Forum

Hvilken æblesort?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Bo G., 22. september 2014 kl. 19.22

Jeg har et ældre æbletræ i haven som for første gang mens vi har boet her (i tre år) nu ser ud til at give æbler.
Vi ved ikke, hvad det er for et træ, men vi håber en af jer kan hjælpe os lidt.
Her er to billeder af et af æblerne. Det er taget for en uges tid siden, men jeg har ikke fået det lagt op før nu. Æblerne er tilsyneladende stadig ikke modne.

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bo G., 22. september 2014 kl. 19.23

Her er et, hvor æblet er skåret over:

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 22. september 2014 kl. 21.49

Du skal vise blade og barken ævler er ævler. Jeg kender en gartner, men hun skal bruge billeder af bladene og barken til bestemmelse.

Men pyt: Smager der godt, så er det et godt æble. Spiseæble.
Madævler- er noget andet.

Mht
Tine- og oh ve oh skræk- hønsene har ædt to pærer

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 23. september 2014 kl. 7.51

"nu ser ud til at give æbler..." ! ? ;o)

Altså, det har da givet ét æble... Og hvis der ikke er flere at se NU, så kommer der nok ikke flere i år..! ;o)
Undskyld, jeg driller.

Jeg tør da godt skyde på en sort, sikkert en forbier, men den minder da meget om Ingrid Marie, - og da du skriver, at det ikke er modent endnu, så sætter jeg mit kryds dér. :o)
Glæd dig til okt.

MVH JR

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bo G., 23. september 2014 kl. 12.40

Okay okay, jeg prøver med flere billeder så:

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bo G., 23. september 2014 kl. 12.41

Og barken:

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 23. september 2014 kl. 12.47

Det kunne ligne et Aroma, som jo også er et halv ingrid marie . Men det er kun gætterier . Her du Pometets æblenøgle ?.

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 23. september 2014 kl. 16.45

Hej Bo
Desværre er det ikke nok til at sortsbestemme en æblesort, det er også derfor det er så svært, når det ikke er en af de mest kendte sorter.
Det er hverken Ingrid Marie eller Aroma, den første p.g.a. formen, den næste p.g.a. skurven og ikke moden endnu, for med den farve på kernerne, er den langt fra moden.
Hvis du næste år får mange æbler, må du finde ud af hvor længe den kan holde sig og hvornår den er spisemoden. Det er sammen med udseendet afgørende for bestemmelse af den. Smagstesten er det aller vigtigste.
Blade, bark og en hel masse andre oplysninger er fuldstændig værdiløse i den forbindelse.
Pometets æblenøgle er ikke meget værd, med mindre du har et gæt på sorten, prøv Spartan i det tilfælde træet er mere end 15-20 år gammelt.
www.de-gamle-sorter.dk

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bo G., 23. september 2014 kl. 17.36

Hej Boi
Det var en skam! Billedet blev taget for små to uger siden, så de er nok mere modne nu.
Der er en smule skurv på nogle af æblerne, og et rimelig heftigt angreb af monilia.
Jeg aner ikke hvor gammelt træet er, desværre.

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 23. september 2014 kl. 18.36

Hej Bo
Prøv alligevel at gå ind på pometets æblenøgle og se om resten af oplysningerne passer på Aroma - www.nordgen.org/nak/index.php?view=show&id=5003 og derefter kan du gå videre og se på Spartan også.

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 24. september 2014 kl. 13.56

Det er ikke Spartan, den har jeg i haven, og den er ensartet og dybere rød og har en anden lidt facon.Det er meget svært at sortsbestemme ud fra billeder, især en enkelt frugt, bedre med et udvalg af frugter fra et træ, så ikke kun det flotteste og mest velfarvede vises.

Der er Åben Dag på Pometet i Høje Taastrup på søndag, hvis du bor i nærheden. Her er der mulighed for at få bestemt sit æble - dog ikke garanti, da ikke alle kan få bestemt deres æble.
plen.ku.dk/arrangementer/2014/aabenh-hus-paa-pometet/

Hvis man er interesseret i emnet, er der flere rundvisninger og kurser omkring æblesorter og smag på Blomstergårdens Pomet ved Viborg, hvor Villy Mougaard har stor viden om æblesorter.
www.gamlefrugtsorter.dk/arrangementer.htm

Nyt svar til emnet »Hvilken æblesort?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Hvilken æblesort?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider