Forum

Biller i grønkål

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Bo G., 20. juli 2014 kl. 16.12

Sidste år stiftede jeg som grøn haveejer kendskab til kålsommerfuglen og dens larver. Først var jeg ellers så begejstret over alle de fine sommerfugle, men så begyndte der at komme store huller i min grønkål, og så opdagede jeg, hvad der var på færde.

Siden kom der også en kæmpe invasion af bladlus til, og i år er jeg så meget opmærksom på mine kål. Og nu, da jeg var ved at gå dem igennem for at mose larver og bladlus, opdagede jeg, at der sad små sorte/brune biller under mange af bladene.
Jeg er derfor nysgerrig efter om det er nytte- eller skadedyr, og jeg håber en af jer kan hjælpe mig ud fra det nedenstående billede.

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 20. juli 2014 kl. 16.43

Det er en snudebille. Der er milliarder i øjeblikket.

www.fugleognatur.dk/forum/show_message.asp?MessageID=1203130&ForumID=33

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bo G., 20. juli 2014 kl. 20.29

Hej Tilde.
Tak for svaret. Jeg kan se, at de er planteædere, men hvor stor skade gør sådan nogle kræ?

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 20. juli 2014 kl. 20.45

Tjah, det afhænger af arten samt afgrøden...

Hvidkløversnudebiller står for ca. 50% udbyttereduktion i økologiske hvidkløverfrø, da deres larver lever i bælgene med frø (som de spiser). Dertil kommer kløvergnaveren, som også er en snudebille.

Du kan knuse dem mellem fingrene/neglene.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 20. juli 2014 kl. 21.13

De, der optræder i stort tal nu, er skulpesnudebiller fra rapsmarkerne. Deres larver lever af de grønne frø i skulperne

En yderligere skade kommer når skulpegalmyg lægger æg i de samme huller som snudebillerne. Galmyggene kan ikke selv lave hul i skulpen, men skal have snudebillerne til at lave det grove arbejde. Galmyggene lever også af de grønne frø.

Naturen er forunderlig og spændende.

Nyt svar til emnet »Biller i grønkål«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Biller i grønkål

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider