Forum

Overdækning af højbede

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Bo G., 7. januar 2015 kl. 12.35

Jeg har lavet fire højbede, der er cirka 1,5*3 meter hver. De er lavet med træ, og jeg skal nu have lavet en eller anden anordning, der gør mig i stand til at overdække nogle af dem med enten fiberdug eller gennemsigtig plast.

Jeg har overvejet forskelligt, men er efterhånden nået frem til, at det nemmeste nok vil være at bygge et simpelt træskelet som fiberdugen eller plastikken kan ligge hen over.

Men inden jeg gør det, vil jeg høre, om der er et par af jer herinde, der har en bedre idé. Jeg er garanteret ikke den første, der finder på at overdække sine højbede, så skyd endelig løs, hvis I har nogle gode og billige løsninger.

1 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 7. januar 2015 kl. 12.57

Jo da Bo:

Da festivalen var ovre, tog jeg ud på teltpladsen. Der fik jeg lov at samle ALLE de fiberteltstænger som jeg gad! ;o) Så til foråret vil jeg sætte 3-4 buer over højbedene, nu mangler jeg kun dugen.
Hvis du er i Vestjylland på et tidspunkt, så må du gerne hente "skellet" til dit højbed hos mig. :o)

Til gengæld kan du så fortælle mig, hvor jeg finder en god og billig vækstdug.! ;o)

go´dag
mvh James

2 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bo G., 7. januar 2015 kl. 13.04

Hej James
Det lyder som en god løsning. Jeg har familie i Vestjylland, så jeg kan formentlig godt komme forbi - eller i hvert fald sende en slægtning!

Ang. en vækstdug, så havde jeg planer om at bruge en gennemsigtig presenning fra Harald Nybord med UV filter. Den koster ikke ret meget.

3 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren M, 7. januar 2015 kl. 13.13

Hej Bo,

Jeg forsøgte mig sidste år, fordi jeg gerne vil begynde sæsonen lidt tidligere.
Jeg tog nogle pile grene som jeg brugte som buer. Så lagde jeg noget bobleplast over, og så nogle brædder i siden til at holde kanterne nede.
Min fantastiske hustru mente, det lignede Roskilde Festival pladsen - efter gæsterne var gået.... (og jeg er enig i at det ikke så godt ud). Da så vinden havde haft fat i det et par gange, så var der hul og det gik i stykker.
Jeg havde overdækningen på et par måneder, og fandt ikke den store temperatur ændring.
Men du skal da prøve! - bare sørg for at holde kanterne nede. Og fortæl endelig om det virker..

4 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 7. januar 2015 kl. 13.41

Der er mange måder at overdække højbede på.
Jeg anvender hovedsagelig tunneler.
Buerne en lavet af lister. Savet ud af et bræt og limet sammen i den form (bue) de skal have og monteret på en spinkel ramme af træ.
Rammen er fastgjort med et enkelt hængsel på midten så den kan vippes op. Et lidt specielt galvaniseret lille hængsel der er åbent, så rammen kan tages af og flyttes til en andet bed eller stilles til side (jeg kender ikke navnet på denne hængsel type og kan heller ikke finde det på nettet. Men en tømmerhandel har det).

Nettet montere jeg med en hæftepistol og flår det eventuelt af om vinteren og hæfter bobleplast på (kan købes billigt i store ruller!).

Tunnelen på billedet har "selvbærende buer". Bryder man sig ikke om de hælder, så kan man sætte en gennemgående liste foroven der holder buerne lodret.

5 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 7. januar 2015 kl. 14.36

Jeg bruger 6 mm armeringsjern i enderne og 3,4 mm ståltråd til mellem buerne.

6 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 7. januar 2015 kl. 17.48

Jeg har både træ med udfræset fals og 4mm glas i overskud fra mit nye halvtags drivhus jeg har lavet op ad sydgavlen , så det er mit bud til at dække et højbed , jem og fix sælger glasklare bølgedrivhusplader som også ville være en god løsning.......

7 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bo G., 8. januar 2015 kl. 12.45

Hej Søren
Jeg får slet ikke lov til at have noget oppe, der ikke ser ordentligt ud, så hvis jeg ikke gør mit forarbejde til UG, kan jeg lige så godt lade være. :-D

Willy:
Det ser ud som sådan noget, jeg gerne vil have op. Har du mulighed for at lægge et par billeder op af, hvordan du har lavet buerne? Det ville være dejligt at kunne se det.

Lars:
Det ser også rigtig godt ud. Hvor har du fået armeringsjernet fra?

8 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 8. januar 2015 kl. 13.10

Først købte jeg en ring 3,4 mm ståltråd - den tykkeste, de havde i byggemarkedet. Den kan godt holde fiberdug eller bionet oppe, men enderne trækker ind.
Derefter købte jeg armeringsjern i 3 m længde, ligeledes i byggemarkedet.
Jeg har trukket et flexibelt elektrikerrør (det var vist 50 øre pr. meter) over armeringsjernene for at undgå rust på dugen, og det giver nok også mindre slidtage.
Jeg er begyndt at slå gamle teltstænger, som jeg har fra genbrugspladsen, ned i bedets hjørner, så det er lettere at flytte buerne. Men på et tidspunkt vil jeg nok have permanente endebuer i alle bedene.

9 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 9. januar 2015 kl. 12.01

Bo G., i går kl. 12.45
Simple lister savet ud af et uhøvlet, ubehandlet tomme bræt.

10 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 9. januar 2015 kl. 12.04

Buerne er blot skruet ind i rammen.
Når lister limes skal de selvfølgelig spænde sammen.
Har du ikke tænger kan snor eller ledningsstrips sikkert bruges.

11 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 9. januar 2015 kl. 12.06

I enderne kan buerne evt. monteres med vinkler så de ikke falder så meget mod midten.

12 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 9. januar 2015 kl. 12.48

Hvis man tager to af de hvide elrør og sætter dem som et X, så bliver konstruktionen meget stabil i forhold til buer sat enkeltvis. Så vælter det ingen steder.

Der findes også et system til knudepunkter - det er lidt omstændeligt, men bestemt brugbart, hvis det ikke skal flyttes hele tiden - se her:

www.havenyt.dk/artikler/dyrkningsmetoder/anlaeg_og_teknik/709.html

13 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bo G., 9. januar 2015 kl. 17.53

@Lars:
Mange tak for beskrivelsen. Det var godt at høre om, hvordan du har gjort.

@Willy
Tak for billederne!!! Det var næsten sådan jeg havde tænkt mig at gøre. Men Karnas og Lars' model ser også ret nem ud. Men det er fedt med alle de forslag!

@Karna
God pointe, for det skal helst være ret stabilt, hvis det skal kunne bære en gennemsigtig presenning.

14 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 9. januar 2015 kl. 18.25

Jeg har også en plan om at bygge stativer til at lægge net/dug på, men jeg har tænkt mig at gøre dem firkantede for at få lige meget plads i hele bedet. Jeg synes faktisk ikke, at den buede er ret praktisk :)

Så når jeg engang får gjort noget ved det, bliver det trærammer, som nettet enten bare kan trækkes over, eller det bliver faste netrammer, der kan sættes sammen - evt. bindes sammen. detaljerne er ikke lige på plads endnu...

15 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 9. januar 2015 kl. 23.47

Fidusen ved overdækninger på rammer er selvfølgelig, at de let kan vippes op og stå åbne mens der sås, luges eller høstes.
Laves de i træ, så er hæftemaskinen let at bruge når plast eller dug monteres. Normalt sætter jeg ny dug på hvert år og hæfteklammerne lader jeg sidde. De genere ikke og der går mindst 20 år inden de gamle begynder at genere.

Har man som jeg højbede i samme flade mål flyttes tunnelerne blot rundt på bedene efter behov.
Et enkelt hængsel på midten er tilstrækkeligt til at holde tunnelen og det er samtidigt nemt at flytte den.

16 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 9. januar 2015 kl. 23.51

Tunnelen fastgøres på forsiden med en lille "lås".
Både "underdelen" af hængsel og lås sidder fast på alle bede.
Så det er blot at flytte rundt på tunnelerne.

17 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bo G., 10. januar 2015 kl. 13.51

Det ser fint ud, Willy. Det lyder egentlig også som en ret praktisk løsning.

18 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 11. januar 2015 kl. 12.36

Jeg fandt lige et billede af plasttunnel om foråret.
På dette område er der ikke rammede højbede.
På bagsiden er der stukket nogle armeringsjernsbøjler ned i jorden som sidder fast i et ønsken på tunnelrammen og derved fungere som hængsel, så tunnelen kan lukkes op og stå åben når der sås eller luges.

Nyt svar til emnet »Overdækning af højbede«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Overdækning af højbede

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider