Forum

Insektnet på kålbed.

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 26. september 2014 kl. 11.14

Kan jeg fjerne insektnettet fra kålbedet nu? Synes ikke jeg kan se flere sommerfugle, men hvis de dukker op igen, kan deres æg og larver så nå at udvikle sig og gøre skade? Jeg vil gerne ind i bedet ( uden at skulle bøvle med nettet) og holde bedre øje med sneglene som måske kan blive et større problem.

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 26. september 2014 kl. 12.47

Hej Lene.
Hvis jeg husker rigtig, så mener jeg,at Karma skrev , at man kunne risikere larver hel ind i Oktober måned . Du bliver nok nød til at beholde det på lidt endnu .......også selvom det er træls . Så længe at det er så varm i vejret er der en risiko .

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 26. september 2014 kl. 16.28

Er der ingen larver nu, vil det være usandsynligt, at sommerfuglelarver vil blive et problem for dig.

Du har helt ret i, at det er om at være på vagt overfor sneglene, jeg tror ikke, at jeg får Rosenkål i år - sneglene har haft for meget ro og har skeletteret en masse kålblade i den periode, hvor de netop var kommet i vækst :(

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 26. september 2014 kl. 18.02

Jeg ville godt nok beholde det på et godt stykke tid endnu :)

Desværre kunne invasionen af snudebiller komme gennem hullerne på mit sommerfuglenet, så ingen kål her...

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 26. september 2014 kl. 18.04

Jeg kan ikke finde nogen larver- heller ingen bitte små. Bedet har være godt dækket ind. Jeg vover at tage det af - måske bliver jeg en bitter erfaring rigere.
Jeg købte en pose med blandede hovedkålsfrø hos Camilla Plum. Lidt spændende. Der er i hvert fald een sort jeg ikke kender.

Rosenkålen har først lige sat 'hoveder' - gad vide om de når at udvikle sig? Ellers er jeg meget overrasket det gode udbytte.

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 26. september 2014 kl. 18.14

Anja - havde ikke se dit indlæg - nu kommer jeg i tvivl. Tror jeg tager nette af og tjekker kålen og så på med det igen. Det ville være ærgerlig at høsten bliver ødelagt nu med alt det arbejde og vand det har kostet i denne tørre sommer.

Jeg havde nogle kålplanter til overs som jeg plantede ud - ret tæt- i store murerbaljer- de har sørme også lavet hoveder - omend små, men fine og faste.

Godt der er noget der lykkes! Her har bønnerne og rødbederne haft det svært. Fik sået lidt sent og fik nok ikke holdt jorden tilstrækkelig fugtig.

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 26. september 2014 kl. 18.28

:)

Det er jo ikke alle erfaringer, man behøver gøre selv :)

Og det ville da være pokkers ærgerligt, hvis der lige kom en kålsommerfugl forbi!

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 26. september 2014 kl. 18.47

Lene, hvis dine kål i murerbaljer står på friland uden tildækning med net og ikke har larver, så er der endnu mindre risiko ved at fjerne nettet.

Har brugt net mange gange, men gider ikke mere, da sommerfuglene meget ofte får lagt æg alligevel og så går det helt galt - især fordi fugle og hvepse ikke kan komme til larverne. Og så er det - som du også har erfaret - rigtig irriterende, at man ikke kan lige kan nusse og luge, når man lige kommer forbi.

Øver mig i at blande kålplanterne med alt muligt andet, så én sommerfugl ikke lige finder hele skatten på én gang. Det vil jeg nok fortsætte med i nogle år, før jeg opgiver den idé.

Held og lykke - eller god arbejdslyst :-D

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 28. september 2014 kl. 8.31

Murerbaljerne har også insektnet og er larvefri. Vi har mange sommerfugle. Har gjort mig stor umage med at plante sommerfuglevenligt - det kræver så lidt ekstra arbejde på en anden front, men pyt.

Insektnettet gør de sværere for sneglene at komme ind til gengæld opdager jeg dem så for sent. Har oplevet et år hvor kålene stod så flotte, men opdagede ved høst at de var ædt op indefra af snegle - bare øv!

På trods af snegle og larver mm så er der nu ikke noget bedre end at gå i køkkenhaven og 'hente ind'.:)

Tak for jeres svar.

Nyt svar til emnet »Insektnet på kålbed.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Insektnet på kålbed.

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider