Forum

Brændnældegødning

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: John Pedersen, 11. februar 2015 kl. 18.30

jeg har et par dunke med brændnældegødning stående i drivhuset som jeg ikke fik brugt sidste år. Så jeg havde tænkt at bruge det, når mine hvidløg skal gødes her i marts.
Men har det stadig samme kraft/virkning ca. et halv år efter jeg har lavet det ?

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 11. februar 2015 kl. 20.44

Det er jeg næsten hel sikker på at det har. Det er et udtræk .
Du skal måske ryste dem før du udbringer det. Så får du næringssaltene blandet rundt i væsken .

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 12. februar 2015 kl. 10.13

Det er yderst begrænset den gødnings kraft der er i brændenældeudtræk , det stinker og indeholder masser af brændenældefrø som villigt spirer................det er min erfaring.

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bo G., 12. februar 2015 kl. 14.01

Som jeg har forstået det, så skal man lave brændenældeudtrækket inden nælderne sætter blomst, for ellers er der ikke ret meget næring i planterne, Svend.

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 12. februar 2015 kl. 15.42

Udtrækket har faktisk et ret højt indhold af kvælstof - men jeg kan ikke lige finde tallene. Måske er det her på havenyt et sted, de ligger...

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 12. februar 2015 kl. 16.06

Hej John Pedersen

Jeg har lige sakset lidt i en artikel fra arkivet "Ekstra kvælstof" som Karna Maj har skrevet:

"Brændenældeudtræk som gødning.
Brændenælder er meget rige på kvælstof og mineraler, især jern. Der er større indhold af kvælstof i brændenælder plukket i maj end senere på året. Man får en god her-og-nu-gødning ved at lægge brændenælder i en balje vand og lade det gære til brændenælderne går i opløsning. Inden blomstring bruges hele planten minus rod. Det lugter ikke ret godt, når det er klar til brug efter 1–2 uger. Brændenældevand laves ved at komme 1 kg friske brændenælder eller 200 g tørrede i 10 liter vand. Udtrækket fortyndes med 10 liter vand pr. liter og er især velegnet til vanding af småplanter. Man kan bladgødske ved at vande plantens blade med udtræk fortyndet med 20 liter vand til 1 liter udtræk. Det må dog ikke ske i solskin, da det så kan svide bladene"

Så prøv dig frem - men fortynd nældevandet i forholdet 1 del nældevand til 10 dele vand for ikke at risikere svidning.
Men selv om man kan registrere vækst nu, så er det utvivlsomt en god idé at vente til marts med at tilføre næring - præcist som du selv er inde på!

Venlig hilsen fra
Lone

PS - Svend Høst er i indlæg nr 2 inde på risikoen for spiring af nældefrø. Frø, der har ligget vanddækket hele vinteren er næppe spiringsdygtige - jeg vil vurdere risikoen som ekstremt lav.

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: John Pedersen, 12. februar 2015 kl. 17.14

Tak for jeres svar

Jeg brugte gødningen hele sidste sommer, og syntes det havde en fin virkning i min køkkenhave, så ingen tvivl om det skal bruges igen. Mit spørgsmål gik mere på om det kunne holde sig, som Søren fint svarer på i andet indlæg.

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 12. februar 2015 kl. 17.43

Jeg har måske bare været uheldig , det må prøves igen til foråret........inden nælderne blomster..

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 13. februar 2015 kl. 22.12

Sidste sæson lavede jeg et forsøg med gødning.
Brændenælde, lupin og udtræk fra køkkenkompost:
www.havenyt.dk/forum/dyrkningsmetoder/14009.html#e90298.
(Forsøget forsatte sæsonen ud til oktober).
Den suverænt bedste gødning viste sig at være udtrækket fra køkkenkomposten. Dernæst kom lupin gødning og først herefter brændenælde, der blot var en lille smule bedre end almindeligt vand (fra kompostbeholder).
Køkkenkomposten består af grønt affald fra køkkenet og grøntsags toppe m.v. fra køkkenhaven.
Med anvendelse af en kompostbeholder - med aftapningshane - er anvendelsen af flydende køkkenkompostgødning ikke noget problem.

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 13. februar 2015 kl. 22.39

Test

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 13. februar 2015 kl. 22.49

Det er et som kaldes auzin som brændenælder indeholder og som giver planter vækst, som om der er meget kvælstof i udtrækket. Selve udtrækket indholder ikke ret meget kvælstof . Det kunne man læse i nogle analyser som lå på nettet for nogle år tilbage hvor nogle elever havde lavet et forsøg meget forskellige udtræk, der skulle bruges som gødning til vandkarse . Det viste sig at den bedst gødning var den som var trukket på kløver tilsat em ( effektive mikroorganismer).

Nyt svar til emnet »Brændnældegødning«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Brændnældegødning

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider