Forum

Støttende naboplanter.

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 24. november 2014 kl. 14.32

Om der findes et særlig ord for det, ved jeg ikke.
Men plantes gulerødder og løg sammen (skiftevis i rækker) angribes hverken løg eller gulerødder af snyltere/insekter.
Med disse to afgrøder er det ekstremt effektivt.
Er der andre grøntsager der, på lignende måde, beskytter hinanden (forvirre insekterne?).

Er der en liste med grøntsager, der på denne måde støtter hinanden?

Mvh.
Willy

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 24. november 2014 kl. 15.33

Prøv at søge på gode naboplanter :)

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 24. november 2014 kl. 16.49

Det er ikke "gode naboplanter" som sådan.
"Gode naboplanter" er et vidt begreb, som også handler om udnyttelse af jordens energi, tættere planteafstand, udnyttelse af lyset m.m.
Det er specifikt naboplanter som gensidigt hindre angreb af insekter.

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 24. november 2014 kl. 17.02

Det med, at løg og gulerødder skiftevis i række skulle forhindre f.eks. gulerodsfluen, det er vist lidt af en skrøne, som gentages i det uendelige. At kalde det "ekstremt effektivt", når der er så mange forskellige erfaringer med det, er nok lige i overkanten :)

Min erfaring er f.eks. , at det ikke virker bedre end en hvilken som helst anden naboplante i blandingskultur med gulerødder og at gulerodsfluens angreb kan variere stærkt fra år til år.

Heller ikke med dette råd vokser træerne (gulerødderne) ind i Himlen - bliv derfor ikke skuffet, hvis det ikke virker for dig kære læser :)

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 24. november 2014 kl. 18.02

Der blev vist lavet nogle forsøg på et tidspunkt, og det var noget med, at der skulle være 5-6 rækker løg for hver række gulerødder, og så havde det en lille effekt...

Måske er det her på havenyt, jeg har læst det i sin tid?

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 24. november 2014 kl. 19.45

Jo færre blandt flere, des sværere må det være at snuse sig frem.
Har længe haft lyst til at eksperimentere med duftcamuflage - f.eks. Ved jævnlig overbrusning/ sprøjtning med ekstrakt af mynte, hvidløg eller tilsvarende.
Måske bliver der tid næste år - plejer jeg at sige :-)

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 24. november 2014 kl. 19.48

Det kommer jo også an på, hvordan insekterne finder planterne - er der ikke noget med, at kålsommerfuglen tager den på udseendet og bruger øjnene?

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 24. november 2014 kl. 19.56

Jeg gik ud fra at kålsommerfuglene lugtede sig frem, men indrømmet, så er det ikke noget, at jeg har studeret i litteraturen.
Det vil jeg da få gjort her i vinter, så kan det måske være med til, at jeg får gennemført nogle praktiske forsøg til sommer.

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 24. november 2014 kl. 20.53

Hvad med tomater og basilikum kan de gavne hinanden eller er det bare mode at man sætter dem sammen?.
Der var et frøfirma som havde lavet en lille folder hvor det fremgik hvilket planter , der kunne bedst med hinanden. jeg havde brugt den i mange år som en slags have bibel men jeg kunne godt tænke mig at prøve at lave om på det for at se om den havde nogen effekt eller om det bare var indbildning .

9 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 24. november 2014 kl. 23.36

Det med løg og gulerødder holder ikke en meter her, men Lolland er jo udkants, og lidt bagud. Så det kan være det kommer om nogen år. :)
Tillgengæld synes jeg tagetes er fine at have, under tomater, dild og nær salat. Der kommer ikke så mange hvide fluer og bladlus.

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 25. november 2014 kl. 13.09

I min erfaring har gulerødder og løg sammen virket fortræffeligt.
7-9-13 ;) har jeg aldrig haft orm i gulerødder eller løgfluer!
Jeg planter dem skiftevis: én række gulerødder og én række løg.
Det skal dog siges, at jeg aldrig (gennem mere end 20 år) har plantet løg og gulerødder uden de har været gensidige naboplanter.
Så måske er der slet ikke gulerods- og løgfluer i min have :)

11 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karin P, 25. november 2014 kl. 23.01

Jeg synes både jeg har haft held med gulerod+løg kombinationen og med "Flyaway"+tidlig gulerod kombinationen.
Og jeg har helt sikkert gulerodsfluer i min have, for de har "slået til" hver gang jeg har prøvet andet end ovenstående.

Nyt svar til emnet »Støttende naboplanter.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Støttende naboplanter.

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider