Skrevet af: Annette Lundgaard, 17. august 2014 kl. 20.12
Er der nogen, der har erfaring med kompostkværn mærket garden, 2500 w. Vi overvejer at købe den.
På forhånd tak for gode råd.
Skrevet af: Tom Andersen, 17. august 2014 kl. 21.03
Kender den ikke, men køb aldrig den slags redskaber uden en demonstration eller "hands on" på anden måde.
Ofte er det kun i drømme, at de leverer det man forventer...
Skrevet af: Annette Lundgaard, 17. august 2014 kl. 21.40
Tak for rådet, Tom. Det er jem og fix, der har tilbud på den. Jeg skal nok ikke gøre mig forhåbning om nogen for for demonstration der, desværre
Skrevet af: Tine Horsum, 17. august 2014 kl. 22.44
Vi har en kompostkværn (el-dreven) og den er dog det værste møg- mindst brugte haveredskab.
Den kan afhentes for en billig penge.
Den duer kun til meget tynde pinde (en ad gangen) og slet ikke til brombær. (Der hakkrs i bændler med alle tornene).
Mvh
Tine
Skrevet af: Anonym bruger, 17. august 2014 kl. 22.59
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Skrevet af: Henry G., 18. august 2014 kl. 0.03
Hej Anette pas på når i vil købe en kompostkværn, jeg har hørt mange beklage sig over de billige maskiner, tænk på hvad i skal bruge den til, er det mest smågrene og hækaffald der skal findeles er det bedst med knive, er det derimod til større grene, vil det være bedre med valser, men så bliver det grovdelt. Jeg købte en Viking kompostkværn for ca. 20 år siden (4500,00 kr.) den kører upåklagelig endnu, og der bliver nok lavet omkring 1 m3 flis pr år. Hilsen Henry G.
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 18. august 2014 kl. 7.58
vi har en bosch med valser som er meget effektiv op til 2 1/2 cm tykkelse den kører nu på 10ende år vi laver mellem 1 og 2 kubikmeter god flis om året - det det er tykkere kommer i brændeovnen
Skrevet af: Anja Egeriis, 18. august 2014 kl. 9.34
Kom desværre til at købe en Bosch med knive - det kan ikke anbefales...
Skrevet af: Svend Høst, 18. august 2014 kl. 9.42
Er vi ikke ved at blande flismaskiner og kompostkværne sammen , det er vel 2 forskellige ting.
Skrevet af: Anja Egeriis, 18. august 2014 kl. 11.25
Det hele kaldes kompostkværne hos dem, der sælger, så nej :)
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 18. august 2014 kl. 14.20
man må gerne komme og se vores maskine
Skrevet af: Annette Lundgaard, 18. august 2014 kl. 16.46
Hej
Tak for de mange gode råd. Vi havde mest tænkt på hækaffald og fx det jeg klipper af løgstikken og bærbuskene. Jeg er blevet meget i tvivl.
@ Mogens
Tusind tak for tilbuddet. Vi bor i Nordjylland. Mon du bor der?
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 18. august 2014 kl. 17.15
ved kalundborg så med mindre I vil en tur til dk. er det nok ikke aktuelt
Skrevet af: Mogens; E., 18. august 2014 kl. 17.31
Annette.
Når jeg har klippet hækken, kører jeg to gange hen over det med motor plæneklipperen. Så er det skåret i småstumper.
Skrevet af: Annette Lundgaard, 18. august 2014 kl. 19.44
Tak til alle I hjælpsomme og havekyndige mennesker, som har hjulpet os til at træffe et valg på et mere sikkert grundlag. Vi vil spare vores penge til noget mere gavnligt eller fornøjeligt. Hvor er det dejligt at kunne hente hjælp i dette forum. Vi bruger plæneklipperen og sparer derved også plads i kælderen. ;-)
Skrevet af: Anonym bruger, 18. august 2014 kl. 20.02
Skrevet af: Annette Lundgaard, 18. august 2014 kl. 20.15
:-) :-) , vi er en dejlig spirea...
Skrevet af: Annette Lundgaard, 18. august 2014 kl. 20.18
Ups! Nej, vi har en spirea, vi er naturligvis ikke en hæk.. :-)
Skrevet af: Mogens; E., 18. august 2014 kl. 20.33
Frank.
God joke, og jeg har slet ikke berberis hæk.
Jeg tror ikke at der er mange som har tjørnehæk mere, som da vi var børn. Det var et helvede at klippe sådan en, og de var altid fyldt med lus. Var man heldig fik man en hel daler.
I dag får man kun æren og fornøjelsen.
Du skal lige nyde dette foto.
Skrevet af: Anonym bruger, 18. august 2014 kl. 20.56
Skrevet af: Mogens; E., 18. august 2014 kl. 21.17
No problemos, der er jo en telefonboks lige ved siden af stigerne, så jeg hurtigt kan få hjælp.
Kan du virkelig holde hækken kun 20 cm. i bredden.
Skrevet af: Anonym bruger, 18. august 2014 kl. 21.46
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 20. august 2014 kl. 20.30
Det ser ud som om denne tråd går imod køb af en kompostkværn. Vi har i løbet af 30 år slidt 2 kværne op og er i gang med nr. 3
www.ingvardmadsen.stihl-viking.dk/product/4908/ge-35-l/
Den leverer flot kompost eller flis materiale. Jeg kan lægge det findelte materiale af blade (Rhododendron) og grene/hækafklip direkte i kompost eller til jorddækning. Vi kører aldrig grene og andet kværnbart væk. Dels har vi brug for det "hakkelse" maskinen laver - og dels har vi slet ingen trailer. Vores have er stor, gammel og der er masser af kværnmateriale mindst 3 gange om året.
Hvis vi regner med at kværnen kan holde i 10 år, er det en udgift på 400 kr. pr år. De penge synes jeg er givet godt ud.
Med så stor en have kan vi selvfølgelig ikke nøjes med en "persillehakker". :-)
Ingeborg
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 20. august 2014 kl. 20.31
Hov - billedet står ikke på hovedet, men er det forkerte. Her er billedet af det kværnede materiale, som straks er spredt ud.
Ingeborg
Skrevet af: Tom Andersen, 20. august 2014 kl. 20.46
92 dB(A)!
Så hellere en solsort og en kvasbunke :-D
Skrevet af: Annette Lundgaard, 20. august 2014 kl. 20.52
@ Ingeborg Hansen
Tusind tak for det uddybende svar. Vi vil virkelig overveje at købe den anbefalede kompostkværn. Jeg er så træt af, at vi kører materiale væk fra haven, når det kan gøre gavn hos os. Den er lidt dyr, synes jeg, men vi må holde os friske og rørige, så vi har lyst og energi til have mindst 10 år endnu. ;-)
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 20. august 2014 kl. 20.55
Hej Tom
Det er intet imod naboens havetraktor !
:-) Det har jeg ikke engang skænket en tanke - også fordi vore grunde er så store - og ligger lige op ad motorvejsskrænten. Derfor har vi en lille kratskov i bunden af haven, hvor det går stejlt ned i en slugt til motorvejen.
Ingeborg - desværre også lidt døv
Skrevet af: Mogens; E., 20. august 2014 kl. 21.56
92 dB (A) og så skriver de at den er støjsvag.
Lovgivning:
Europæisk lovgivning angiver at arbejdsgiverne skal tilbyde høreværn til alle ansatte som udsættes for lydtryk over 80dB(A). Hvis lydtrykket overstiger 85dB(A) skal arbejdsgiveren forsøge at dæmpe støjen ved kilden.
Hvis det ikke er muligt at dæmpe støjen er arbejdsgiveren ansvarlig for at ansatte anvender høreværn.
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 21. august 2014 kl. 9.30
kompostkværn ved valse er støjsvag og kræver ikke høreværn man kan sagtens tale sammen medens den kører det kan man ikke med en med knive
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Kompostkværn