Skrevet af: Daniel G., 10. juli 2014 kl. 19.13
jeg har sået en blanding af gul sennep og olieræddike i min nygravede køkkenhave 16. maj
der er også indblandet havre på noget af jorden..
målet var at få løsnet jorden i dybden (havde kun gravet i en spadestiks dybde og vendt græstørvene rundt), og give en god jordstruktur
skal jeg lade grøngødningen stå lidt endnu for at opnå den effekt jeg gerne vil opnå, eller er der risiko for at planten smider frøene og bliver en ukrudts plage de følgene år, og evt. bidrager til at opformere brassica sygdomme..?
det ser ud til at gul sennep allerede er i blomst og der er også en plante som har fået nogle bælge ser det ud til.. jeg kan ikke se det så godt da jeg kun har disse billeder som min kæreste har sendt mig, da jeg er i udlandet lige pt.
se billeder her:
www.havebazoom.dk/album/storbilledevisning/1792-gul_sennep
Skrevet af: Freya Grossmann, 10. juli 2014 kl. 21.45
Jeg tror, de har tjent deres pligt ift. Formålet.
Hvis du ikke høster dem, så kan din kæreste i hvert fald skære dem ned til 20 cm over jorden. Så smider de ikke frø.
Skrevet af: Tine Horsum, 10. juli 2014 kl. 21.48
Slå dem, når de færdige med at blomstre, men før frøkapslerne er sorte (modne). Sennep kan være det rene krudt (også i haver). Men de kan trods alt spises som tidlige urter eller grønt som i salater.
Hvis du vil tage frø- er det en anden snak. Sennep kan dyrkes som karse, det gør de andre steder i verden.
Jeg ville lade det ligge eller stikke det ned med greben. Eller begge dele. :-)
Mvh
Tine
Skrevet af: Daniel G., 11. juli 2014 kl. 14.32
Freya Grossmann
Med "høste" mener du så at jeg kan høste frøene til at lave sennep af? olieræddiken er der vel ikke noget at høste på er der?
hvis hun skærer dem ned til 20 cm over jorden bliver de så ved med at vokse og lave dybere rødder som kan løsne jorden mere? eller dør de bare?
Skrevet af: Daniel G., 11. juli 2014 kl. 14.33
Tine Andersen
det med at de kan spises som tidlige urter eller grønt i salater er det hvis man plukker dem mens de kun har kim-blade?
det med at jeg skal vente til de er færdige med at blomstre men før frøkapslerne er sorte, gælder det for begge (gul sennep og olieræddike)? med frøkapsler mener du så de små bælge som hænger på planten, og har begge planter de bælge/frøkapsler?
Skrevet af: Daniel G., 13. juli 2014 kl. 19.17
min kæreste tager på ferie i 3 uger fra d. 18 juli
vil det være for sent at skære dem ned når hun kommer hjem omkring d. 9 august eller skal det gøres før hun tager afsted hvis jeg vil være sikker på at den ikke smider frøene på jorden?
og hvad hvis hun skærer dem ned til 20 cm laver de så nye frø inden hun kommer hjem igen?
men gør det noget at de smider frøene hvis man er ligeglad med at man skal bruge lidt ekstra tid på at luge næste år? eller vil det bare medføre opformering af sygdomme i brassica familien (begge grøngødningsplanter er brassica)?
Skrevet af: Freya Grossmann, 13. juli 2014 kl. 21.00
Høst = høst, afskårne eller plukkede afgrøder, fx korn og æbler. Udbyttet opgøres fx som ton pr. ha, i afgrødeenheder eller i foderenheder.
I normal landbrugsterminologi, vil man tale om at pløje afgrøden ned, men går ikke ud fra, du anvender plov.
Med høste mener, jeg at hive planterne op.
Du kan jo ikke høste frø, så længe, de blomstrer, vel? Og det skriver du heller ikke er formålet.
Hvis du vil have frø, så lad dem stå - og lug måske ukrudtsplanter i de næste mange år. Ellers skær dem ned inden hun tager på ferie.
Skrevet af: Daniel G., 28. august 2014 kl. 20.34
jeg har ændret planer.. jeg vil gerne tage frøene fra dem så jeg har frø til grøngødning de efterfølgene år.. hvornår ved jeg om de er modne nok til at høste?
Skrevet af: Freya Grossmann, 29. august 2014 kl. 7.56
Lige før skulperne åbner sig.
Skrevet af: Daniel G., 31. august 2014 kl. 19.58
Freya Grossmann
skulperne, er det de der "bælge" som frøene er i?
hvordan ved jeg når de er lige ved at åbne?
Skrevet af: Søren S Duun, 1. september 2014 kl. 11.41
De kan også være høstklare at de ligger og rasler inde i skulpene
Og så tærsker du planterne . Ellers skal du nulre dem , men så får du enn masser urenheder med i dit frø. Jeg kan ikke se at du kan gøre det på anden måde .
Skrevet af: Tilde P., 1. september 2014 kl. 14.18
Når frøene i de ældste skulper har skiftet farve og er så hårde at de vanskeligt kan deles med en negl, skæres hele planten af og lægges til eftermodning på et luftigt sted.
Efter 2-3 uger kan frøet tærskes ud og renses i vinden en dag det blæser godt.
Skrevet af: Freya Grossmann, 1. september 2014 kl. 20.02
Daniel, jeg troede, du var landbrugsstuderende...
Men ja, skulperne er "bælgene" - men i modsætning til bælge, så åbner skulperne sig selv og kaster frøene, når de er modne. Desuden har skulper en skillevæg (i modsætning til bælge).
Skrevet af: Daniel G., 1. september 2014 kl. 20.19
Tilde P.
kan man godt bare skære planterne af og ligge dem alle sammen i en bunke i et skur, eller skal det hænges op eller hvordan?
Skrevet af: Freya Grossmann, 1. september 2014 kl. 21.33
Læg dem et sted, hvor du kan opsamle frøene, når de drysser af, ik'? Som skrevet: skulperne åbner sig selv (i hvert fald en del af dem...), og så drysser frøene ud...
Skrevet af: Daniel G., 1. september 2014 kl. 21.44
Freya Grossmann
ja men kan de ikke bare ligge i en dynge på et stykke plastik, eller skal de have mere luft?
Skrevet af: Daniel G., 1. september 2014 kl. 21.45
her er et billede af olieræddiken og sennepen..
når jeg ryster planterne kan jeg også høre frøene rasle..
så frøene er vel ved at være modne ikke?
Skrevet af: Tom Andersen, 1. september 2014 kl. 22.52
Daniel, de ser meget modne ud.
Tag og fyld dem ned i en plastikspand / -balje, én til hver plantetype og stil dem ind i stuen/ varmen.
Når de efter en uge er knas tørre tærsker du dem / maser dem med hånden i spanden og du har alle frøene i bunden af spanden.
Vi taler jo ikke om ret mange planter eller hvad?
Skrevet af: Daniel G., 3. september 2014 kl. 19.01
Tom Andersen
der er omkring 17 m2 med sennep og olieræddike så der er en del planter..
Skrevet af: Søren S Duun, 3. september 2014 kl. 23.18
Hvis du renser det hele har du til mange m2 , men jo mere du "høster"jo større glæde . De bevare spirerevnen i nogle år .
Her hvor jeg bor ligger nogle mega store hampemarker og jeg kan se at der kommer masser af frø i . Jeg er imponeret over denne plante, da je syntes at den er køn og også for ælle dens gode egenskaber . Desværre er den forbudt at dyrke i privat haver . Grunden til at jeg lige nævner denne plante er at den er let at dyrke på dårlige jorde, lukker godt og så er den utrolig nem at høste frø af, mange frø af. Og så kan man bruge frøene til bl.a bagning .
Skrevet af: Tom Andersen, 4. september 2014 kl. 5.32
Daniel
Meget og meget, den mængde burde være til at håndtere :-)
Kan du så ikke bruge to plastsække- en til hver afgrøde?
Høst det nu, hvor planterne er tørre, mas dem ned i sækken og tag den ind i varmen nogle dage til de er sprøde og så tærsker du dem i sækken og sanker frøet.
Du må absolut ikke lukke sækken mens de eftertørrer!
Skrevet af: Daniel G., 4. september 2014 kl. 20.25
Søren Duun
jeg har fået 1,4 hektar jord af min far så får også brug for en del.. er derfor jeg vil høste frøene..
Skrevet af: Daniel G., 4. september 2014 kl. 20.33
Tom Andersen
jeg tror ikke det kan være i 2 plastiksække hvis du ser på billedet her kan du se hvor meget der er. det er et billede fra starten af juli.
jeg har tænkt på bare at ligge et stykke plastik på jorden inde i skuret og smide planterne i en stak så de kan ligge der og tørre..
er det et problem hvis jeg blander planterne med hensyn til tærskning og rensning af frøene senere? skal alligevel så dem blandet næste år..
Skrevet af: Daniel G., 4. september 2014 kl. 20.35
når man høster dem skal de så bare rives op med roden eller skal man skære dem af lidt over jordoverfladen?
Skrevet af: Tom Andersen, 4. september 2014 kl. 21.43
Det lyder som en ok metode - de skal høstes tørre (hives op af jorden eller skæres som du finder bedst) ellers får du hurtigt problemer med svamp/ råd i bunken.
Skrevet af: Daniel G., 7. september 2014 kl. 15.49
Tom Andersen
har ikk fået dem høstet endnu og det vil regne i aften..
hvor mange dage med solskin skal der til før planterne igen er tørre nok til at høste?
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Grøngødning: gul sennep og olieræddike