Forum

Anbefal din bedste frugtsort!

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: James F., 25. januar 2015 kl. 17.50

Nu vare det ikke længe, inden jeg atter skal have gang i podekniven, spændende. :o)
Selvom der ikke er plads til ret mange nye træer, så tror jeg, at jeg liige kan klemme en 6-8 nye frugttræer ind... ;o)
Hvilken sort har du STØRST glæde af? Jeg vægter god smag, lang brugstid og sunde sorter.
Jeg søger forslag til både: æble, pære, kirsebær og blommetræer.
Da jeg bor på sandjord mod vest, skal forslagene kunne trives herude i den friske vind.

På forhånd TAK for Jeres inspiration

Med venlig hilsen JR

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren M, 25. januar 2015 kl. 18.16

Jeg stemmer på Filippa æbler, fordi de smager super og er relativ tidlige. Men holder ikke så lang tid...
Alternativt vil jeg vælge Ingrid Marie og Cox Orange som man kan lave til verdens bedste saft. De holder begge lang tid. Cox Orange får dog lidt skurv...

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 25. januar 2015 kl. 18.19

Jeg glemte at oplyse, at jeg har nogle træer med frugttræs kræft, - så anbefalede sorter skal være resistente mod denne sygdom, - hvis de findes...?

mvh JR

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 26. januar 2015 kl. 13.15

Grøn Reineclaude- er en super blommesort af de ældre, min gamle væltede desværre i "Bodil", men det er en meget lækker grøn blomme, med en meget god frugtsmag, som ikke er melet. Den kræver dog en bestøver, men Opal er altid god. (Den gule Reineclaude- bør man bare brænde!)

Den bliver høj, som et lille træ, men med passende beskæring (eller en stige!) kan man nå frugterne. Bemærk frugten forbliver grøn! (Første år ventede vi på, at de skiftede farve til rød eller gul- ;-D ) Ellers virker den til at være sund. (Vores Victoriablomme gik ud for åh, 15 år siden, og de er nok plantet samtidigt)

Jeg skal lige finde frem til den planteskole, der har dem (på nettet)- så kan jeg linke. Det er noget med gamle sorter....

Ellers er der jo Belle de Booskop, men den får nemt kræft. Mine er nu overlevere udi min første træbeskæringsøvelse:
Grene der krydser- tjek!
Grene der vokser stejlt- tjek!
Grene med kræft- tjek!

Tilbage stod en liden pind på 1 meters højde... Og jo- den er i dag et stort træ. Så der kan man se! BdB er selvbestøvende, men kan komme i vane med at bære hvertandet år som ældre. Man skal efter sigende kunne beskære sig ud af problemet. Jeg lever nu fint med det- de andre år bærer de andre ævletræer så. Og man må som have-ejer leve med, at ting nogengange *ikke* lykkes, men så er der nok andet, der gør! :-)

Mvh
Pinny

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 26. januar 2015 kl. 13.49

Opal blommetræet er min favorit. Den er over 30 år gammel og trives fint. Er blevet et stort flot træ, selv om her blæser meget. Giver et hav af skønne søde blommer som aldrig har fået orm eller andet utøj. Træet er om foråret oversået med hvide blomster som dufter af citron, og sikke en gang blommegrød der bliver hvert år. Eneste ulempe, der kommer lige lovlig mange frugter, men så skal grenene bare have en rystetur.

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 27. januar 2015 kl. 8.57

æbletræ Lobo - og blodblomme Trailblaeser er mine favoritter

Nyt svar til emnet »Anbefal din bedste frugtsort!«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Anbefal din bedste frugtsort!

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider