Forum

Jordbærplanter

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: I. Thomsen, 1. august 2004 kl. 20.52

Skal man klippe toppen af jordbærplanterne. Mine er to-årige, men der kommer ingen stiklinger på i år. Selve planterne er gule og kedelige at se på. men jeg kan ikke huske, om man klipper nu, hvor de også skal have gødning.

1 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 1. august 2004 kl. 21.32

Nogle vælger at klippe toppen af, de fleste ikke. Når planterne mistrives, vil det være en god idé; dør jordbærplanterne, sker det ikke på grund af aftopningen. Dine planter lyder til ikke at trives, så godt, – gule og kedelige – kan være mange forskellige skadevoldere, men der er antagelig tale om et angreb på hele kulturen.

Det er de nye knopanlæg i hverteskuddet (basis) der afgør næste års bæring; disse dannes eftersommer og efterår, så aftopning vil ikke nedsætte bæringen. Du skal IKKE gøde, når planterne er svækkede – kvælstofgødning øger modtageligheden for en række sygdomme, så du risikerer at forværre problemet.

2 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 1. august 2004 kl. 21.33

Tilføjelse; ved tørke i august skal planterne vandes. Aftopning medfører at en del rødder aborteres.

3 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alice Pilegaard, 11. april 2005 kl. 12.23

Hvordan ser man på en jordbærplante om det er en "han" eller en "hun" plante?

4 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise, 22. april 2005 kl. 10.28

Jeg har overtaget en kolonihave med en masse flotte jordbær og har gravet dem op pg af fræsning giver de jordbær i år?

5 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle S. Smidt, 30. juni 2005 kl. 10.53

Hvilken familie er jordbærplanten?

6 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alice E., 1. juli 2005 kl. 10.11

Jordbær hører til rosenfamilien.

7 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Marie, 24. juni 2006 kl. 14.54

Hvor gamle kan jordbærplanten blive?

8 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Toftemann, 15. juli 2006 kl. 8.32

Hvor kan jeg købe jordbærplanter

9 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Nørgaard, 15. juli 2006 kl. 20.33

Hej Anne-Marie,
Man siger at planterne kan leve i 3 år så skal de skiftes ud, mine er nu 7 år, og de skal skiftes i år, fordi de giver ikke så mange og det bliver små bær. Så et sted mellem 4 og 7 år er nok passende også efter hvad sort du har.

Hej Mette
Du kan købe planter på planteskolen, men kender du ikke nogen der har jordbær i haven?, så bed dem om nogle aflægger, det er nu de er i fuld gang med at sætte nye skud.

Helle – www.helleshave.dk

10 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bent Løvschal, 10. august 2006 kl. 21.14

Skal stiklingerne have rodfæste inden jeg klipper "navlestrengen" til moderplanten med henblik på udplantning?

11 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Carina Juul, 14. august 2006 kl. 10.46

Jeg sætter potter med jord, deri fæster jeg stiklingerne, først når der er et ordentligt rodnet i potten klipper jeg planten fri, har netop plantet mine potter ud – jeg får et fint resultat allerede året efter. Samtidig fjerner jeg dagligt alle nye skud på de gamle planter. En dygtig bondekone lærte mig metoden.

12 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle, 14. august 2006 kl. 21.50

Er der nogen der ved, om man uden videre kan så frø fra et almindeligt jordbær? Jeg har før købt frø og har produceret fine planter til min have, men frøene virker uforholdsmæssigt dyre. Er de mon behandlet på en eller anden særlig måde?

13 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Agnethe, 13. september 2006 kl. 11.22

Kan i svare mig på hvornår jordbærplanten opstod

14 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bjarne, 25. september 2006 kl. 11.59

Til Mette Toftemann!

Nu ved jeg ikke hvor du bor, men jeg har nogle planter til overs du kan få.

15 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bent Jacobsen, 10. januar 2007 kl. 21.23

Skal man grave mellem rækkerne af jordbær inden vinteren kommer, vi har lige sat planter her i sommer.

16 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: T.Rasmussen, 11. januar 2007 kl. 17.22

Til Bent Jacobsen.

Nej hvorfor skulle du egentlig det?

Hvor langt (afstand) er der da imellem rækkerne?

70–80 cm. afstand imellem rækkerne er passende, og ca. 30–40 cm. imellem planterne.

hilsen
P.A.L.

17 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ulla Nilsson, 23. marts 2007 kl. 14.11

Er der en der har nogle jordbærplanter tilovers, så er den glade modtager

18 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mark Hansen, 23. marts 2007 kl. 15.22

Et jordbær er en nød =)

19 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helene Jensen, 24. marts 2007 kl. 17.46

Vi har overtaget en have for lidt over 2 år siden. Der fandt vi forskellige jordbærplanter rundt omkring, som vi har samlet i et stort bed i løbet af det første forår. Der kom bær samme år.

MEN planterne sætter et væld af stiklinger i alle retninger. Dem kom der også bær på sidste år.

Ligenu, fordi planterne står utrolig tæt, spekulerer jeg på, om jeg skal fjerne nogle planter, for at gøre mere plads. Der kommer jo garanteret endnu flere stiklinger igen iår, og så ved jeg ikke om det påvirker antallet af bær.

Hvis man skal fjerne nogle planter, hvornår på året skal man så helst gøre det? Tager man de små planter, eller de store, hvordan er det bedst?

20 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars, 26. marts 2007 kl. 8.11

Hej Helene, det bedste er at tage stiklinger efterår. En jordbærplante på 2–3 år giver størst udbytte, så planlæg bedet efter at du hele tiden skifter de gamle planter ud med stiklinger.

Lars

21 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans-Jørgen NIELSEN, 14. august 2007 kl. 10.59

Jeg skal ud og købe nye jordbærplanter, hvilken sort skal jeg vælge.? ps.jeg har tung lerjord.

22 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 24. januar 2008 kl. 5.49

Selv nød! ;-D

Jordbær er botanisk set den opsvumlede blomsterbund, de små hårde kerner- er botanisk set nødder.

Man kan godt frøformere jordbær, men som alle typer frøplanter, kan man ikke være sikker på udbyttet, dertil kræves frø med et sortsnavn.

Når jeg stiklingeformerer, så er det i juni/juli- og jeg laver små ophøjede "jordbænke"- og så kan man lige sætte et stikløg mellem planterne= rationel udnyttelse.

De bærer så allerede næste år.

Fordelen ved de små "jordbænke" er at det gør det lettere at luge og komme halm i mellem rækkerne- og de får mere sol. Desuden kan man så vande i mellem rækkerne, uden at få vandet blade og bær.

Jeg tager stiklinger fra gode moderplanter (sæt en pind ud for dem i høsttiden- ellers kan man ikke huske det), og de tages, når de har sat rødder. Stiklinger skal kun lige i jorden, man må ikke dække "hjerteskuddet"- der hvor nyvækst af stilk/blade finder sted.

Sorter- tja- hvad skal de være til?

Bær, der er egnet til frysning, er tit lovlig syrlige og mangler den søde tunge "jordsmag"- som et godt frisk-spise-bær skal have. (Jeg ved ikke, hvad man skal kalde dem?).

"Zephyr" er fx et frysebær (og har en syrlig- let fyrrenålssmag som frisk)- og "Dybendal" er en ældre sort (smager godt- bærer mindre) til frisk-/syltning.

Man må næsten smage sig frem. Eller spørge en jordbæravler med selv-pluk. ;-)

Mvh
Tine

23 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 24. januar 2008 kl. 6.24

Hov jeg glemte:

At jorden bliver "træt"- så man kan fx dyrke kartofler år 1. også rykke et par rækker til jordbær året efter. Hvor der har stået bær kan man have rodfrugter. Eller bønner. Eller bare en grøn dækafgrøde.

I det hele taget skal man skifte mellem afgrøderne- og bar jord findes ikke i naturen (så hedder det bare "ukrudt". Så dækafgrøder er en god ting- det kan være spinat- men biplanter (honningurt, diverse kløver, sennep mmm er en god ting).

MVH
Tine

24 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 12. marts 2008 kl. 21.15

Er der nogle, som har Dybdahl og som vil bytte?. Jeg har selv Honeyone, Korona og Kønig louise.

Hvem vil bytte?

25 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 13. marts 2008 kl. 21.53

Vær lidt smart og find et sted med " pluk selv jordbær"og smag dig så frem til den sort du bedst kan lide. Så kan du bede om lov til at tage stiklinger med hjem. Det kostede mig 10,– for en indkøbspose fuld af stiklinger.

26 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lisette Berg, 18. april 2008 kl. 21.43

Hej Søren

Hvor bor du henne i landet?

Jeg bor nær holbæk og har Dybdahl og også den remoterende Ostera.

Så det ville være muligt at vi kunne bytte nogle planter når vi får nye stiklinge en gang i august.

V.H
Lisette

27 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kathrin, 30. marts 2009 kl. 20.01

Kan man plante jordbær i foråret og få bær/stiklinger hen over sommeren?

28 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lisette Berg, 30. marts 2009 kl. 21.46

Ja det kan du sagtens

29 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lisette Berg, 30. marts 2009 kl. 21.46

Ja det kan du sagtens

30 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 31. marts 2009 kl. 22.04

Hej Lisette

Jeg bor i Gladsaxe og jeg vil meget gerne bytte med dig, når tid er

31 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jytte Jensen, 9. april 2009 kl. 0.30

Ja jordbær er ikke et bær men en nød, det er der utrolig mange som ikke ved.

32 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 9. april 2009 kl. 9.55

Hej Lisette

Jeg vil gerne have nogle ostrara af dig i bytte

33 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Camilla, 5. maj 2009 kl. 13.09

Sad og læste mig igennem de her gode råd og fandt så svaret på at jeg godt kan plante jordbær nu og få bær til sommer... Men jeg har ingen planter... Nogen som har nogle gode sorter – gerne de lidt høje hvor bærene ikke ligger langs jorden.

Jeg giver gerne hvad det skal koste :-)

MVH
Camilla

34 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johanne, 10. maj 2009 kl. 19.17

Kan jordbær tåle at være under fiberdug hele sommeren?

Har udbudne katte og duer i haven...

Min Svigerfar mener bierne skal kunne komme til ellers kommer der ingen bær? Men de blomstrer fint nu allesammen.

35 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lea Bie, 14. maj 2009 kl. 11.45

Jeg følger lige med i denne tråd. Har selv Honeyoe, og de har allerede sat mange fine hvid blomster :)

36 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Patricia, 29. maj 2009 kl. 17.30

Johanne: Hvad med at sætte noget hønsenet over dine jordbærplanter, sådan holder jeg både mine katte og fuglene væk fra planterne :o)

37 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Beby J. A. Madsen, 2. juni 2009 kl. 0.55

Identifikation af jordplante.

I 80erne fandt jeg – på en tomt af et nedrevet hus, nogle planter med modne jordbær på – ikke mange, men bærrene smagte vidunderlig sødt og krydret. Da de så sunde ud, tog jeg 5 planter med hjem og plantede dem et solrigt sted. Året efter gav de ikke mange bær – men stadig denne skønne smag. De satte aflæggere – ikke kun, som vi plejer at se det, men flere meter. Til sidst måtte jeg, af hensyn til øvrige planter i haven, destruere dem. Mon nogen kan fortælle, hvad det var for jordbær. Størrelsen var nok mellemstr. Iøvrigt blev jeg dybt chokeret- fordi der lå liljebiller i lag og forskellig udviklingstrin under alle de fremmede planter – så, der var e'n, der fik travlt. (Jeg har nemlig liljer)

Nyt svar til emnet »Jordbærplanter«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Jordbærplanter

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider