Forum

Vand fra tønde

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: M. Have, 25. juni 2014 kl. 22.50

jeg har brugt vand fra regnvandstønde(hjemmelavet) for første gang i år. Men er der noget med, at når man bruger vandet til f.eks at vande kartofler med, så skal der gå en vis tid fra sidste vanding til at man optager kartoflerne til madbrug. ps mit vand lugter ikke super når det er taget op fra tønden.

1 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 25. juni 2014 kl. 23.14

Hej Marc
Jeg har endnu ikke oplevet at vandet i mine 3 regnvandstønder kom til at lugte grimt. Har du låg på tønden? Når jeg har haft lidt grønt/ukrudt stående i en spand, og det har stået lidt med regnvand, stinker det fælt. Er der faldet blade osv. ned i din tønde?
Ingeborg

2 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: M. Have, 25. juni 2014 kl. 23.46

nej jeg har ikke låg på. men spørgsmålet var hvor lang tid, fra vanding til spisning

3 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 26. juni 2014 kl. 6.38

Jeg har to regnvandstønder – den ene med tætsluttende låg og den anden med et låg, der ikke helt slutter tæt.

Jeg har af og til tænkt på, om det var tilrådeligt at vande andet end blomster med vand fra regnvandstønderne. Det afhænger vel også af det materiale, som taget er lavet af!

Vand, der falder på et tag med tjæret tagpap, kan vel ikke være så godt at vande grønsager i? Så det undgår jeg.

Jeg hørte for ikke så længe siden en nyhedsudsendelse, hvor problemet med tørken blev omtalt, og hvor man også talte om regnvandstønder. Jeg lagde mærke til, at ”eksperten” sagde, at man udmærket kunne vande blomster med vand fra regnvandstønder, men at det var bedst at bruge vandværksvand til grønsagerne.

Journalisten stillede ikke spørgsmål om hvorfor. Udtalelsen fik lov at stå uden indsigelser.

Det er vel en vurderingssag, som den enkelte selv må foretage. Jeg har f.eks. vandet med vand, hvor brændenælder har stået i blød. Det lugter meget fælt, men jeg er ikke så betænkelig ved at bruge det som det vand, der kortvarigt har haft kontakt med mit tjærede tagpap.

Hvor længe du bør vente, Marc Have, før du spiser kartofler, der har været vandet med ildelugtende vand, kan ingen vel vide, for det afhænger af, hvad der får vandet til at lugte. Nogle alger kan være giftige. Jeg ville nok i den situation bruge vandet fra vandtønden til blomsterhaven og vandværksvand til kartoflerne – bare for at være på den sikre side ;-)

Med venlig hilsen

Doris Møller

4 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 26. juni 2014 kl. 6.40

Du kan bruge kartoflerne med det samme, med mindre du har tagpap på taget - så skal du slet ikke bruge vandet til fødevarer.

Der er ingen fare ellers...

Jeg hørte engang én der i den forbindelse omtalte risikoen fra salmonella (fuglelort), men hvis det skulle være en reel bekymring ville jordbærsæsonen nok falde sammen med epidemier :-)

5 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: M. Have, 26. juni 2014 kl. 9.36

det er vand fra min carport med flad tag, og nu er jeg ikke ekspert, men jeg tror det er tagpap eller noget der ligner. Er det helt skidt og bliver jeg nødt til at skuffe mine børn og sige vi ikke kan få egne kartofler.

6 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 26. juni 2014 kl. 9.39

Du spiser vel ikke kartoflene rå , og efter at have kogt i 15-20 min er de vel nærmest sterile.
Regnvand fra tagpap/onduline tage og tage med blyindækninger ved feks skorsten skal man kun bruge til blomster.
Trapezplader er lavet af pvc og det er mange tagrender7nedløb også , og det giver teoretisk set pvc i regnvandet.

7 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 26. juni 2014 kl. 15.17

Jeg vil nu gerne anbefale at man har et låg på regnvandstønden. Også af sikkerhedsmæssige grunde. Jeg afdækker også min murerbalje med vand. Den er i forbindelse med regnvandstønderne og jeg gider ikke vente på at vandkanden fyldes via hanen på tønden. Så vil jeg hellere dyppe vandkanden i murerbaljen.
Ingeborg

8 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 26. juni 2014 kl. 16.02

Selvfølgelig skal der være låg på tønderne , når vi har en knastør luftmasse over os så er fordamningen meget stor og hvis der ikke er låg på så forsvinder regnvandet lige så stille op i den blå luft.

9 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: M. Have, 26. juni 2014 kl. 18.27

Ingeborg, det kan være jeg må lave en primitiv dækning, men forduftning af vandet svend, når det ikke, for jeg bruger vandet meget hurtig, når der er så tørt(har ikke fået vand, som mange åbenbart har fået). Men for lige at snakke om mit oprindelige spørgsmål, så må jeg fremover nøjes med at vande blomster og bær mm., som er over jorden(hindbær,brombær,ærte mm). Er I enige om dette? Nu har jeg godt nok vandet både kartofler og gulerødder i år, så kan det gå et år, eller er det tåbeligt?

10 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 26. juni 2014 kl. 19.25

Hej Marc jeg har i mange år brugt regnvand der er opsamlet fra hustaget (eternit) til at vande urtehaven med, hvis det er så farligt, skulle jeg og min familie vel være blevet syge m. m. for lang tid siden, det er vi ikke. Når man så tænker på i hvilke rør vandet kommer fra vandværket, og hvad det er løbet igennem, måske jern, bly, kobber eller plastrør og måske er der tilsat nogle stoffer. Marc vand du bare alle dine "over" og "under" jordiske grønsager og nyd dem efterfølgende. Hilsen Henry G.

11 af 29 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 26. juni 2014 kl. 21.31

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

12 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: M. Have, 26. juni 2014 kl. 21.46

det er da rart at høre, at det godt kan lade sig gøre. Selvfølgelig skal man passe på med de forskellige unaturlige ting, der kan gå ind at påvirke det lokale miljø(haven),men som henry du skriver, så kan man nok altid finde et eller andet. Vidste bare ikke helt hvad folk gør i situationen og hvor "farligt" det er. Har læst lidt på det med tagpap, og læst at det er værst med tagpap de første år efter at det er lagt på. Heldigvis ved jeg at det i hvert fald er 8 år siden det blev opført, sandsynligvis noget ældre.

13 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 26. juni 2014 kl. 21.49

Jeg ville handle som Henry, men køber ikke argumentet :-D
Og fremadrettet ville jeg kun bruge vandet til blomster/ prydhave, men mest af hensyn til de negative tanker, som tvivlen giver.

Bekymret? Jo, hvis det er nyt tagpap, blytag, kobbertag og mange kvadratmeter, men et bette tagpaptag på en carport og vanding af kartofler, som koges?

Jeg tror, at den kontakt til planter og naturen, som du giver dine børn er af uvuderlig værdi for dem og dig og en evt. risiko er af hypotetisk art.

Bekymret, det ville jeg være, hvis jeg dagligt tog en cykeltur igennem København!

14 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 26. juni 2014 kl. 21.59

Emnet giver da stof til eftertanke. F. eks. når landmanden spreder gylle: indeholder det medicinrester?

Når man har fået sit tag algebehandlet?

En anden retning: mange kommuner renser spildevand med pilerødder (tror jeg det er), kunne man så ikke tænke sig at afgrøder under jorden har evne til at filtrere eventuelle urenheder?

Ingeborg

Ps. Vi har været heldige i Trekantområdet og har fået 17 mm vand i dag (tordenbyger + lynnedslag i Stofas TV net).Sidstnævnte er mindre heldigt :-(

15 af 29 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 26. juni 2014 kl. 22.14

16 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: M. Have, 26. juni 2014 kl. 22.14

tak for svarene indtil videre. Tom du har ret med hensyn til børnene, at de får meget ud af at kende den danske have og naturen, da det er en gave resten af livet. Vil bruge mine kartofler helt sikkert i år( overvejer med gulerødder). Som du tom skriver, vil jeg nok holde mig de næste år til blomster og afgrøder der er oven på jorden, så jeg ikke tænker på den lille tvivl. Men som jeg skriver, vil jeg nok også vande ærter, hindbær mm., da jeg tror på at når vandet kommer op igennem planten, bliver det filtreret. Det synes, man har læst flere steder, ligesom du skriver ingeborg

17 af 29 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 26. juni 2014 kl. 22.16

18 af 29 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 26. juni 2014 kl. 22.32

19 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: M. Have, 26. juni 2014 kl. 22.38

Så det er nok mere problem, når det er ting nede i jorden i køkkenhave. Læste lige herinde et sted, at geolog troels v., ikke ville bruge vand fra nyt tagpaptag til køkkenhave(hvad nyt tag så er, kanaltid diskuteres). Men når han siger, at han ikke ville bruge vandet ved et nyt tag, siger han vel også indirekte, at det ikke er et problem ved et ældre tagpap, da de farlige ting er udvasket?

20 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 26. juni 2014 kl. 22.46

@Ingeborg.
Medicinering af dyrehold er et generelt problem. Hvis man dyrker egne grøntsager økologisk kan det være meget vanskeligt at få fat i husdyrgødning. Også på f.eks. rideskoler anvendes medicinering af dyrene.

Regnvand fra gamle eternittage er ikke noget problem i forbindelse med rodfrugter. Gamle eternittage indeholder ikke som sådan kemikalier. Men er derimod farlige p.gr.a. fibrene de indeholder. Fibrene findes dog i almindelig jord i rigt mål og er på gamle eternittage stor set udvasket (noget andet er, når taget skal renses/skiftes!).
Jeg vil dog ikke bruge vandet til f.eks. basilikum, purløg, persille osv.

Tagpap er noget ganske andet!
Gamle tagpaptage leverer forsat tungmetaller og kemikalier. Men som med eternittage er der også her sket en udvikling.
Hvad der er i nyere tagpap materialer ved jeg ikke.

Regnvand lugter mere eller mindre.
En faktor er manglende iltning. Enten fordi der er meget plante materiale i tønden eller fordi vandet simpelthen har stået længe.
Men det er som med så meget andet relativt.
Hvad er det "ikke lugte super"?
Hvordan lugter vand?

At vand lugter råddent den ene uge gør ikke, at det en måned senere også lugter råddent men, at man kan tværtimod kan få et friskt pust når låget tages af tønden.

Vand fra et tag, som havner i regnvandstønden, er millioner af organismer, der er i gang med at indrette sig. Forskellige stadier har forskellige lugte.
Generelt er det dog sådan, at vand som "ikke lugter" kan antages at indeholde en passende mængde ilt og vand uden en passende mængde ilt, har planterne ikke meget gavn af.

Holder du dig fra tagpap er der sikkert ikke andre problemer med vandet end, at det ikke gavner kartoflerne optimalt. Almindeligt vandværksvand ville sikkert være mere gavnligt.

21 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 27. juni 2014 kl. 7.16

@Marc

Det glæder mig virkelig, at du giver børnene indblik i og "hands on" ud i bæredygtig havedyrkning - det er sundhedsfremmnde og giver miljøbevidsthed :)

Her er en officiel risikovurdering vedr. brug af regnvand. Du kan finde en god oversigt over hvilke stoffer de forskellige tagtyper giver anledning til:
www2.mst.dk/udgiv/Publikationer/2003/87-7972-747-6/pdf/87-7972-748-4.pdf

Her kan du se lidt om reglerne for brug af regnvand i selve boligen (det kommer der rigtig meget af i fremtiden):

bygningsreglementet.dk/file/269499/Brug-af-regnvand.pdf

22 af 29 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 27. juni 2014 kl. 10.20

23 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: M. Have, 27. juni 2014 kl. 11.07

willy du skriver til sidst, at bare man holder sig fra tagpap så er det ikke et problem, men det er desværre netop det mit spørgsmål går ud på. Og tak for den fine afhandling du henviste til tom. Der stod godt nok meget, men konklusionen var vist, at det ikke er farligere end så meget andet, at bruge regnvand, da jorden i forvejen har mange af de stoffer. Frank, tippet med ålen gider jeg ikke bruge, da jeg ikke kan spise den bag efter(ps. ålen er desværre også på kraftig tilbagetog antal mæssigt),
for så er den jo fyldt med de usunde ting. Nu har jeg sat et låg på, der næsten lukker, men vandet vil stadigvæk komme fra et gammelt tagpaptag. Det var lige før vi skulle lave en afstemning, om I ville spise de kartofler og gulerødder, der er blevet vandet med regnvandet, da jeg er blevet mere i tvivl

24 af 29 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 27. juni 2014 kl. 13.19

25 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: M. Have, 27. juni 2014 kl. 19.18

tak for svaret, frank. Det er ellers ærgerligt, da min kartofler aldrig har været bedre end i år, da jeg har vandet mere jævnligt med regnvandbeholder.

26 af 29 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 29. juni 2014 kl. 1.30

27 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: M. Have, 16. juli 2014 kl. 15.02

ville lige opdatere, hvad angår lugten i vandtønden. Lugten er fuldstændig forsvundet efter jeg puttede låg på sidst i juni, om det så også gør vandet mere eller mindre "sund", kan man selvfølgelig altid diskutere.

28 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 17. juli 2014 kl. 20.53

Det er nu nok ikke låget, som har fjernet lugten.
Men den naturlige proces mikroorganismerne i vandet resultere i.

29 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: M. Have, 18. juli 2014 kl. 12.05

det kan være, men så var det mærkeligt det lugtede uden låg, fordi begge gange var det "nyt" vand i tønden

Nyt svar til emnet »Vand fra tønde«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Vand fra tønde

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider