Forum

Ny i køkkenhaven

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Casper Nielsen, 23. februar 2015 kl. 19.55

Vi er to par, som netop har købt en kolonihave..

Vi er uden erfaring i køkkenhaven, men vi kan da læse en bog eller spørge os frem - så vi håber det går..

Vi har kigget på diverse frø etc., men det er jo lidt af en jungle. Det utrænede øje ser jo to ens frø, som kan koste mellem 2 og 40 kr.. Er der forskel på kvaliteten eller er det bare emballagen/navnet der koster?
Hvis ja, hvilke kan så anbefales?

Nogen der har erfaring med økologiske frø? Er de sværere at dyrke end de konventionelle? Vi vil gerne dyrke økologisk, men hvis det kræver stor erfaring eller viden, så er det måske ikke den rigtige vej at gå som nybegynder..

Har også læst mig frem til, at nogle planter har det bedre ved siden af hinanden end andre.. Nogen der har et forslag til, hvordan man kan/bør plante følgende planter i forhold til hinanden:

Kartofler
Ærter
Gulerødder
Bolsjebeder
Radiser
Spidskål

Derudover en masse krydderurter i højbede

På forhånd tak

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 23. februar 2015 kl. 21.14

Hej Casper.

Jeg har ikke den helt store erfaring med køkkenhave, men jeg ved i hvert fald at økologiske frø ikke er sværere at så.
Her et link til en side om blandingskulturer, som jeg selv har haft glæde af at bruge :

www.slottet-i-smoermosen.com/okologi/okologi_02.html

Hilsen AG.

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 23. februar 2015 kl. 21.25

Lige et link mere, som I måske kan få fornøjelse af :

www.planteriget.dk/arstiden-i-haven/masser-af-gr%C3%B8nsager-pa-et-lille-areal

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 23. februar 2015 kl. 22.30

@Casper
Har I læst har I vel også læst John Seymour. Hvis ikke er han et vigtigt og hyggeligt bekendtskab.
Det er min erfaring, at økologiske frø har en lidt ringere spireevne end ikke økologiske.
Det er død irriterende når man f.eks. bruger "minecap" til forspiring og der er "huller" i spirebakken.
Økologisk dyrkning er generelt mere besværligt. Men til gengæld er nydelsen større!
Tænk også på gødningen! Der som står i Bauhaus og lign. steder som "kan anvendes til økologiske afgrøder" og lign. er ikke nødvendigvis økologisk gødning.
Her skal i vælge f.eks. lupingødning (økologisk) som kan købes i mange gårdbutikker.
Dette link indeholder en masse vigtige oplysninger/emner.
www.havenyt.dk/artikler/dyrkningsmetoder/saedskifte_og_naboplanter/

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 23. februar 2015 kl. 23.06

@Casper
Kartofler = natskygge familien
Ærter = ærteblomst familien
Gulerødder = skærmblomst familien
Bolsjebeder = amarant familien
Radiser = Korsblomstfamilien
Spidskål = Korsblomstfamilien
Der er ingen af de nævnte planter, der har specielt behov for andre på listen.
Men du kan sætte hestebønner med kartoflerne, for de giver kvælstof, og kan hyppes sammen med kartoflerne.
Du kan sætte løg (porre) sammen med gulerødder, for det nedsætter angreb af insektangreb på begge sorter.
Du kan have ærter (lave) sammen med spidskål, for det giver kvælstof. Radiser er så hurtigt voksende, at du kan dyrke dem før, der kommer andre afgrøder.

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Casper Nielsen, 23. februar 2015 kl. 23.21

Tak for alle svarene!

Vi har som sagt lige overtaget kolonihaven, så vi ved ikke hvad der har stået hvor sidste år. Så vi må bare plante efter bedste evne.

Hvordan er folks erfaring med klargøring af jorden? Går ud fra man skal fjerne den ukrudt der står nu, men skal den derefter vendes med en spade, skal den køres over med en fræser eller noget helt tredje? Og hvad med gødning? Skal det i jorden inden man vender den, efter eller begge dele? Og skal der gødes forskelligt? Hvad jeg har læst mig til, skal ærter f.eks. ik have for meget kvælstof? Så det skal man være obs på, inden man spreder gødning i det hele? Skal der gødes i løbet af året?

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 24. februar 2015 kl. 0.49

Jeg synes, at I skal sætte lidt tid af til at søge information her på havenyt. Det er jo meget omfattende at forklare det hele her - og alting står her et eller andet sted i forvejen :)

Tag en punkt ad gangen - f.eks. start med at søge på jordbehandling - og så gå videre med det, som I gerne vil vide noget om. Der ligger et hav af gode artikler herinde, som I kan have enormt meget glæde af.

Og lån evt. hvad I kan finde af bøger på biblioteket - der er jo tid endnu, før I behøver gå i gang!

Det vil I få meget mere ud af end en række korte svar her, som kun "kradser i overfladen" :)

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 24. februar 2015 kl. 7.02

Efter min erfaring er der ikke forskel på spireevnen overhovedet på økologiske henholdsvis konventionelle frø. Har også meget svært ved at se en teori bag en evt. forskel - det skulle da lige være til de økologiske frø´s favør :-)

Der er derimod meget forskel på frøleverandører / -producenter!

At økologisk havedyrkning skulle være mere besværligt skyldes udelukkende det forhold, at Verden omkring dig, inklusive de fleste havecentre, er konventionelt fokuseret. Det er min personlige erfaring, at jo mere jeg forstår omkring økologi, desto lettere bliver det og desto sundere bliver min jord og dermed planterne.

Så mit bud, Casper, det er, at I læner jer tilbage og nyder den første sommer i kolonihaven og ser, hvilke vækster der er i haven og se lidt på hvad og hvordan naboerne/ ildsjælene gør. Begræns arbejdet til at fjerne det værste ukrudt og få afsat plads til en kompostbeholder. I drivertiden læser I så en masse om økologi :-)

Tillykke med de - snart - grønne fingre!

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 24. februar 2015 kl. 9.20

Tilmeld dig også nyhedsbrevet her på Havenyt. Så får du hver uge fine remindere om, hvad det nu er tid til i køkkenhaven (og pryd).
Start i det små fx med kartofler, ærter,gulerødder og løg. Så kan I få nogle successer, som I kan udvide for hvert år, når I får mere erfaring.
Og så find en nabo i kolonihaven, som sikkert gerne vil give gode råd og tips. Det er vel ideen med at have en KOLONIhave :)

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 24. februar 2015 kl. 9.21

Og husk bærbuske - de er nemme at passe, så I kan høste noget.

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 24. februar 2015 kl. 11.51

Mit råd: Lad det ikke blive til den store videnskab, Selv børn i børnehaven får noget ud af at have en klat jord! Herregud, det er da sjovt at prøve sig frem. I har vel ikke regnet med at skulle forsyne hele familien med grøntsager - eller at tage på torvet med dem det første år?
Jeg ville blive smadder forvirret af at læse alle gode råd, hvoraf mange modsiger hinanden. Take it easy og nyd alt det grønne der vil vokse op - ukrudt - eller spiseligt. :-) Pøj pøj. En sidegevinst ved an have er at man sparer fitnesscentret .
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Ny i køkkenhaven«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Ny i køkkenhaven

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider