 12.00

Så vil jeg anbefale dig lucerne, der går i dybden med sine rødder. Problemet er bare at den er flereårig og yder mere jo længere tid den står . Desuden kræver den en kraftig fræser når den skal nedfældes .
Der findes mange kløverarter som du kan anvende . Hvis du anvender hvidkløver som næsten trives på alle jorder, kan den optræde som ukrudt . hvis du vil undgå at avle sygdomme, skal du ikke så sennep olieræddike da jeg mener at sidstnævnte er i familie med rødbede og bladbede . I hvertfald skal den indgå i et sædskifte på 4 - 5 år.

Nyt svar til emnet »Braklægning af køkkenhave«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Braklægning af køkkenhave

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider